kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
حجت‌الاسلام پژمانفر:

مجلس به وظیفه نظارتی خود عمل می‌کرد بسیاری از مشکلات فعلی پیش نمی‌آمد

نماینده مشهد و عضو فراکسیون ولایی به نارضایتی مردم از مجلس دهم‌ اشاره کرده و می‌گوید اگر مجلس به وظیفه نظارتی خود عمل می‌کرد بسیاری از مشکلات فعلی در جامعه پیش نمی‌آمد.




حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، به ارزیابی عملکرد مجلس دهم پرداخت و گفت: مجلس فعلی با توجه به اموری همچون تمرکز کردن بر اولویت‌ها، استفاده از ظرفیت قانون‌گذاری برای حل مشکلات مردم در بحران‌های پیش آمده و استفاده از ظرفیت نظارتی‌اش در جهت جلوگیری از تخلفات قانونی نتوانست آن‌گونه که شایسته است
عمل کند.
وی با‌ اشاره به اینکه یکی از دلایل ضعف مجلس دهم نوع ‌ترکیب آن است، ادامه داد: امروز دو جریان که با یکدیگر مشترکات بسیاری دارند اکثریت مجلس را شکل می‌دهند، یکی از آن دو جریان، «فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان» و دیگری «فراکسیون مستقلین» است و همین سبب شد تا جریان «اصولگرایی» نتواند در بخش‌های مختلف مدیریت مجلس را در دست داشته باشد.
حجت‌الاسلام پژمانفر با بیان اینکه امروز مدیریت مجلس در دست دو جریان «امید» و «مستقلین» است، تأکید کرد: بنده قصد سیاه‌نمایی ندارم، اما در حقیقت مجلس دهم می‌توانست در حوزه قانون‌گذاری اقدامات بهتر و کارآمدتری را داشته باشد. چرا که با دقت در قوانینی که مجلس دهم آنها را تصویب کرده است، در می‌یابیم که این قوانین در اولویت‌های امروز کشور نیست؛ همچنین در حوزه کارشناسی هم نیازمند کارشناسی‌های جدی‌تری است.
وی به ضعف‌های نظارتی مجلس دهم‌ اشاره و بیان کرد: اگر مجلس فعلی از بعد نظارتی خود به خوبی استفاده می‌کرد از بسیاری از مشکلات کنونی جامعه جلوگیری می‌شد؛ در یک نگاه کلی نمی‌توان گفت مجلس دهم نسبت به دوره‌های قبل موفق‌تر است.
حجت‌الاسلام پژمانفر با‌ اشاره به اینکه مردم نسبت به مجلس دهم نارضایتی دارند، گفت: یکی از شاخصه‌های مهم شخص نماینده، ارتباط‌گیری با مردمی ‌است که نمایندگی شان را بر عهده‌ دارد، بنابراین اگر یک نماینده نتواند ارتباط خوبی با حوزه‌های انتخابیه خود داشته باشد در تشخیص اولویت‌ها دچار مشکل خواهد شد.
وی سامان بخشیدن به مسئله معیشت مردم را از اولویت‌های ضروری جامعه عنوان کرد و با بیان اینکه مجلس دهم را نمی‌توان مجلس ‌تراز انقلاب اسلامی دانست، افزود: برخی از نمایندگان در مجلس دهم نتوانستند آن‌گونه که شایسته است با حوزه‌های انتخابیه خود ارتباط حاصل کنند، از همین جهت در خط اولویت‌های آن مردم قرار نداشتند و همین موضوع نارضایتی عمومی را در پی داشته است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با‌ اشاره به اقدامات مثبت و خوب مجلس دهم تأکید کرد: البته نباید از نقاط مثبت مجلس فعلی غافل شد، زیرا برخی از کارهایی که در این مجلس صورت گرفته است به نوبه خود از جمله کارهای بسیار ارزشمند است؛ به‌عنوان مثال مسئله تشکیل وزارت «میراث فرهنگی» اقدام بسیار بزرگی بود که در مجلس دهم محقق شد.