kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۶۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
نتیجه عدم اصلاح ساختار بودجه

دولت 70 هزار میلیارد تومان از بودجه را تخصیص نخواهد داد

عدم اصلاح ساختار بودجه سبب شده تا رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیش بینی کند دولت امسال 70 هزار میلیارد تومان از بودجه سال جاری را تخصیص نخواهد داد.




این پیش بینی البته موضوع عجیبی نیست بلکه از سال گذشته و با توجه به آغاز تحریم های
آمریکا پیش‌بینی می شد که نفت ایران مانند گذشته به فروش نرسد، اینکه چقدر عدم فروش نفت ناشی از کم کاری مسئولین بوده یا واقعا امکان آن وجود نداشته بحث دیگری است، اما در زمان بررسی بودجه 98 این هشدار توسط کارشناسان داده می شد که نباید به اعداد و ارقام بالا در فروش نفت دل بست و باید با اصلاح ساختار بودجه به واقعی شدن بودجه کمک کرد.
متاسفانه دولت بدون توجه به این هشدارها روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت را برای فروش در نظر گرفت که در نهایت با گذشت حدود پنج ماه از سال جاری به این نتیجه رسید که به دلیل عدم تحقق درآمدها حدود 150 هزار میلیارد تومان کسری دارد و باید بودجه را برای ادامه سال جاری بر مبنای فروش روزانه 300 هزار بشکه تنظیم کند!
به عبارتی، دولت با بی دقتی در تنظیم بودجه در حال حاضر مجبور شده به روش‌هایی
 مانند دست‌اندازی به منابع صندوق توسعه ملی، انتشار گسترده و وحشتناک اوراق بدهی و برخی موارد دیگر روی بیاورد. با این وجود برخی خبرها حاکی از این است که دولت برای کاهش هزینه‌هایش نمی‌خواهد قسمت‌هایی از بودجه را تخصیص دهد.
هرچند کاهش هزینه ها و بریز و بپاش‌های دولتی امر مطلوبی به شمار می آید اما آغاز این حرکت به این شکل که بودجه برخی نهادها تخصیص داده نشود بازهم می تواند به عرصه زورآزمایی دستگاه ها برای گرفتن بودجه تبدیل شود، ضمن اینکه دولت زمانی که بودجه را می نوشت باید به این موضوع فکر می کرد نه حالا که تقریبا نیمی از سال سپری شده است.
در همین زمینه غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به تصمیم اخیر دولت واکنش نشان داد اما سعی کرد آن را در حد امکان توجیه نماید.
وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر که دولت تصمیم دارد به جای 448 هزار میلیارد تومان مصوبه مجلس، منابع و مصارف سال جاری را 386 هزار میلیارد تومان تنظیم کند، آیا این اصلاح بودجه باید در مجلس تصویب شود؟ گفت: این امر اصلاح بودجه ای نیست، در واقع این تغییر در مکانیزم تخصیص صورت گرفته که از اختیارات سازمان برنامه و بودجه است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در صورتی که سازمان برنامه و بودجه به دنبال افزایش سقف بودجه باشد یا بخواهد درآمدها و منابع را جابه جا کند، باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود اما در حال حاضر تخصیص‌ها در سقف بودجه پیش بینی شده، انجام می‌گیرد.
تاجگردون به خبرگزاری خانه ملت گفت: عملکرد کنونی سازمان برنامه و بودجه همانند زمانی است که می خواهد تنها 80 درصد بودجه را تخصیص دهد که در این حال نیازی به ارجاع به مجلس نیست. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری دولت 70 هزار میلیارد تومان از بودجه را تخصیص ندهد.