kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۷۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷
مشاور عرفات:

محمود عباس در ترور یاسر عرفات به اسرائیل کمک کرد

«بسام ابو شریف»، که در روند تصویب پیمان اسلو حضور داشته، از تلاش های محمود عباس در تصویب این پیمان ننگین و همین‌طور از نقش او در ترور یاسر عرفات پرده برداشت.

مشاور «یاسر عرفات» طی گفت و گویی با خبرگزاری فلسطینی «شهاب»، نقش «محمود عباس» در انعقاد پیمان «اسلو» را فاش کرد. وی در این گفت و گو «محمود عباس» رئیس فعلی تشکیلات را به اعمال فشار علیه عرفات به منظور به امضاء رساندن پیمان «اسلو» متهم کرد: «کمیته ای به ریاست محمود عباس و عضویت نبیل شعث و دیگران که در آن زمان در تونس تشکیل شد، خیانت بزرگی مرتکب شدند. آنها، یاسر عرفات را برای امضای پیمان اسلو به شدت تحت فشار قرار دادند».
وی در ادامه تاکید کرد: «این‌ها از موضوعی که عرفات بسیار بر روی آن حساس بود یعنی ایجاد دولت مستقل با حاکمیت کامل برای ملت فلسطین سوءاستفاده کردند؛ عرفات در این دام افتاد و آن‌ها وی را به سمت آن کشیدند، زمانی که عرفات حقیقت را فهمید و تصمیم به مقاومت علیه دولت اسرائیل گرفت تصمیم به ترورش گرفتند».
گفتنی است، مذاکراتی که منجر به امضای این پیمان شد به طور مخفی در اسلو پایتخت نروژ پیگیری می شد و در ۲۰ اوت ۱۹۹۳ (20 مرداد 1372)، به پایان رسید، این پیمان به طور رسمی حدود یک ماه بعد در واشنگتن  با حضور یاسر عرفات (رئیس پیشین تشکیلات خودگردان)، اسحاق رابین (نخست‌وزیر وقت صهیونیستی) و بیل کلینتون (رئیس‌جمهور وقت آمریکا) به امضا رسید. این پیمان تشکیل حکومت خودگردان فلسطین را به عنوان یک نهاد موقت اداری مقرر کرد. قرار بود پیمان اسلو فقط برای یک دوره پنج ساله اعتبار داشته باشد و سپس جای خود را به یک توافق دائمی بدهد. در پیمان اسلو همچنین رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و کاربرد خشونت علیه صهیونیستی ها محکوم شد. بسیاری این توافق را خیانت به آرمان های فلسطینی می دانند.
یاسر عرفات در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۴ (21 آبان 1383)، پس از چند هفته بستری در یک بیمارستان درگذشت. گفته می‌شود نوع سم مورد استفاده در ترور عرفات «ثالیوم» نام دارد و به سختی می‌توان این سم یا آثار و علایم آن را شناخت.