kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۶۱۵
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
همزمان با عاشورای حسینی

ندای لبیک یا حسین(ع) سراسر ایران اسلامی را فرا گرفت

همزمان با عاشورای حسینی سراسر ایران اسلامی به عزاداری پرداختند و با حضور در تکایا، دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) ‌اشک ماتم ریختند.



سرویس سیاسی-

مراسم عزاداری روز عاشورای حسینی روز گذشته در تهران و سراسر کشور برگزار شد و مؤمنان خداجو به یاد نماز ظهر عاشورای اباعبدالله الحسین(ع) نماز ظهر و عصر را به جماعت برگزار کردند.
تهران غرق در عزای حسین(ع)
مراسم عزاداری عاشورای حسینی روز گذشته و همزمان با عاشورای حسینی در تهران و شهرستان‌های این استان برگزار شد و مردم ولایتمدار در قالب دسته‌های عزاداری در مناطق مختلف به خیابان‌ها آمده و تا ظهر این روز برای مظلومیت امام سوم شیعیان جهان به سوگواری پرداختند. همچنین حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) میزبان عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت از تمام نقاط استان تهران و حتی نقاط دیگر کشور بود و زائران و ارادتمندان خاندان نبوت در قبله تهران گرد هم آمده بودند، تا افتخاری دیگر در کارنامه خود ثبت کنند. علاوه بر این، مراسم عزاداری عاشورای حسینی با حضور عزاداران و عاشقان امام حسین(ع) در دیگر اماکن متبرکه مانند آستان مقدس امامزاده صالح(ع) و همچنین دیگر محله‌ها و مناطق تهران برگزار شد.
میدان امام حسین(ع) تهران؛ کنگره‌ای از سراسر ایران
مراسم عزاداری روز عاشورا در میدان امام حسین(ع) تهران نیز برگزار شد. در میدان آیینی امام حسین(ع)، مردم تهران مانند دیگر مردم سراسر کشور در قالب هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری جمع آمدند و با نوحه‌خوانی، سینه‌زنی، زنجیرزنی، مرثیه‌سرایی، بلندکردن و حرکت علم‌های بزرگ عزاداری در سوگ سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)‌اشک ماتم ریختند.
در این میدان آیینی که کل عزاداری سراسر کشور را می‌شود در آن خلاصه کرد هیئت‌های عزاداری شهرستانی‌های مقیم تهران، مراسم خاصی را اجرا کردند. مردم خونگرم جنوب کشور با مراسم «سنج و دمام‌زنی»، «نخل‌بندی»، «علم‌گردانی» شور و حال خاصی به این مراسم دادند. گفتنی است که هیئت‌های خرم‌آبادی‌های مقیم تهران مراسم «گل‌زنی» را برگزار کردند و همچنین مراسم‌هایی مانند «خیمه سوزان» و «مقتل‌خوانی» نیز برگزار شد که موردتوجه بسیاری از عشاق اباعبدالله الحسین(ع) قرار گرفت و پس از برگزاری مراسم متعدد و متنوع عزاداری، در ظهر عاشورا نماز باشکوه جماعت با امامت حجت‌الاسلام ابوترابی در این میدان برگزار شد.
پویش مردمی «نذر خون» در تهران
همزمان با ایام سوگواری حسینی(ع) پویش مردمی «نذر خون» با شعار «نذر خون، تصمیم آگاهانه، اهدای خون مسئولانه» در شهرستان‌های استان تهران برگزار شد و 8 مرکز اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی آماده خدمت‌رسانی به عشاق اباعبدالله الحسین(ع) بودند.
به گزارش تسنیم، پایگاه‌های انتقال خون مملو از جمعیت بود و بیشترین مراجعه‌کنندگان که از قشر جوانان بودند ثبت‌نام کرده و تا به وقت اَدای نذرشان در سالن انتظار گوش جان به نوای نوحه‌خوانی که فضای سالن را عطرآگین به نام امام حسین(ع) می‌کرد می‌سپردند.
نوای حزن و اندوه در سراسر ایران
سراسر کشور روز گذشته در عاشورای حسینی و به یاد اباعبدالله الحسین(ع) غرق در سوگ و ماتم بود و مراسم عزاداری با جلوه و شکوهی وصف‌ناپذیر در جای‌جای این مرز و بوم برگزار شد.
عزاداران در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی از مسجد، حسینیه، تکیه، هیئت، موکب و یا محله خود به سمت اماکن متبرکه و یا میادین اصلی شهرها حرکت کردند تا با سوگواری و‌ اشک ماتم، عشق و علاقه خود را به سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) به نمایش بگذارند.
شور و حال خاص در مشهد و قم
از ابتدای صبح دیروز و مصادف با روز عاشورا، دسته‌های عزاداری روز عاشورا از سراسر مشهد، شهرستان‌ها و دیگر استان‌ها با پای پیاده و درحالی‌که مشغول سینه‌زنی و نوحه‌خوانی بودند، به سمت بارگاه منور رضوی رفتند تا با نوحه‌خوانی، سینه‌زنی، مرثیه‌سرایی، بلندکردن و حرکت علم‌های بزرگ عزاداری، این غم و اندوه بزرگ را به محضر امام هشتم شیعیان تسلیت بگویند. همچنین صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی سرشار از عزاداران حسینی و نوای لبیک یا حسین(ع) بود.
