kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۵۴۶
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۵
شاهین‌طبع: از باخت چین انگیزه بیشتری گرفتیم

صعود دلچسب پس از 12 سال تیم ملی بسکتبال با مربی ایرانی المپیکی شد

تیم ملی بسکتبال ایران پس از 12 سال با مربی ایرانی سهمیه حضور در بازیهای المپیک را کسب کرد.



 سرویس ورزشی-

تیم ملی بسکتبال ایران عصر روز یک‌شنبه در آخرین بازی خود از رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۹ چین (انتخابی المپیک ۲۰۲۰- توکیو) به مصاف تیم ملی فیلیپین رفت که به پیروزی قاطع ۹۵- ۷۵ دست یافت.
به این ترتیب با توجه به باخت ۷۳- ۸۶ تیم ملی چین برابر نیجریه و برتری پر گل ایران برابر فیلیپین، تیم ملی ایران توانست با دو برد و تفاضل گل بهتر نسبت به چین، به عنوان بهترین تیم آسیایی حاضر در جام‌جهانی ۲۰۱۹، راهی المپیک ۲۰۲۰ توکیو شود. این سومین حضور بسکتبال ایران در بازی‌های المپیک است. نیجریه که نقش مهمی در صعود ایران به المپیک داشت، خود نیز به عنوان بهترین تیم آفریقا المپیکی شد و چین به عنوان میزبان جام‌جهانی در کسب سهمیه المپیک ناکام ماند.
کوارتر اول: ۳۰- ۲۴ ایران
با تصمیم مهران شاهین‌طبع (سرمربی)، تیم ملی ایران این بازی را با ترکیب بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، صمد نیکخواه بهرامی (کاپیتان)، حامد حدادی و محمد حسن‌زاده آغاز کرد. ۲ امتیاز نخست بازی را حامد حدادی روی یک ریباند برای ایران کسب کرد. با پرتاب سه امتیازی نیکخواه ایران ۱۴- ۱۰ پیشی گرفت. پس از خطای محمد جمشیدی، نوروود با پرتاب سه امتیازی فیلیپین را ۱۹- ۱۷ پیش انداخت. با خطای راوِنا، یخچالی دو پرتاب پنالتی خود را وارد سبد کرد تا ایران ۲۴- ۱۹ پیشی بگیرد.
پس از وقت استراحت فیلیپین، در اواخر کوارتر اول مشایخی جایگزین جمشیدی و گرامی‌پور نیز جایگزین حدادی شدند. با گل شدن یکی از پنالتی‌های بلچ اختلاف دو تیم به یک امتیاز کاهش یافت، اما با پرتاب سه امتیازی یخچالی و دو امتیاز نیکخواه، ایران ۳۰- ۲۴ پیروز کوارتر نخست شد.
کوارتر دوم: ۳۴- ۴۸ ایران
با شروع بازی پرز برای فیلیپین و مایک رستم‌پور برای ایران وارد زمین شدند که ایران ۳۲- ۲۷ پیش بود. در فاصله ۵ دقیقه و ۹ ثانیه تا پایان این کوارتر، ایران ۴۱- ۳۱ از فیلیپین پیش بود. فاصله ۱۰ امتیازی دو تیم با دو پرتاب حدادی همچنان تا امتیاز ۴۳- ۳۳ به سود ایران حفظ شد تا فیلیپین تقاضای وقت استراحت کند.
با ورود دو تیم به زمین جمشیدی با پرتاب دو امتیازی ایران را به امتیاز ۴۵ رساند. با درخشش نیکخواه ایران به امتیاز ۴۸ رسید تا اختلاف به ۱۵ امتیاز افزایش یابد. بلچ یکی از پرتاب‌های پنالتی خود را برای فیلیپین وارد سبد کرد تا ایران ۴۸- ۳۴ پیروز نیمه نخست بازی شود.
کوارتر سوم: ۷۵- ۵۰ ایران
امتیاز نخست در این کوارتر را محمد حسن‌زاده از روی پرتاب پنالتی کسب کرد. در ادامه نیز با پرتاب‌های سه امتیازی حدادی و جمشیدی ایران ۵۵- ۳۷ پیش افتاد. از اواسط این کوارتر صمد نیکخواه برای ایران وارد زمین شد. با دو امتیاز مظفری ایران ۶۴- ۴۱ از فیلیپین پیشی گرفت. با پرتاب دو امتیازی فاجاردو برای فیلیپین، اختلاف در حالی به ۱۹ امتیاز کاهش یافت که ایران ۶۴- ۴۵ پیش بود. با فول گل مشایخی ایران به امتیاز ۷۲ رسید. در نهایت ایران ۷۵- ۵۰ پیروز کوارتر سوم شد.
کوارتر چهارم: ۹۵- ۷۵ ایران
