kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۷۹۴
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
معاون دادستان کل کشور:

برخی شهروندان از عدم اجرای طرح رمز پویا خسارت دیدند

معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور با‌ اشاره به اینکه برخی از عدم اجرای طرح رمز پویا خسارت ‌دیده‌اند از جبران خسارت ناشی از کوتاهی بانک‌ها در عدم استفاده از رمز دوم خبر داد.

جواد جاویدنیا به فارس گفت: قرار بود استفاده از رمز پویا از اول تیر اجرایی شود اما متأسفانه از سوی برخی بانک‌ها کوتاهی شده است، به همین منظور مهلتی به بانک‌ها داده شد و برای کسانی که بر اثر عدم اجرای این قانون دچار خسارت شد‌ه‌اند، جبران خسارتی دیده شده و این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.
جاویدنیا افزود: رمز یک‌بار مصرف می‌تواند جرایم و تقلب در حوزه برداشت‌های غیر‌مجاز اینترنتی را به‌صورت چشمگیری کاهش دهد، چرا که در حال حاضر جرایم اینترنتی رشد ۳۰۰ درصدی در کشور داشته است.
گفتنی است، هفته گذشته بود که دادستان کل کشور در بخشنامه‌ای خطاب به دادستان‎های عمومی و انقلاب سراسر کشور، آنها را ملزم کرد در پرونده‌های کلاهبرداری رایانه‌ای که‌تراکنش با رمز دوم ایستا صورت گرفته است، دستور پرداخت خسارت بزه‌دیده صادر و از طریق سامانه کاشف به بانک متخلف ابلاغ گردد.
 بر اساس این بخشنامه، با توجه به ممنوعیت استفاده از رمز دوم ایستا که توسط بانک مرکزی از اول خرداد سال جاری به بانک‌ها ابلاغ شده است، ادامه بکارگیری آن از مصادیق آسیب‌پذیری امنیتی خدمات بانکی محسوب شده و هرگونه سوءاستفاده از حساب‌های مشتریان به دلیل آسیب‌پذیری‌های امنیتی (ناشی از عدم اجرای الزامات رمز‌های پویا) در سرویس‌های بانکی مستقیما به عهده بانک بوده و در این موارد تأیید مرجع قضایی برای جبران خسارت مشتریان کفایت می‌کند.
بنابراین در پرونده‌های کلاهبرداری رایانه‌ای (برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی) که پس از الزامی‌شدن استفاده از رمز‌های پویا تشکیل شده است، چنانچه‌ تراکنش مجرمانه با رمز دوم ایستا صورت گرفته باشد بانک موظف به جبران خسارت است.