kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۶۸۹
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷

کلاهبرداری با عنوان جمع‌آوری نذری در ایام محرم و صفر

رئیس پلیس فتای زنجان گفت: شهروندان مراقب کلاهبرداری مالی در ایام محرم و صفر باشند.



سرهنگ محمدعلی آدینه‌لو در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با افزایش کلاهبرداری‌های مالی با عنوان جمع‌آوری نذری، اظهار کرد: متأسفانه در روزهای محرم شاهد جمع‌آوری نذری و کمک‌های مالی برای افراد نیازمند و بی‌بضاعت و مزاحمت با عناوین راه‌اندازی کانال و گروه‌های نذری‌یاب در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) هستیم.
این مسئول ادامه داد: با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و نوآوری‌های حاصل از آن، کلاهبرداران به شگردهای جدید کلاه‌برداری در فضای مجازی روی آورده‌اند، این روزها کلاهبرداران با سوءاستفاده از عواطف، باورها و احساسات مذهبی مردم، با جمع‌آوری کمک‌های مالی به نیازمندان یا ایجاد شبهه در دادن نذری به تکایا و هیئت‌های مذهبی در ایام ماه محرم اقدام به کلاهبرداری می‌‌کنند.
وی با بیان اینکه در ایام محرم و صفر کلاه‌برداران در شبکه‌های اجتماعی پیام‌هایی مانند «کمپین جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای نیازمندان» منتشر می‌کنند، افزود: شهروندان و کاربران به هیچ عنوان به این پیام‌ها اعتماد نکنند و اگر می‌خواهند کمکی نیز به افراد بی‌بضاعت یا نیازمند کنند، باید از طریق دفاتر موسسات خیریه و سایت‌های معتبر استانی اقدام کنند.
آدینه‌لو با بیان اینکه در این ایام شاهد افزایش دانلود و دریافت مطالب مذهبی و نرم‌افزارهای مرتبط با این روزها هستیم، تصریح کرد: کاربران و شهروندان باید فایل‌های مربوطه را از سایت‌های معتبر دانلود کنند؛ چراکه بسیاری از اپلیکیشن‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی جعلی و جهت فعال‌سازی برنامه، همشهریان را به درگاه‌های جعلی بانکی هدایت می‌کند و عملاً در فرصت مناسب اقدام به سرقت اطلاعات بانکی و برداشت وجه از حساب‌های بانکی مردم می‌کنند.
وی یادآور شد: خرید از فروشگاه‌های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیک می‌تواند راه را به روی افراد سودجو بسته و از به دام افتادن کاربران جلوگیری کند. همچنین شهروندان باید دقت داشته باشند، اطلاعات حساب بانکی خود را با دیگران به‌ اشتراک نگذارند، در هنگام یک خرید اینترنتی موفق و درست، ورود اطلاعات کارت خود را با رعایت ملاحظات امنیتی در درگاه اصلی بانک انجام دهند تا در دام سایت‌های جعلی و فیشینگ نیفتند.
این مسئول عنوان کرد: در سنوات گذشته نیز شاهد راه‌اندازی گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی ‌با عنوان نذری‌یاب بودیم که عملاً این افراد با درج مطالب کذب باعث ازدحام مردم و آزار و اذیت برای شهروندان می‌شدند که ضمن شناسایی، برخورد قانونی با افراد مزاحم صورت
گرفت.
رئیس پلیس فتای زنجان خاطرنشان کرد: شهروندان درصورت مشاهده موارد مشکوک، مراتب را از طریق ۱۱۰ یا وب سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.