kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۷۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷

وزیر خارجه روسیه؛ جنگ سوریه تمام شد

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، جنگ در سوریه واقعا به پایان رسیده و این کشور در حال بازگشت به وضعیت عادی است.

«سرگئی لاوروف» اظهار داشت: جنگ در سوریه واقعاً پایان یافته و این کشور به تدریج در حال بازگشت به زندگی عادی و صلح‌آمیز است، تنها در برخی مناطق مثل ادلب و کرانه شرقی رود فرات، کانون‌های مجزای تنش همچنان باقی مانده است.
به گفته وی، در چنین شرایطی، هدف اصلی باید حل و فصل مسائل به شیوه سیاسی و دستیابی به ثبات پایدار در سوریه و کل منطقه خاورمیانه باشد.
وزیر خارجه روسیه یادآور شد که شکل‌گیری و آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه و اجرای اصلاحات سازنده در این کشور، مرحله بسیار مهمی ‌در پیشبرد حل و فصل سیاسی اوضاع است که باید توسط خود مردم سوریه و با کمک سازمان ملل انجام شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، لاوروف تاکید کرد: مخالفان سوری که در مذاکرات بین‌المللی، از جمله گفت‌و‌گوهای آستانه و ژنو شرکت می‌کنند، نقش بسیار مهمی(در حل و فصل مسائل) دارند. نمایندگان مخالفان باید در ترکیب کمیته قانون اساسی حضور داشته باشند. آنها می‌توانند و باید سهم سازنده‌ای در روند حل و فصل سیاسی اوضاع سوریه، بر اساس قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل، داشته باشند.
سناریوی شیمیایی کلاه سفیدها
«هیثم ابو سعید» رئیس‌کمیته بین‌المللی حقوق بشر در خاورمیانه، با ‌اشاره به اینکه سوریه از آغاز جنگ داخلی (25 فروردین 1389)، در معرض یک «توطئه پنهانی» قرار داشته است، اظهار داشت: اتهامات وارده به ارتش سوریه، از جمله سلاح شیمیایی، را باطل کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در گزارش نخستی که کمیته حقیقت‌یاب بین‌الملل برای کشف مواد شیمیایی در سوریه منتشر کرد، آمده بود که [سوریه] مواد شیمیایی در اختیار ندارد و همه ذخایر خود را به ارتش آمریکا و کشورهای ائتلاف بین‌المللی تحویل داده است.
این مسئول حقوق بشری خاطر‌نشان کرد، ماموران سازمان ملل پس از این تحقیقات، یک‌بار دیگر به سوریه رفتند و «دیدیم که بخشی از این ذخایر(توسط آمریکا و انگلیس) به سوریه بازگردانده و به گروه‌هایی تحویل داده شده که در آن زمان تحت عناوین انسان‌دوستانه فعالیت می‌کرده‌اند، آنها کلاه سفیدها بودند.
ابوهیثم با تأکید بر اینکه کلاه سفیدها حقایق، اخبار و فیلم‌ها را جعل می‌کرده‌اند، تصریح کرد: این مسئله را کشف کرده و اسناد را به نهادهای بین‌المللی فرستاده ایم، ولی فورا(آمریکایی‌ها)به ما فشار آوردند تا این کار را متوقف کنیم، ولی ما
متوقف نکردیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: زمانی که پی بردیم (دولت) سوریه در «غوطه شرقی» و «خان العسل» از [سلاح] شیمیایی استفاده نکرده و فیلم‌ها ساخت کلاه سفیدها بوده است، (تازه آن موقع بود که) مشاهده کردیم انگلیس رسما پذیرفت کلاه سفیدها فیلم‌های ساختگی را پخش کرده‌اند.
گروه موسوم به «کلاه سفیدها» یک گروه تروریستی است‌، که البته افراد آن از سال 2013 به بعد تحت نام «مددکاران اجتماعی»‌، نقش زیادی در حمایت از تروریست‌ها داشته‌اند. این گروه توسط انگلیس و آمریکا حمایت مالی می‌شود.
آدم‌ربایی توسط شبه‌نظامیان کُرد
تجاوزات شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که وابسته به آمریکا هستند، علیه غیر نظامیان در شرق و شمال شرق سوریه همچنان ادامه دارد.
خبرگزاری رسمی ‌سوریه (سانا) به نقل از منابع محلی گزارش داد که چند گشتی متعلق به این شبه‌نظامیان، به محله «خشمان» در شهر «حسکه» واقع در شمال شرق سوریه یورش بردند و ۳۰ نفر
از‌‌جمله شماری افراد سالخورده را ربودند. در پی این اتفاق، ترس و وحشت بین ساکنان منطقه را فرا گرفت.
به گفته شاهدان عینی، شبه‌نظامیان، منازل غیر‌نظامیان را مصادره کرده و با حمایت نیروهای ‌اشغالگر آمریکایی، مردم را مورد تجاوز و تعدی قرار‌ دادند.
خبر دیگر اینکه‌، روزنامه «نیویورک‌ تایمز» از تصمیم پنتاگون برای اعزام ۱۵۰ نظامی ‌آمریکایی دیگر به شمال‌شرق سوریه خبر داد.