kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۸۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
وزیر نفت عراق:

ایران به بازارهای نفتی بازمی‌گردد

وزیر نفت عراق گفت کشورهای اوپک پلاس باید قبول کنند و با این حقیقت کنار بیایند که ایران و ونزوئلا به بازارهای نفتی از «راه عادی» بازخواهند گشت.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق اعلام کرد عراق تا ماه اکتبر کاملا به توافق کاهش تولید که میزان کاهش تولید نفت بغداد در آن روزانه 175 هزار بشکه است، پایبند خواهد بود. وی پیش از این گفته بود کشورش تولید نفت خود را از ماه اکتبر (ماه آینده) کاهش خواهد داد.
این مسئول عراقی گفت: اوپک پلاس (اوپک و
هم پیمانانش) باید قبول کنند و با این حقیقت کنار بیایند که ایران و ونزوئلا (که صادرات نفتشان به علت تحریم‌ها کاهش یافته) به بازارهای نفتی از «راه عادی» بازخواهند گشت.
گفتنی است نشست کمیته نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) روز پنجشنبه در ابوظبی در شرایطی برگزار شد که تحریم‌های ایران یکی از موضوعات نشست بوده است.
وزیر نفت عراق در این باره اظهار کرد: «در نشست روز پنج‌شنبه درباره افزایش تولید و صادرات نفت شل آمریکا بحث شد همچنین در این نشست درباره تحریم‌های ایران بحث و گفت‌وگو شد که اگر آمریکا بخواهد تحریم‌ها را بردارد شرایط تولید نفت ایران چگونه باید باشد».
بر اساس گزارش رسانه‌ها، در این نشست تصمیم‌گیری شد که کاهش تولید نفت در جلسه آتی اوپک که در دسامبر برگزار می‌شود به طور جدی پیگیری شود. همچنین پیشنهادهایی از سوی برخی اعضا برای سقف کاهش تولید مطرح شد از جمله الجزایر پیشنهاد کرد سقف کاهش تولید نفت در ماه دسامبر یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز باشد. در حال حاضر براساس «طرح کاهش تولید نفت» که از اول ژانویه امسال اجرا می‌شود تولیدکنندگان باید تولید خود را 1.2 میلیون بشکه کاهش می‌دادند.
در نشست اخیر، اعضای اوپک از کشورهای عراق و نیجریه خواستند تا افزایش تولید خود را متوقف نموده و به سقف طرح کاهش تولید نفت پایبند باشند. پس از اعلام طرح کاهش تولید نفت تقریباً همه کشورها به اجرای آن پایبند بودند و برخی بیش از تعهدات‌شان به آن عمل کردند و تنها دو کشور عراق و نیجریه بودند که کمتر از آنچه تعهد داده بودند تولید خود را کاهش دادند.
در این میان عربستان، آنطور که عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت جدید این کشور می‌گوید، تولید نفتش بسیار کمتر از میزان سقف تعهداتش بوده و تولید نفت کمتری داشته است. بن سلمان چند روز پیش کرسی وزارت نفت را از خالد الفلاح را به دست گرفت.
وی همچنین گفته است که به صورت داوطلبانه تولید نفت خود را همچنان کاهش خواهد داد و کمتر از 10 میلیون بشکه در روز عرضه خواهد کرد.
ادعای وزیر نفت جدید عربستان درباره کاهش داوطلبانه تولید نفت در حالی مطرح می‌شود که بر اساس گزارشی که روز پنجشنبه اوپک منتشر کرد، تولید نفت عربستان در ماه اگوست 200 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
در هفته‌های گذشته قیمت نفت به کمتر از 60 دلار هم رسید در حالی که در سال 2019 قیمت نفت 75 دلار در هر بشکه بود و این مسئله کشورهای اوپک را برای تثبیت و بالا بردن قیمت نفت تحریک کرده است.