kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۷۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸

چه آسیب‌هایی عزاداری‌ها را تهدید می‌کند؟



معاون فرهنگی و اجتماعی نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: دسته اول آسیب‌های عزاداری محتوایی، دسته دوم شکل عزاداری و سومین و مهم‌ترین آسیب انحراف در مسیر اهداف عاشورا است.
حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، اظهار کرد: عزاداری حسینی هر ساله جامعه اسلامی را واکسینه و با از بین‌بردن معایب موجود در جامعه، زمینه قرب الهی را برای ما فراهم می‌کند.
وی با‌ اشاره به اینکه عزاداری حسینی از گذشته تاکنون به‌صورت خودجوش و مردمی ‌اداره و برگزار شده است، افزود: در زمان رضاخان سعی در تعطیلی مراسم عزاداری حسینی داشتند اما به این نتیجه رسیدند که این آیین کاری دولتی نیست تا بتوان آن را تعطیل کنند.
حسینی عنوان کرد: دشمنان وقتی باور و اعتقادات دینی مردم به عزاداری حسینی را دیدند با ایجاد بدعت‌ها و خرافاتی سعی در به انحراف کشیدن آن و ضربه‌زدن به دین اسلام را دارند.
وی به آسیب‌های عزاداری‌ اشاره و اعلام کرد: دسته اول آسیب‌های عزاداری محتوایی، دسته دوم شکل عزاداری و سومین و مهم‌ترین آسیب انحراف در مسیر اهداف عاشوراست.
معاون فرهنگی و اجتماعی نماینده ولی فقیه در استان کردستان اعلام کرد: با دقت در فیلم‌های ‌هالیوودی به این نتیجه می‌رسیم که دشمنان با مسلمانان مخالف نیستند بلکه با مسلمانی که در مقابل اهداف آنها بایستد، مخالف هستند و این همان اسلام آمریکایی است.
وی بیان کرد: اسلام حقیقی مقابله با طاغوت و استبداد استکبار است و این طاغوت زمانی پرتغال، انگلیس و امروز آمریکا و صهیونیسم بوده است. اما همه آنها یک هدف مقابله با دین اسلام را در سر دارند.
حسینی با‌ اشاره به اینکه تمام انحرافات و بدعت‌های عزاداری از سوی دشمنان ورود پیدا کرده است، افزود: در زمان صدر اسلام بعد از فوت فرزند حضرت محمد(ص) یک ماه‌گرفتگی روی داد که گروهی نزد پیامبر رفته و آن را معجزه می‌دانستند که آسمان در عزای فرزند پیامبر است اما پیامبر اکرم(ص) آن را نپذیرفت و این ماه گرفتگی را امری طبیعی عنوان کرد پس ما نیز به‌عنوان پیروان پیامبر باید از این آسیب‌ها و غلوها دوری کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: در این راستا سازمان تبلیغات و ارگان‌های ذی‌ربط بسته‌هایی از منابع مستند و مورد تأیید اهل بیت(ع) تهیه و در اختیار عزاداران امام حسین، سخنرانان و ذاکران اهل بیت قرار می‌دهند تا از وجود هرگونه آسیب محتوایی جلوگیری کنند.
حسینی دومین مبحث مورد توجه در عزاداری‌ها را ضرورت مقابله با عوام‌گرایی دینی دانست و ادامه داد: روایت است که ریختن یک قطره ‌اشک موجب پاک شدن از گناهان می‌شود اما متأسفانه این مورد تبدیل به حربه‌ای برای شیطان شده است. در حالی که پیش شرط این روایت مسلمان بودن است.
وی افزود: ما هیئت‌هایی را می‌بینیم که تا پاسی از شب بیدارند و این امر موجب ادا نکردن نماز صبحشان می‌شود در حالی که ما می‌خواهیم با انجام یک کار مستحبی به قرب الهی برسیم نه اینکه واجبات را ‌ترک کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی نماینده ولی فقیه در استان کردستان در ادامه تأکید کرد: امام حسین(ع) در دشت کربلا و در بیرون از خیمه به ادای نماز می‌پرداختند و حضرت زینب(س) در شب عاشورا نمازشان را ‌ترک نکردند و این امر حاوی پیامی‌ برای پیروان راستین اهل بیت است و باید با پیروی از آنها از عوام‌گرایی در هیئات جلوگیری کنیم.
وی افزود: قمه‌زنی، حمل علامت‌ها، طبل‌های بزرگ، آلات موسیقی و چهل چراغ متناسب با شأن عزاداری امام حسین(ع) نیست، هرچند امروزه این خرافه‌ها در حال حذف شدن از عزاداری امام حسین هستند و نصب یک پرچم بزرگ بر روی چوب سه، چهار متری و حرکت در جلوی دسته‌جات عزاداری جایگزین علامت‌ها شده است.
حسینی حذف اسراف را یکی دیگر از مباحث مورد توجه دانست و گفت: دین اسلام با اسراف، افراط و تفریط مخالف است حتی اگر این اسراف در عزاداری باشد باید به مرور زمان حذف شود.
وی پوشش‌های نامناسب زنان و مردان و ورود با انگیزه‌هایی دیگر غیر از عزاداری، برهنه شدن، آهنگ‌های لهوی و انتخاب نام‌های نامناسب برای هیئت‌ها را از دیگر آسیب‌های جدید در بخش شکلی عزاداری‌ها عنوان کرد و بر پرهیز از این امور تأکید کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی نماینده ولی فقیه در استان کردستان اعلام کرد: در بخش سوم آسیب‌ها که به انحراف کشیدن مسیر عاشوراست ما باید سعی کنیم که اسلام اصیل را در هیئات اجرا کنیم و به این کارهای حاشیه‌ای کمتر بپردازیم.