با پرتاب سه امتیازی مایک رستم‌پور اختلاف دو تیم به ۲۶ امتیاز افزایش یافت. پس از فول گل نیکخواه و توپ ربایی سعید مظفری ایران ۸۳- ۵۴ پیش افتاد تا فیلیپین تقاضای وقت استراحت کند. در حالی با پرتاب سه امتیازی پوینت گارد فیلیپین اختلاف در امتیاز ۹۳- ۷۰ به ۲۳ امتیاز کاهش یافت، شاهین‌طبع تقاضای وقت استراحت کرد. تیم ملی ایران تا پایان بازی عملکرد خوب خود را ادامه داد و توانست با نتیجه ۹۵- ۷۵ پیروز بازی شد و سهمیه حضور در بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو را بدست آورد.
شاهین‌طبع: از باخت چین
انگیزه بیشتری گرفتیم
مهران شاهین‌طبع سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران پس از برتری قاطع برابر فیلیپین و صعود به المپیک ۲۰۲۰ توکیو، در این مورد اظهار کرد: با تفاضل خوبی فیلیپین را شکست دادیم. افتخار بزرگی به دست آوردیم و المپیکی شدیم. این اتفاق بزرگ را به همه مردم ایران تبریک می‌گویم.
او ادامه داد: با تیم خوبی بازی کردیم اما لازم بود اختلاف امتیاز را به حدی برسانیم که در صورت باخت چین سهمیه المپیک را بگیریم. از ابتدا توجه ما به بازی چین و نیجریه هم بود و وقتی فهمیدیم چین از حریف خود عقب‌تر است انگیزه بیشتری برای کسی موفقیت و پیروزی با اختلاف زیاد گرفتیم.
سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران درباره شیوه جدید برگزاری بازی‌های جام‌جهانی گفت: شیوه جدید برگزاری مسابقات فیبا کیفیت رقابت‌ها را بالاتر برده و فرصتی به تیم‌ها می‌دهد تا کار خود را ادامه دهند. خدا با ما بود و ۲ پیروزی کسب کردیم.
صعود با مربی ایرانی
تیم ملی بسکتبال در واقع با برتری در رقابت غیر مستقیم با چین تنها سهمیه اختصاص یافته به قاره آسیا برای المپیک را از آن خود کرد. از ابتدا قرار بود که بهترین تیم آسیا این سهمیه را بگیرد و رقیب ایران هم چین بود. تیمی مدعی که با اردوها و برنامه‌هایی گسترده آماده جام جهانی شده بود.
علاوه بر این، چین «یائومینگ» که خود وزنه‌ای جهانی برای بسکتبال آسیا و چین است را همراه با امتیاز میزبانی امکانات حرفه ای، بودجه کافی و... داشت و ایران نداشت. با این حال چین به المپیک نرفت اما ایران رفت. آن هم با یک مربی ایرانی که حضورش در رأس کادر فنی و تصمیماتش برای انتخاب ترکیب مورد نظر موجب انتقادات زیادی بود. مهران شاهین طبع اما با مسیری که تیمش در جام جهانی طی کرد، نشان داد بیشتر از هر کسی، توانایی و بار فنی شاگردانش را می‌شناسد.
البته نباید از تأثیر تک تک بازیکنان تیم ملی در نتیجه به دست آمده غافل بود به خصوص نفراتی مثل صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی؛ نیکخواه بهرامی توسط بابرمن از ترکیب تیم ملی کنار گذاشته شد اما شاهین طبع دوباره او را به این ترکیب بازگرداند.
حدادی هم سال گذشته دوره پرحاشیه‌ای داشت اما امسال با برخی واسطه‌ها دوباره باز یکن منتخب مهران شاهین طبع در فهرست تیم ملی شد و به جرأت کم نوسان‌ترین بازیکن این تیم در طول مسابقات بود تا جایی که بهترین ریباندر جام جهانی در پایان مرحله مقدماتی شد.
صعود پس از 12 سال
المپیک ۱۹۴۸ انگلستان اولین حضور بسکتبال در میادین المپیک بود که با سهمیه وایلدکارت (اعطایی) انجام شد اما تیم ملی اولین حضور المپیکی با کسب سهمیه را در المپیک ۲۰۰۸ پکن تجربه کرد. حالا بعد از ۱۲ سال بسکتبال ایران در همین شهر و برای دومین بار شاهد سهمیه المپیک شده است. نتیجه کامل دیدارهای بسکتبال در هجدهمین دوره جام جهانی به این شرح است:
* ایران ۸۱- پورتوریکو ۸۳
* ایران ۶۷- تونس ۷۹
* ایران ۶۵- اسپانیا ۷۳
* ایران ۷۱- آنگولا ۶۲
* ایران ۹۵- فیلیپین ۷۵