kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۸۰۳
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
عضو اتاق بازرگانی ایران:

قانون جدید تجارت برای اقتصاد کشور مشکل ایجاد می‌کند

نایب‌رئیس‌کمیسیون حقوقی و حمایت‌های قضایی اتاق بازرگانی ایران معتقد است که قانون تجارت جدید بسیاری از نظم‌های موجود در تجارت را به هم می‌ریزد و در صورت اصلاح نشدن آن، اقتصاد ایران با یک شوک جدی مواجه می‌شود.

رضا برادران اصفهانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه قانون جدید با مشکلات جدی مواجه است و یکی از اصلی‌ترین مشکلات آن، محوریت دادن به رویه‌های عرفی و کنار گذاشتن رویه‌های رسمی است. چنین روالی قطعا به ضرر ما تمام خواهد شد.
وی ادامه داد: برای مثال در ماده ۵ این قانون آمده که اگر طرفین یک قرارداد با حضور یک شاهد ادعای جدیدی را مطرح کنند، می‌توان قرارداد را تغییر داد. این در حالی است که در هیچ رویه رسمی حقوقی محوریت دادن به شاهد تا این حد معمول نیست و قطعا این موضوع می‌تواند مشکلاتی جدی به وجود آورد.
نایب‌رئیس‌کمیسیون حقوقی و حمایت‌های قضایی اتاق بازرگانی ایران، درباره دیگر موارد انتقادی اتاق از قانون جدید تجارت، گفت: ما معتقدیم اجرایی شدن این قانون می‌تواند به اطاله دادرسی، تشتت آرای قضایی و یکسان نبودن طبقات مختلف اجتماعی در برابر قانون منجر شود که قطعا مشکل‌آفرین خواهد شد. برادران اصفهانی با بیان اینکه تغییر ناگهانی قانونی با این گستردگی نتیجه‌ای جز ایجاد شوک و بی‌نظمی در اقتصاد کشور ندارد، اظهار کرد: وقتی ۳۰۰ ماده‌ از قانونی صرفا در چند روز تصویب و نهایی می‌شود، قطعا در مرحله اجرا با اما و اگر مواجه می‌شود و از این رو جا داشت که تامل بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: فضای تجاری ایران برای سال‌های طولانی با قانون سابق کار کرده و برای تغییر این قانون باید با در نظر گرفتن تمام شرایط و نظرات اقدام شود؛ در غیر این صورت احتمالا شوکی جدید به اقتصاد کشور وارد می‌شود که در فضای فعلی چندان به صلاح نیست.