kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۶۰۲
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۲

اعلام شرایط آزمون وکالت مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه

رئیس مرکز وکلا جزییات و شرایط آزمون وکالت، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه را تشریح کرد.



به گزارش میزان، علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود با اعلام جزئیات این آزمون گفت: بر خلاف روال آزمون‌های گذشته، امسال شرط داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای شرکت در آزمون حذف شده و در این خصوص نیز مذاکراتی با ستاد کل نیرو‌های مسلح داشتیم و برنامه ویژه‌ای برای کسانی که امسال کارت پایان خدمت ندارند خواهیم داشت.
بهادری با اعلام اینکه در سال‌های گذشته ارائه مدرک لیسانس ضروری بود، اظهار داشت: بررسی صحت مدرک لیسانس در مرحله کارآموزی انجام خواهد شد، چرا که از حالا تا مرحله کارآموزی چندین ماه فرصت برای انجام این کار است.
وی افزود: امسال در حوزه مواد و منابع آزمون آرای وحدت رویه مرتبط و منابع کاربردی برای وکیل دادگستری را مدنظر قرار داده‌ایم و سؤالات از موضوعات پرکاربرد ذکر خواهد شد و سعی می‌کنیم آزمون سنجش صلاحیت داشته باشیم.
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با‌ اشاره به تفاوت دیگر آزمون امسال با سال‌های گذشته گفت: آزمون امسال به صورت ملی برگزار می‌شود و متمرکز نیست حتی در شهرستان‌های غیرمرکز استان ممکن است آزمون را داشته باشیم، مهم‌تر از این در مرحله ثبت‌نام آزمون اساسا حوزه قضایی که داوطلب می‌خواهد در آن فعالیت کند پرسیده نخواهد شد بلکه حوزه‌ای که انتخاب می‌کند حوزه‌ای است که در آن برای آزمون دادن راحت‌ترند.
بهادری ادامه داد: پس از مشخص شدن نتیجه آزمون اجازه خواهیم داد که تعدادی از حوزه‌های قضایی را به ترتیب اولویت انتخاب کنند، در آزمون‌های سال گذشته این بی‌عدالتی را داشتیم به این معنا که به شانس داوطلب بستگی داشت که در چه استانی شرکت می‌کرد. البته وکلا و کارآموزان پس از پذیرفته شدن در یک استان تقاضای انتقال می‌کنند و در کانون وکلا چیزی قریب به ۲۰۰ میلیون تومان برای نقل و انتقال پرداخت می‌کنند که این ناعدالتی است لذا برای از بین‌بردن این موضوع آزمون به صورت ملی برگزار می‌شود.
وی درخصوص زمان برگزاری آزمون وکالت نیز اظهار داشت: تاریخ برگزاری آزمون ۲۹ آذر ماه خواهد بود و زمان ثبت‌نام از یکم تا هشتم آبان ماه و از طریق سایت مرکز انجام می‌شود و کارت ورود به جلسه از طریق سایت مرکز و در تاریخ ۱۵ آذر ماه قابل دریافت خواهد بود.
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه درخصوص آزمون کارشناسان رسمی دادگستری نیز گفت: این آزمون در سال جاری حتما برگزار خواهد شد و زمان آن در زمستان خواهد بود و در بسیاری از رشته‌ها داوطلب خواهیم پذیرفت.
بهادری در پاسخ به سؤالی درخصوص تعداد قبول‌شدگان در آزمون وکالت اظهارداشت: ظرفیت مشخصی وجود ندارد و در مرحله اول افرادی که حد نصاب علمی را کسب کنند به مصاحبه دعوت می‌شوند و این مورد که چه تعداد پروانه وکالت داده می‌شود مشخص نیست.
وی درخصوص اینکه داوطلبان در حال تحصیل تا چه زمانی می‌توانند مدارک خود را ارائه دهند گفت: در آگهی منتشر شده آزمون مشخص شده است که اگر داوطلب در آزمون پذیرفته شود باید تا یک سال پس از برگزاری آزمون مدارک خود را ارائه دهد.