kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۵۶۸
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶
قابل توجه مدعیان ملی گرایی

عربستان تولید و غنی‌سازی اورانیوم را آغاز می‌کند

وزیر نفت جدید عربستان مدعی شد که تولید و غنی‌سازی اورانیوم در دو رآکتور هسته‌ای این کشور آغاز می‌شود.



سرویس اقتصادی-

به گزارش خبرگزاری فارس نقل از رویترز، عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت جدید عربستان گفته است عربستان می‌خواهد تولید و غنی‌سازی اورانیوم را در آینده برای برنامه‌های انرژی هسته‌ای در دو رآکتور هسته‌ای آغاز کند.
عبدالعزیز در کنفرانس خبری گفت: «ما غنی‌سازی و تولید اورانیوم را با احتیاط پیگیری می‌کنیم و آزمایش‌های مربوط به آن را در دو رآکتور هسته‌ای انجام خواهیم داد».
گفتنی است چند روز قبل خالد الفالح، وزیر نفت سابق عربستان در یک پیام توئیتری، ضمن اعلام برکناری خود از این سمت، بر وفاداری خود نسبت به پادشاه و ولیعهد سعودی تأکید کرد. با این حال برخی تحلیلگران معتقدند که علت برکناری او، همگام نبودن با سیاست‌های جاه‌طلبانه محمد بن سلمان، ولیعهد جنایتکار سعودی بوده است که برادر خود را به عنوان وزیر جدید نفت برگزیده است. محمد بن سلمان نفوذ زیادی بر حکومت دارد و تغییر و تحولات مدیریتی در این کشور هم جهت با دیدگاه‌های توسعه‌طلبانه او انجام می‌شود.
محمد بن سلمان که از ژوئن 2017 (خرداد 96) جای محمد بن نایف، پسرعموی خود را گرفت و ولیعهد سعودی‌ها شد، تلاش کرده است سیاست‌های جدیدی را در عربستان پیش بگیرد. اعطای برخی آزادی‌های ظاهری به زنان و تلاش برای واگذاری بخشی از سهام شرکت نفت عربستان (آرامکو) از اقداماتی بوده که بیش از سایر تصمیمات او سر و صدا به پا کرده است. یکی دیگر از سیاست‌های بن سلمان در حوزه انرژی، به تلاش‌های وی برای دستیابی به فناوری هسته‌ای باز می‌گردد و تغییرات جدید در وزارت نفت این کشور را در همین رابطه می‌توان ارزیابی کرد.
اما آنچه در این بین قابل تأمل است، تلاش کشورهای رقیب برای حضور فعال در بازار انرژی هسته‌ای است. حتی سعودی‌ها که در دریایی از نفت غوطه ور هستند نیز به این نتیجه رسیده‌اند که برای امنیت آینده خود، به صنعت هسته‌ای نیاز دارند، با این حال برخی ملی‌گرایان داخلی قادر به درک اهمیت این موضوع نیستند. آنها فقط بر طبل منافع ملی می‌کوبند، اما به مولفه‌های تولید قدرت ملی مانند دستیابی به انرژی‌های نوین واقف نیستند و یا با لجبازی، کشور را از توسعه این دانش باز می‌دارند.
کشورهای پیشرو دنیا سالهاست به دانش هسته‌ای دست یافته‌اند ولی از آنجا که نسبت به اهمیت آن آگاه هستند، مانع حضور سایر کشورهای مستقل در این میدان می‌شوند. از سال‌ها قبل ایران هم به این نتیجه رسید که باید برای تأمین آینده خود دانش هسته‌ای را بومی سازی کند، اما برخی عناصر داخلی هم خواسته یا ناخواسته در این پازل دشمن بازی می‌کنند و با روش‌های مختلف مانند مذاکره و یا تعطیلی برنامه هسته‌ای به بهانه‌های واهی، در مسیر توسعه کشور سنگ اندازی می‌کنند.
البته عامل نگرانی که درمورد دستیابی به انرژی هسته‌ای وجود دارد، احتمال استفاده نظامی از آن است. رویترز در این رابطه هم گزارش داد که «وزیر نفت عربستان مدعی شده است که این کشور به دنبال انرژی‌ هسته‌ای برای استفاده صلح‌آمیز است اما غنی‌سازی اورانیوم بسیار مرحله حساسی در چرخه سوخت هسته‌ای است، چرا که می‌تواند زمینه آغاز برای استفاده نظامی باشد که برای این مسئله غربی‌ها بسیار حساس هستند».
نگرانی درباره انحراف در برنامه هسته‌ای سعودی‌ها جدی است، اما نگاه رهبر انقلاب هم به این موضوع بسیار قابل تأمل است. ایشان اول فروردین امسال در سخنرانی خود در حرم رضوی (ع) فرمودند: «غربی‌ها اعلام کردند که برای عربستان، تأسیسات هسته‌ای و کارخانه تولید موشک می‌سازند. اگر بسازند هم بنده شخصاً ناراحت نمی‌شوم، چون می‌دانم که اینها انشاالله در دوران نه چندان دوری به دست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد».