kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۵۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶

هشدار پلیس فتا به کلاهبرداران اینترنتی در ایام محرم



پلیس فتا البرز به کاربران درخصوص کلاهبرداری‌های مختلف اینترنتی در ماه محرم هشدار داد.
سرهنگ محمد اقبالی، رئیس‌پلیس فتا فرماندهی انتظامی البرز گفت که برخی افراد در فضای مجازی تحت عنوان «نذری اینترنتی» از مردم کلاهبرداری می‌کنند که هوشیاری در مقابل ترفند این افراد ضروری است.
این افراد با انگیزه کلاهبرداری از کاربران با ایجاد سایت و صفحه جعلی اقدام به دریافت کمک‌های مردمی تحت عنوان نذورات کرده ضمن آنکه درخلال عملیات پرداختی مردم حساب‌های آنان را رمز گشایی می‌کنند.
کاربران به ویژه در فضای اینستاگرام چنانچه قصد پرداخت نذورات را دارند به صفحه‌های معتبر یا نذورات خود را به صورت نقدی پرداخت کنند تا گرفتار این کلاهبرداران نشوند.
این افراد با جلب اعتماد مردم درفضای مجازی با دریافت مبالغی به عنوان نذری و یا کمک به افراد نیازمند حساب کاربران را هک کرده و سپس نسبت به برداشت آن اقدام می‌کنند.
 اقبالی دربخش دیگری ازسخنان خود به یکی دیگر از جرائم سایبری درایام محرم‌اشاره کرد و افزود: رواج باج افزارها و افزایش سوءاستفاده‌های احتمالی در این ایام به شدت متصور است و این افراد با ارائه فایل‌ها و ادعیه‌های مذهبی برای دانلود که برخی از آنها آلوده به بدافزار بوده و به محض دانلود، به سیستم قربانی نفوذ کرده و اطلاعات کاربر را به سرقت
می‌برند.
کاربران باید نسبت به دریافت فایل‌ها از منابع نامعتبر دقت لازم را داشته باشند واز دانلود و نصب این گونه نرم‌افزارها خودداری کنند.
مجرمان سایبری با طراحی صفحات جعلی شبیه به صفحات پرداخت بانک به دنبال سرقت اطلاعات بانکی هموطنان هستند که کاربران باید با دقت در آدرس سایت اصلی دقت داشته باشند چرا که تمام سایت‌های معتبر و مهم از پروتکل https استفاده می‌شود. ثبت اطلاعات در سایت‌های جعلی زمینه‌ساز سوء‌استفاده از کاربران را بوجود آورده که سبب سرقت اطلاعات و کلاهبرداری خواهد شد.