kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۶۴۸
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۹

در محضر امام خمینی(ره)



استفاده از لحظه‌لحظه عمر
امام از کمترین وقت خود برای مطالعه و نوشتن یا عبادات دیگری که ذکر شده استفاده می‌کردند. اگر کسی تنها همین آثاری را که ازایشان تألیف و به چاپ رسیده مطالعه کند و آن ر ابر عمر پربرکت ایشان تقسیم کند، به خوبی می‌فهمد که چگونه از ساعات و بلکه دقایق عمرخوداستفاده کرده و بهرۀ وافی برده‌اند، درصورتی که ایشان خیلی اهل نوشتن و قلم نبودند. حتی از نیم ساعت قدم زدن صبح و عصرخود نیز، که بخصوص این اواخربه تجویز پزشکان انجام می‌دادند استفاده می‌کردند و معمولاً ادعیه واذکاری را برای آن وقت اختصاص داده بودند که در حال قدم زدن نیز عبادتی و کاری را انجام دهند و اوقاتی که زیارت عاشورا می‌خواندند، صد لعن و صد سلام را معمولاً در حال قدم زدن می‌خواندند.(۱)
برنامه 14 ساله امام در نجف و کربلا
 خیلی از افراد و شخصیت‌ها وقتی در شرایط مختلف قرار می‌گیرند برنامه‌ها و وضعیت آنها فرق می‌کند، ولی امام در تمام حالات وضعشان تغییر پیدا نمی‌کرد؛ مثلاً امام همیشه در دهۀ محرم زیارت عاشورا را می‌خواندند. هر سال از ابتدای دهۀ محرم ساعت نه صبح به حرم حضرت علی(ع) مشرف می‌شدند و زیارت امین‌الله و زیارت عاشورا می‌خواندند. این امر تا هشت محرم ادامه داشت و با تشرف امام به کربلا در حرم امام حسین(ع) انجام می‌شد. این برنامه چهارده ساله امام در نجف و عراق بود. در دهۀ محرم سال 57 هنگامی که در پاریس بودیم هر روز ساعت نه صبح یکی از برادران مأموریت داشت اخبار و گزارشات را خدمت امام تقدیم کند. من روز اول محرم طبق روال روزهای قبل آمدم و وارد منزل شدم. دیدم امام مشغول زیارت عاشورا هستند و پس از اینکه اخبار را دریافت کردند فرمودند: از فردا برنامه را تغییر و ساعت نه کسی برای من خبر نیاورد. قبل یا بعد از زیارت عاشورا اخبار را بیاورید. (۲)
________________________
۱- حجت‏الاسلام والمسلمین رسولی محلاتی – مجله حوزه–ش 38 و 37، ص 66.
۲- حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی‌اکبر محتشمی‏‌پور – پا به پای آفتاب - ج 2، ص 139؛ برداشت‌هایی از سیره امام خمینی، ج3، صص 41 و 42.