kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷

پشت پرده اخراج جان بولتون به روایت نشریه «آتلانتیک»

نشریه آمریکایی آتلانتیک در گزارشی عامل اصلی اخراج جان بولتون را «تاکر کارلسون» مشاور غیر رسمی ‌ترامپ و مجری معروف فاکس نیوز معرفی کرد و گفته، ترامپ به شدت تحت تاثیر او قرار دارد.

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی جنگ طلب دولت ترامپ سه‌شنبه هفته گذشته از سوی رئیس‌جمهور آمریکا به شکلی مفتضح اخراج شد. بولتون تقریبا در هیچ یک از پرونده‌های خارجی که داشت موفق نبود. از حل بحران کره شمالی و ونزوئلا بگیر تا مذاکره با طالبان و... به طور کامل شکست خورد. با وجود این واکنش‌ها به این اخراج دلایل پشت پرده آن و اینکه چه کسی جانشین بولتون خواهد شد و خروج بولتون از کاخ سفید چه تبعاتی در سیاست خارجی ترامپ خواهد داشت هنوز ادامه دارد. نشریه آمریکایی آتلانتیک روایت جدیدی از پشت پرده اخراج بولتون منتشر کرده که بر اساس آن پای
«‌تاکر کارلسون» مجری معروف فاکس‌نیوز در میان است.
آتلانتیک نوشته: «تاکر کارلسون» مجری محبوب رئیس‌جمهور در شبکه فاکس نیوز نقش مهمی‌در تضعیف جایگاه بولتون در شورای امنیت ملی ایفا کرد. کارلسون در برنامه شبانگاهی خود در تاریخ
21 ژوئن(30 تیر) در مورد سوابق و دستاوردهای فاجعه‌آمیز بولتون صحبت کرد. او جان بولتون را به یک کرم تشبیه کرد که تشکیلات حزب جمهوری خواه را آلوده کرده است. مطابق با گزارش‌های منتشر شده توسط برخی رسانه‌ها، کارلسون به طور غیر‌رسمی ‌در مورد مسائل مختلف با دونالد ترامپ مشورت می‌کند. جالب اینجا است که رئیس‌جمهور کارلسون را همراه با تیم دیپلماتیک آمریکا برای دیدار با رهبران کره شمالی به منطقه آورد، در حالی که جان بولتون برای انجام یک ماموریت دیگر به مغولستان اعزام شده بود».
آتلانتیک می‌افزاید: جان بولتون در ماه‌های گذشته مورد بی‌احترامی‌رئیس‌جمور و افراد نزدیک به او از جمله تاکر کارلسون واقع شده بود. حال باید ببینیم آیا بولتون در ماه‌های آینده در مورد رئیس‌جمهور و سیاست‌های او سکوت خواهد کرد. او همیشه به دعوت رسانه‌ها برای مصاحبه پاسخ مثبت می‌دهد و هراسی از به سخره گرفتن منتقدان خود ندارد. رئیس‌جمهور فردی را از تیم خود اخراج کرد که معمولا کینه‌ها و کدورت‌های خود را فراموش نمی‌کند».
پیش از این نشریه آلمانی «بیلد» نیز با ‌اشاره به گزارش‌های منتشره در مورد لغو دستور حمله ترامپ به مواضع ایران در لحظه آخر نوشته بود، گویا سخنان «تاکر کارلسون» ۵۰ ساله بیش از دیگران در این تصمیم موثر بوده است. وی نه ژنرال و مشاور ترامپ بوده و نه سمتی در کابینه دارد، بلکه تنها یک مجری شبکه فاکس نیوز است؛ اما آنچه که او گفته رئیس ‌جمهوری آمریکا را به فکر واداشته است. کارلسون در روزهای منتهی به این تصمیم، بارها با ترامپ صحبت کرده و نهایتاً در یک برنامه تلویزیونی خطاب به ترامپ گفته اگر او وارد جنگ شود، باید انتخاب مجدد به ریاست جمهوری را فراموش کند. نیویورک‌تایمز نیز طی گزارشی در همین ارتباط نوشته بود پس از ساقط شدن پهپاد آمریکایی از سوی ایران، جان بولتون قصد داشته ترامپ را مجاب به اقدام نظامی ‌علیه تهران کند، اما ترامپ در این‌باره به کارلسون مجری فاکس‌نیوز گوش می‌کند که به او گفته بود پاسخ نظامی ‌به تهران غیرعاقلانه و دیوانه‌وار است. گفتنی است، ایران از طریق یک کشور ثالث به ترامپ پیام داده بود اگر قدمی‌به‌اشتباه بردارد، صد درصد پاسخ آن را خواهد دید. و این هشداری است که به احتمال قریب به یقین، کارلسون نیز آن را «جدی» گرفته و به ترامپ گوشزد کرده است.
دیروز اما «ترامپ» درباره چرایی اخراج بولتون گفت، به این دلیل اخراجش کرده که باهوش نبود، با مسئولان دولت آمریکا کنار نمی‌آمد، در ونزوئلا افراط به خرج داد و در کره شمالی افتضاح کاشت.