kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۸۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
زنگ خطر از بین رفتن دستاورد خودکفایی

عملکرد دولت زمینه واردات گندم را فراهم کرد

در شرایطی که در زمینه تولید گندم چند سالی خودکفا بودیم با توجه به قیمت پایین خرید تضمینی دولت، زمینه واردات برای سال‌های آینده هموار شده، موضوعی که معاون وزیر کشاورزی هم به آن اذعان کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، درحالی که حدود ۱۰ روز به پایان مهلت قانونی دولت برای اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی مانده دولت در سال جاری به دلیل کوتاهی در اجرای این قانون، برخی از توفیقات مهم خود را در زمینه خودکفایی محصولات استراتژیک از دست داده است.
یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال‌جاری رخ داد این بود که کشاورزان به دلیل پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم، برخلاف سال‌های گذشته حاضر نشدند تمام  محصول تولیدی خود را تحویل دولت بدهند و حدود ۲,۵ میلیون تن گندم از چرخه خرید تضمینی
خارج شد.
چندی پیش عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در مراسم هفتمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی از سیاست‌های غلط دولت در این زمینه انتقاد کرد و گفت: مداخلات دولت توفیقات ما را در زمینه تولید برخی محصولات از جمله شکر، گندم و دانه‌های روغنی تحت‌الشعاع قرار داده و نگرانی‌هایی در این زمینه
ایجاد کرده است.
بر همین اساس، کشاورزان علاقه‌ای به عرضه گندم خود با قیمت دولتی ندارند و همین موضوع طبق گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی احتمال واردات گندم را پس از چند سال خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک به وجود آورده است.
یزدان سیف در این زمینه اظهار داشت: تاکنون قریب به هشت میلیون گندم از کشاورزان خریداری کردیم که ارزش آن ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. از این مبلغ تاکنون با همکاری تمامی دستگاه‌های مذکور ۱۲۵ هزار میلیارد ریال به کشاورزان پرداخت شده که رقم بزرگی از این پرداخت (هزار و ۴۹ میلیارد تومان) روز قبل از تاسوعا انجام شده است.
به گفته وی، ۷۰۰ میلیارد تومان از بدهی کشاورزان باقی مانده که امیدوار هستیم ظرف هفته آتی پرداخت شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود حدود ۲,۵ میلیون گندم از چرخه خرید تضمینی خارج شده است، ادامه داد: بخشی از گندم توسط بخش خصوصی خریداری شده که بخشی از این خرید در سامانه (GTC) ثبت شده اما بخش اعظم آن ثبت نشده است.
وی افزود: حدود ۱۰۰ هزار تن گندم خریداری شده توسط بخش خصوصی در سامانه ثبت شده اما به گفته فعالان این بخش در مجموع ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن گندم توسط بخش خصوصی خریداری شده است. به هر حال در خرید گندم، کاهش داشته ایم اما به اندازه مصرف سال موجودی داریم و مشکلی در این زمینه نیست.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: برای افزایش ذخایر استراتژیک گندم در حال تصمیم گیری هستیم که گندم وارد شود یا خیر.
سیف با بیان اینکه هر سال خرید گندم تا آبان ماه انجام می‌شد، اظهار داشت: امسال خرید تا پایان شهریور انجام می‌شود و کشاورزان تا آخر شهریور فرصت دارند گندم خود را به سیلوهای دولت تحویل بدهند چرا که از اول مهرماه دیگر گندم نمی‌خریم.
وی درباره اینکه آیا کاهش تولید نیز می‌تواند از دلایل کاهش خرید گندم توسط دولت باشد، گفت: در حوزه تولید (و اینکه کاهش آن به دلیل کاهش خرید گندم توسط دولت بوده) نمی‌توانم اظهارنظر قطعی کنم و معاون امور زراعت باید در این زمینه صحبت کند. آنچه می‌توانم بگویم این است که خرید کاهش یافته است.