kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۶۹۹
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
تجربه تلخ سال‌های گذشته تکرار می‌شود؟

تکرار وعده‌های مسئولان درباره قیمت بلیت‌های اربعین

مسئولان تأکید می‌کنند «هزینه حمل و نقل در ایام اربعین نباید افزایش یابد»، اما تجربه سالهای گذشته چنین مسئله ای را تأیید نمی‌کند.




سرویس اقتصادی-

اربعین حسینی جایگاه ویژه‌ای در بین مسلمانان جهان دارد به طوری که بسیاری از مردم علاقه دارند در این گردهمایی میلیونی زائران اباعبداله الحسین حضور پیدا کنند. از سوی دیگر زیارت در این ایام از نظر هزینه‌ای ارزانترین سفر برای زائران حسینی است. به همین علت بسیاری از مردم طبقات متوسط و ضعیف، تنها در این ایام از سال می‌توانند خود را به زیارت ائمه مدفون در عراق برسانند.
با این حال، هر ساله با وجود وعده‌های مسئولان، با نزدیک شدن به ایام اربعین، نگرانی مردم از افزایش ناگهانی هزینه‌های مختلف تشدید میشود. هر چند امسال در اقدامی بسیار موثر، هزینه روادید برای زائران حذف شد، اما همچنان برخی از موارد دیگر مشکل‌ساز است. یکی از مهمترین هزینه‌های مسافران اربعین، قیمت بلیت وسایط نقلیه است که بخش بزرگی از هزینه‌های زوار را تشکیل می‌دهد.
به گزارش ایسنا، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره قیمت وسایل حمل و نقل در ایام اربعین، اظهار کرد: «راه آهن، حمل و نقل جاده‌ای و هواپیما به هیچ وجه افزایش قیمت ندارند و اگر کسی افزایش قیمت را اعمال کند تخلف است و با او برخورد می‌شود».
علاوه بر این، مدیر کل نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم گفته است: فروش بلیط هواپیما بالاتر از نرخهای آذر ماه ۹۷ تخلف است و باید شرکت‌های هواپیمایی نرخ آذر ماه ۹۷ را ملاک عمل قرار دهند.
هر چند مسئولان هر ساله بر این نکته تأکید دارند که بلیت وسایل نقلیه گران نمیشود، معمولا در آستانه اربعین به بهانه‌های مختلف این قیمتها افزایش می‌یابد.
معمولا بهانه یکسر خالی بودن اتوبوس‌ها یا افزایش تقاضا به عنوان دلایل دو برابر شدن قیمت بلیت مطرح می‌گردد در حالی که بسیاری از این وسایل نقلیه در روزهای عادی در مسیرهای خود مسافر چندانی ندارند.
همچنین سال گذشته طبق اعلام سازمان هواپیمایی، حداکثر قیمت پرواز از تهران-نجف-تهران در بازه زمانی ۲ لغایت ۱۲ آبان که ایام مخصوص زیارت اربعین بود افزایش یافت و نهایتا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شد، اما قیمت‌ها از آن هم فراتر رفت و نرخهای نجومی بیش از ۲.۲ میلیونی برای برخی پروازها از نجف به تهران در برخی دفاتر و سایت‌های اینترنتی ارائه شد.
دغدغه ارز
یکی دیگر از دغدغه‌های مردم، تأمین پول عراقی است که سال گذشته با وضعیت اسفباری که در ماجرای توزیع ارز دولتی پیش آمد، در کام مردم تلخ شد و ظاهرا امسال هم با مشکلات دیگری همراه است.
در همین رابطه رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه مذاکره با مسئولان عراقی برای تامین دینار برای زوار اربعین به نتیجه نرسیده، اعلام کرده است: زائران عزیزی که نیاز به ارز دارند می‌توانند از
هم اکنون از بانک‌ها و صرافی‌های مجاز نسبت به تهیه آن اقدام نمایند.
عبدالناصر همتی  با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی ضمن تسلیت به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی، درباره مسائل ارزی کشور گفت: بانک مرکزی تلاش خود را برای تامین نیاز ارزی حج واجب انجام داد، اما با توجه به شرایط پیچیده ارزی کشور، اولویت بانک تامین نیازهای اساسی و دارو است. لذا، در مقطع کنونی، تامین ارز عمره مستحبی نمی‌تواند در اولویت کاری بانک باشد.
وی اضافه کرد: متاسفانه تلاش و مذاکره با مسئولین عراقی برای تامین دینار برای زوار بزرگداشت حماسه عظیم اربعین به نتیجه نرسید. لذا با عنایت به تجربه تلخ سال گذشته در جریان توزیع ارز در داخل عراق، زائران عزیزی که نیاز به ارز دارند می‌توانند از هم اکنون از بانک‌ها و صرافی‌های مجاز نسبت به تهیه آن اقدام نمایند.