kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۸۱۴
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
برخلاف هشدار مسئولان وزارت راه رخ داد

بی توجهی برخی شرکت‌های هواپیمایی به نرخ جدید پروازهای داخلی

در حالی که شرکت‌های هواپیمایی باید از دو روز پیش نرخ‌های جدید را در فروش بلیت اعمال می‌کردند اما همچنان برخی ایرلاین‌ها به گرانفروشی در این زمینه ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، از روز پنجشنبه هفته گذشته جدول نرخ پروازهای داخلی شامل قیمت 193 پرواز توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی منتشر شد. در این جدول حداقل قیمت بلیت هواپیما 173 هزار و 400 تومان و حداکثر نرخ یک میلیون و 49 هزار و 600 تومان برای مسیر مشهد-ماهشهر است.
در جدول جدید حداقل و حداکثر بلیت مسیر پر تقاضای تهران-کیش به ترتیب 252 هزار و 700 تومان و 905 هزار و 800 تومان است. اما با این وجود یکی از شرکت‌های هواپیمایی این بلیت پروازی را برای روز جمعه به قیمت یک میلیون و 152 هزار تومان یعنی حدود 250 هزار تومان گران‌تر به فروش رساند.
در نمونه‌ای دیگر حداکثر قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد باید 703 هزار تومان باشد اما نرخ بلیت این مسیر پروازی برای همان ایرلاین حدود 770 هزار تومان است.
بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد برخی شرکت‌های هواپیمایی هیچ توجهی به جداول منتشر شده از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی که به تایید سازمان هواپیمایی هم رسیده، ندارند. شاید مماشات متولی حمل‌ونقل هوایی مسافری با شرکت‌های هواپیمایی باعث بروز این اتفاق شده باشد.
گفتنی است افزایش قیمت بلیتهای هوایی یک ماه مانده به شروع مراسم اربعین حسینی در شرایطی صورت میگیرد که مسئولان با تکرار وعده‌های هرساله تأکید می‌کنند «هزینه حمل‌ونقل در ایام اربعین نباید افزایش یابد».
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره قیمت وسایل حمل‌ونقل در ایام اربعین، اظهار کرد: «راه آهن،
حمل‌ونقل جاده‌ای و هواپیما به هیچ وجه افزایش قیمت ندارند و اگر کسی افزایش قیمت را اعمال کند تخلف است و با او برخورد می‌شود».
علاوه‌بر این، مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم گفته است: «فروش بلیط هواپیما بالاتر از نرخهای آذر ماه ۹۷ تخلف است و باید شرکت‌های هواپیمایی نرخ آذر ماه ۹۷ را ملاک عمل قرار دهند».
اما علیرغم این اظهارات، به نظر میرسد برخی شرکتهای هواپیمایی با دور زدن نرخهای مصوب، به استقبال اربعین رفته‌اند.
آخرین اخبار اربعین
با نزدیک شدن به اربعین، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شرایط حمل یکسره زائران اربعین حسینی (ع) به عراق را اعلام کرد.
به گزارش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای، مهران قربانی اظهار داشت: در ایام اربعین فقط شرکت‌هایی مجاز به سفر برون مرزی از مرز چذابه هستند که قبلاً با شرکت‌های عراقی،‌ قرارداد حمل‌ونقل منظم مسافر امضا کرده باشند.
وی با اعلام این‌که حداکثر سن ناوگان ایرانی برای سفر برون مرزی یکسره ۵ سال است، تصریح کرد:‌ ناوگان باید حداقل شش سفر سرویس بین‌المللی در طول یک‌سال گذشته داشته باشد.
معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری با اعلام این‌که شرکت‌ها می‌توانند از ناوگان عراقی تحت قرارداد فی‌مابین شرکت‌ ایرانی و عراقی استفاده کنند، گفت:‌ رانندگان ناوگان اعزامی موظف هستند پس از پیاده کردن زائران در شهر مقصد،‌ حداکثر ظرف ۲۴ ساعت از زمان ورود به عراق به داخل کشور بازگردند، از این رو شرکت‌ها متعهد هستند در طول ایام طرح، برنامه‌ زمان‌بندی سفر را به گونه‌ای تنظیم کنند که حداکثر تا ۲۵ مهر ماه به کشور بازگشته و در ایام اوج سفرهای بازگشت از تاریخ ۲۵ تا ۲۹ مهر ماه در جابه‌جایی زایران داخلی مشارکت داشته باشند.
به گفته قربانی، شرکت‌ها موظف‌اند حداقل ۴۸ ساعت قبل از عزیمت و انعقاد هرگونه قرارداد جهت حمل زائران نسبت به أخذ مجوز از دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی اقدام کنند.