دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۱۶۹۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
یک مسئول:
عضو هیئت‌ رئیسه کارگروه صنایع اسقاط از فراموشی موضوع اسقاط خودروهای فرسوده انتقاد کرد و گفت:تقاضا برای اسقاط خودرو بسیار کم است.

سید ابراهیم مناجاتی در گفت ‌و گو با ایسنا، با ابراز تاسف نسبت به فراموش شدن موضوع اسقاط، اظهارداشت: در گذشته روال به این صورت بود که خودروهای فرسوده ابتدا از بازار جمع و اسقاط می‌شدند، سپس گواهی اسقاط آنها برای خودروهای وارداتی صادر می‌شد.
وی افزود: در دو سال گذشته مراکز اسقاط، هر خودروی فرسوده را به قیمت میانگین چهار میلیون تومان خریدند و اسقاط کردند، اما به دلیل نبود تقاضا در این بازار، قیمت گواهی اسقاط به زیر یک میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت گواهی اسقاط خودرو چهار سال پیش حدود چهار میلیون تومان بوده است.
به گفته این عضو هیئت‌ رئیسه کارگروه صنایع اسقاط، در حال حاضر ۸۰ هزار گواهی اسقاط خودرو تولید شده که تقاضا برای آنها بسیار کم است و به همین دلیل واردکنندگان خودرو می‌گویند که گواهی اسقاط را بیش از یک میلیون تومان نمی‌خرند.
مناجاتی با بیان اینکه خودروسازان به وظیفه قانونی خود مبنی بر اینکه ۳۰ درصد از تولیدشان را جایگزین خودروهای فرسوده کنند عمل نمی‌کنند، اظهار کرد: هر خودروی فرسوده در سال به اندازه پنج میلیون تومان سوخت بیشتری مصرف می‌کند که این مسئله موجب آلودگی بیشتر هوا می‌شود. همچنین اختلاف هزینه لوازم یدکی و تلفات تصادفات بین خودروهای فرسوده و خودروهای معمولی از جمله مواردی است که نشان‌دهنده لزوم اسقاط خودروهای فرسوده است.
عضو هیئت‌ مدیره اتحادیه صنایع بازیافت ایران در ادامه پیشنهاد کرد که در راستای سامان‌دهی به صنایع اسقاط، ساختمان‌سازها در شهرهای بزرگ به ازای پارکینگی که برای هر واحد آپارتمان می‌سازند، یک گواهی اسقاط خریداری کنند.
پیشنهاد دیگر مناجاتی این است که گواهی اسقاط خودرو به صورتی باشد که در بانک‌ها و اداره مالیات به صورت پول محاسبه شود.



نام:
ایمیل:
* نظر: