kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۷۶۵
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸

هنوز خرماي درجه يک سهم دلالان مي‌شود (یادداشت خبرنگار)



سطح زیركشت نخیلات استان خوزستان حدود 45 هزار هكتار اعلام شده و سالانه بیش از 200 هزار تن خرما از نخلستان‌های استان خوزستان برداشت می‌شود.
زمان برداشت خرما از نخليات فرا رسيده و با اينکه به طور طبيعي نخلداران بايد از فرا رسيدن زمان برداشت محصول خود خوشحال باشند، اما اين روزها نگرانند که اين بار ثمره رنج و زحمت طولانيشان را چه کسي خواهد برد.
مشكل از آنجا نشات می‌گرد كه همه ساله بخش زیادی از خرمای تولیدی كشور به ویژه در استان خوزستان كه قابلیت تازه خوری ندارد به شیوه‌های مختلف از گردونه ارزش افزایی خارج می‌گردد.
علت اساسی آن نیز اندك بودن واحدهای صنعتی تولید فرآورده‌‌های جانبی خرما می‌باشد، این مشكل، به یقین از دست دادن فرصت‌های ‌اشتغال، كاهش درآمدهای ارزی را به دنبال دارد.
آری متولی تولید،‌ كاشت، ‌داشت و برداشت خرما اداره‌های جهاد كشاورزی بوده و سیاستگذاری در بخش بازاریابی و صادرات این محصول یكی از وظایف این سازمان است.
از طرف دیگر سرمایه‌گذاری در بخش خرما نیز در اختیار بخش خصوصی است و بخش خصوصی نیز با حمایت دولت و تسهیلات مناسب در این بخش باید به رونق صنعت خرما این محصول استراتژیك بپردازد.
سرمایه‌گذاری مناسب در این بخش، تشكیل كنسرسیوم‌های صادراتی و صنایع فرآوری و ارائه تسهیلات بانكی به فعالان این عرصه از راهبردهای كاهش مشكلات فراروی نخلداران منطقه در بازاریابی و فروش و صادرات محصول است.
ولی هنوز با گذشت 40 سال از انقلاب نبود بازار مشخص برای عرضه و خرید و فروش خرما در منطقه از مشكلات نخلداران است که می‌توان این مشکل را با تشكیل شركت‌های تعاونی فرآوری یا انجمن‌های صادركنندگان خرما ویژه منطقه حل کرد تا گامی در راستای مشاركت و هم ‌افزایی حل مشكلات نخلداران این عرصه باشد.
سید کریم بحرینی