kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۷۲۹
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵

اروپایی‌ها از استاکس‌نت تا اینستکس دشمنی کردند اما شریک پنداشتیم!(خبر ویژه)

از استاکس‌نت تا اینستکس، آمریکا و اروپا سرگرم اجرای پروژه‌های ضدایرانی بوده‌اند و این درحالی است که دولت ما در همین چند ماه گذشته، نگاه دوست و شریک به برخی دولت‌های اروپایی درگیر در خرابکاری استاکس‌نت داشته است.



روزنامه جام‌جم با اشاره به گزارش مستند یاهونت که به خرابکاری علیه برنامه هسته‌ای ایران در دولت اوباما می‌پردازد، نوشت: در روزهایی كه مذاكرات ایران و اروپا درباره برجام با شدت زیادی در جریان بود تارنمای خبری یاهونیوز در آمریكا و روزنامه فولكس كرانت در هلند به صورت همزمان اقدام به انتشار گزارشی درباره ویروس استاكس‌نت كرده‌اند؛ ویروسی كه وظیفه آن مختل كردن برنامه هسته‌ای ایران با هدف خرید زمان برای طراحی‌های آینده بوده است.
گزارش منتشر شده نشان می‌دهد، استاكس‌نت پروژه مشتركی بوده كه با همكاری آمریكا، اسرائیل و كشورهای اروپایی هلند، فرانسه، آلمان و كمك‌های انگلیس و فرانسه انجام شده است.
در سال‌های گذشته بارها منابع مختلف اعلام كرده‌اند ساخت و طراحی این ویروس كار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریكا و فرانسه بوده و گزارشی هم كه اخیرا منتشر شده بار دیگر این مسئله را تایید می‌كند.
بر اساس ادعای این گزارش، عامل اصلی اجرای این پروژه، یك عامل نفوذی مرتبط با سرویس مركزی اطلاعات و امنیت هلند بوده كه به درخواست سیا و موساد استخدام شده بود و در یك مرحله اطلاعات لازم را برای طراحی این ویروس به خارج منتقل و در مرحله بعد، دستگاه‌های تاسیسات نطنز را به ویروس طراحی شده، آلوده كرده است. در این گزارش آمده است آلمان مشخصه‌های فنی و تخصص خود در زمینه سیستم‌های كنترل شركت آلمانی زیمنس كه از آنها در نطنز برای كنترل گردش سانتریفیوژها استفاده می‌شد و فرانسه اطلاعات مشابهی را ارائه كرده بودند.
جام‌جم با اشاره به گام بعدی اخلالگری در قالب ترور فیزیکی دانشمندان هسته‌ای، به گام سوم دشمن می‌پردازد و می‌نویسد: پس از این مرحله، مذاكرات هسته‌ای در سال 2015 بر اساس توافقی كه میان ایران و 1+5 منعقد شد، ایران پذیرفت در قبال رفع تحریم‌ها، بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را كه غربی‌ها روی آن حساسیت داشتند، متوقف كند.
پس از این توافق، ایران به تعهدات خود عمل كرد اما سایر طرف‌ها به آنچه در برجام متعهد شده بودند عمل نكردند و سال 97، آمریكا رسما از این معاهده خارج شد. پس از خروج آمریكا، اروپایی‌ها در برجام باقی ماندند و با درخواست از ایران برای ماندن در توافق، قول دادند جلوی خساراتی را كه از محل خروج آمریكا از برجام به ایران وارد می‌شود، بگیرند. اما به نظر می‌رسد این پروژه هم برمبنای همان پروژه‌های قبلی برای خرید زمان و تاخیر در فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود زیرا از اردیبهشت 97 كه آمریكا از برجام خارج شد اروپایی‌ها وعده‌های مختلفی به ایران داده‌اند و هر بار پس از گذشت چند ماه اعلام كرده‌اند وعده قبلی، مشكلاتی داشته و طرح جدیدی در دستور كار قرار گرفته است.
اروپایی‌ها ابتدا از ساز و كاری به نام اس.پی.وی یاد می‌كردند كه قرار بود تا پایان سال 2018 میلادی عملیاتی شود اما این كار چند بار به تاخیر افتاد و نهایتا اعلام شد قابل عملیاتی شدن نیست. در یكی دو ماه اخیر هم كه فرانسه در حال ارائه پیشنهادهایی به ایران است، مذاكرات فراوانی میان رئیس‌جمهور ایران و رئیس‌جمهور فرانسه درباره این طرح‌ها ارائه شده و مسئولان وزارت خارجه كشورمان با جدیت در حال بررسی و چكش‌كاری این طرح‌ها هستند، اما همچنان چشم‌انداز روشنی برای این طرح فرانسه نیز به چشم نمی‌خورد. همین مسئله باعث شده تا برخی معتقد باشند تمامی این اقدامات همچون استاكس‌نت، پروژه مشتركی میان اروپا، آمریكا و اسرائیل برای مختل كردن پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران است.