kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۸۰۴
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
معاون اسبق بانک مرکزی:

بودجه دولت در سال‌های اخیر 4 برابر شده است

معاون اسبق بانک مرکزی با انتقاد از نقش دولت و مجلس در به وجود آمدن کسری بودجه، اعلام کرد بودجه دولت در سال‌های اخیر چهار برابر شده است.

حیدر مستخدمین حسینی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، دولت و مجلس را عامل اصلی کسری بودجه دانست و گفت: افزایش چهار برابری بودجه دولت در سال‌های اخیر و افزایش بدهی‌ها و کسری بودجه به ناچار دست دولت را به سوی بانک مرکزی دراز کرده است.
وی افزود: برداشت سه درصدی از خزانه کشور یا همان تنخواه دولت، انتشار اوراق قرضه از دیگر راه‌های جبران کسری بودجه است که دولت راه برون رفت از کسری بودجه را در آن می‌بیند. در کشور 80 درصد مناسبات اقتصادی به دولت ختم می‌شود و دولت بانک مرکزی را در اختیار دارد در حالیکه در کشور‌های غربی استقلال بانک مرکزی حفظ می‌شود و در مقابل درخواست‌های دولت مقاومت می‌کند.
معاون اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه بودجه‌ریزی عملیاتی در جهان از سال 1956 شکل گرفته است تصریح کرد: در بودجه‌ریزی‌ها باید عملکرد سال گذشته بودجه و بازخورد‌های آن بررسی شود. بودجه کشور بسیار سنتی تنظیم می‌شود و کارایی خاصی ندارد.
مستخدمین حسینی درباره تنظیم معکوس بودجه بندی
 در کشور افزود: در بودجه بندی کشور ابتدا هزینه‌ها چیده می‌شود و سپس بر اساس اقتصاد نفتی درآمد نفتی تقسیم می‌شود! اقتصاد خصوصی کشور زیر سؤال است از طرفی بدهی بانک‌ها هر ساله افزایش می‌یابد لذا درآمد حاصل از نفت باید در بخش زیربنایی کشور مصرف شود و مردم را بعنوان بخش خصوصی باید وارد عرصه و بازی کرد.
وحید شقاقی نیز در این برنامه با‌اشاره به اینکه اقتصاد در دست دولت است و تنها 30 درصد از درآمد خود را از مالیات تامین کرده است گفت: اقتصاد ما عملا بخش خصوصی ندارد، از طرفی یک دولت بزرگ با نوسانات نفتی، کسری بودجه ایجاد کرده، چون بر پایه نفت اقدام می‌کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: استقراض از بانک مرکزی و یا بانک‌ها موجب شده 10 درصد از منابع بانک از طرف بدهی‌های دولت بلوکه شود.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بی‌انضباطی مالیاتی دولت موجب افزایش بدهی‌های دولت می‌شود که در انتها دولت را به سمت دراز کردن دست خود به سمت بانک مرکزی کرده است.