kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۷۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
وزیرکار:

یارانه ۳ دهک بالای درآمدی با احتیاط حذف می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده داد: مهر ماه یارانه سه دهک درآمدی با احتیاط و کمترین خطا حذف می شود.




محمد شریعتمداری در حاشیه نشست هیئت دولت، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع حذف دهک‌های درآمدی برخوردار با توجه به شرایط اقتصادی کشور و فشارهای نظام سلطه طی این ایام و برخی از آثار فشار‌ها بر سطح عمومی قیمت‌ها خیلی با احتیاط انجام می‌شود.
وی افزود: با اینکه دولت مصوبه‌ای داشته که چهار دستگاه در این زمینه باید پیگیری کنند تا اقدامات لازم نسبت به حذف افراد دارای تمکن انجام شود، اما همچنان این کار صورت نگرفته و هنوز دستگاه‌های اجرایی ذیربط دستورالعمل کامل آن را ارائه نکرده اند.
وزیر کار ادامه داد: امیدواریم که این اقدام به گونه ای اتفاق بیفتد که در مهرماه بتوانیم بخشی از افراد برخوردار را با میزان خطای حداقلی انتخاب و از لیست یارانه بگیران حذف کنیم. بدون تردید نمی‌خواهیم به طبقه مستضعف و متوسط جامعه صدمه‌ای وارد شود و می‌خواهیم این مصوبه مجلس شورای اسلامی در حذف سه دهک برخوردار، اختصاصا به سمت آن افرادی برود که واقعا برخوردار هستند.
به گزارش فارس، شریعتمداری در مورد اعتراضات کارگران اراکی گفت: مشکل اساسی واحدهای مهم عمدتا بحث مالکیت آنهاست که وزارت صنعت، معدن و تجارت با شرکت‌هایی مثل مپنا و سایر شرکت‌های توانای مادر در حال مذاکره است که با تکفل اداره مالکیت شرکت‌های خصوصی شده، بتواند نسبت به مشکلات بلندمدت آنها اقدام کند.
وی درباره احکام صادره توسط محاکم برای برخی از معترضان نیشکر هفت تپه، گفت: مداخله ریاست قوه قضاییه برای رسیدگی مجدد به این پرونده اقدام خوبی بود که صورت گرفت و با دستور رسیدگی مجدد این مشکل تا حدودی مرتفع شد و امیدواریم به زودی احکام جدید صادر شود.
گفتنی است، محمد شریعتمداری در نیمه اول شهریورماه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره شناسایی و حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی، گفته بود: در قانون بودجه امسال دولت مکلف به حذف یارانه سه دهک بالاتر شده است یعنی افراد با درآمدهای بالا که نیاز به دریافت یارانه ندارند، حذف شوند. برای تحقق این هدف آیین نامه اجرایی پیش بینی شده بود که به هیات دولت ارائه و تصویب شد و مقرر شد وزارتخانه‌های کار و رفاه اجتماعی، کشور و ارتباطات و سازمان برنامه و بودجه مسئول شناسایی دهک‌های بالا شوند و این اقدام از پایان شهریور انجام شود.
وی تاکید کرده بود: دولت حساسیت جدی دارد که با توجه به شرایط اقتصادی و فشارهایی که به طور طبیعی در اقشار متوسط و پایین جامعه است، ضریب خطا در انتخاب افرادی که مشمول دریافت یارانه نیستند به حداقل ممکن کاهش یابد و به هیچ وجه فشاری از این محل به طبقه متوسط و پایین وارد نشود.
وزیر کار گفته بود: در آیین نامه اجرایی سقف درآمدی معینی برای حذف یارانه وجود ندارد و نشان تمکن در سه دهک بالا میزان مصرف خانوارها است.