دسته‌های عزاداری و هیئت‌های مذهبی مشهد با تأسی به حضرت امام حسین(ع) نماز ظهر عاشورا را در حرم مطهر رضوی و اغلب خیابان‌های منتهی به آن به جماعت اقامه کردند.
شهر قم نیز شور و حال و هوای خاصی داشت. دسته‌های زنجیر و سینه‌زنی به سمت حرم کریمه اهل‌بیت‌(س) رفتند تا به این بانوی بزرگوار و حضرت ولی‌عصر(عج‌الله) این مصیبت را تسلیت گویند و با زهرای اطهر(س) در این مصیبت جانکاه ابراز همدردی کنند. در قم همه عزاداران خود را به کاروان عاشقان رساندند تا عشق و ارادت خود را به ارباب بی‌کفن ابراز کنند، عرب، عجم،‌ ترک و... هر یک با زبان خود نوحه‌سرایی کردند و با فریاد «لبیک یا حسین» در حرم عمه سادات به عزاداری پرداختند.
سردار سلامی:حجت‌های عاشورا به ما
روح ایستادگی داده است
فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: حجت‌های عاشورا به ما روح ایستادگی داده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، سرلشکر حسین سلامی در شب تاسوعا و در جمع عزاداران حسینیه اعظم زنجان اظهار داشت: چشم آسمان امروز به زمین خیره بود تا کهکشانی از ستاره‌های سرشار از محبت و به آسمان کشیده را که به یاد دستان بریده به آسمان بلند بود را نظاره کنند.
فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: عاشورا عظیم‌ترین واقعه حیات بشر و پر شکوه‌ترین رویداد هستی است.
وی بیان کرد: هر ساله این واقعه عظیم زنده‌تر، طوفانی‌تر و عمیق‌تر به پیش می‌رود و قلب‌ها و دل‌های جدیدی را تسخیر می‌کند به‌گونه‌ای که قلمرو این رویداد جاودان حیات و زندگی بشر و قامت هستی و قلب اروپا و آمریکا را تحت نفوذ قرار داده است.
سردار سلامی‌ ادامه داد: عاشورا کهنه نمی‌شود و غبار کهنگی در سیمای عاشورا نمی‌نشیند و نقطه‌ای ثابت در تاریخ نیست و دائم در حال حرکت است و در همه دوران‌ها الگو می‌آفریند. فرمانده کل سپاه پاسداران تأکید کرد: این هنرنمایی عاشورا است که با شکوه‌ترین صحنه‌ها را خلق می‌کند.
وی یادآور شد: امروز هم همانند زمان امام حسین(ع) است، ولی امت تغییر کرده است، امروز مسلمانان امام زمان خود و نایب‌اش را و دشمن زمان خود را می‌شناسند. امروز امام مسلمین تنها نیست و افراد مجاهد و شهادت‌طلب بسیاری وجود دارد که می‌توانند برای طولانی‌مدت مبارزه کنند ولی امروز سلاح‌ها عوض شده‌اند و در واقع حجت‌های عاشورا به ما روح ایستادگی داده است.
حضور سردار پاکپور در زاهدان
سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه که از چند روز قبل از روز عاشورا و در راستای برقراری امنیت پایدار و امنیت دسته‌های عزاداری در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان و اندیشیدن تمهیدات لازم وارد زاهدان شده بود، در جمع عزاداران عاشورای حسینی حضور یافت.
آیین «گل‌مالی» در لرستان
در خرم‌آباد امسال نیز بنا به‌رسم دیرینه خود همزمان با صبح عاشورا آیین «گل‌مالی» را برگزار کرده و با گل مالی کردن سر و بدن اوج ارادت خود به سید و سالار شهیدان را نشان دادند.
در خوزستان جمعیت عظیم دل‌سوختگان اباعبدالله در دسته‌های بزرگ عزاداری از اوایل صبح صدای طبل غربت اباعبدالله الحسین(ع) را در سرتاسر استان نواختند و اهالی خوزستان را به لبیک دیگری با اصحاب کربلا فراخواندند و همچنین آیین مقتل خوانی و سایر مراسم‌هایی مانند اجرای نمایش تعزیه و مراسمهای ویژه محلی در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و خیابان‌های سرتاسر استان برگزار شد.
عزاداری‌های مختلف در سایر نقاط ایران
زنجانی‌ها نیز طبق سنت‌های هرساله از محل زینبیه اعظم در قالب دسته بزرگ زینبیه اعظم زنجان با نوحه‌خوانی و ذکر مصیبت به سمت آستان مقدس حضرت سید ابراهیم(ع) رفتند و مردم استان فارس و شهر شیراز نیز در دهمین روز از محرم‌الحرام با حضور در صحن و سرای حرم مطهر احمدبن‌موسی(ع) به عزاداری و سوگواری پرداختند.
بازار تبریز، بزرگ‌ترین بازار مسقف ایران سیاه‌پوش شد، مراسم شبیه‌خوانی و تعزیه، تشت گذاری، شمع گردانی، مشعل گردانی، خطبه‌خوانی، چاووش‌خوانی، نخل گردانی، سنج و دمام زنی، سنگ‌زنی، راه‌اندازی کاروان‌های نمادین، خیمه سوزان و... در شهرهای اردبیل، تبریز، زنجان، قزوین، کاشان، اصفهان و سایر شهرهای ایران برگزار شد.
در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها نیز ملت ایران، با حضور در مساجد، دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری عشق و ارادتشان به سید و سالار شهیدان و ۷۲ تن از یاران باوفایش را نشان دادند.