kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۵۰۷
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳
رئيس بنیاد نهج‌البلاغه:

ششم محرم به‌نام علامه سیدرضی در تقویم ثبت شود

رئيس بنیاد نهج‌البلاغه با اشاره به خدمات بزرگ علمی علامه سیدرضی به‌عنوان گردآورنده نهج‌البلاغه گفت: ضرورت دارد برای بزرگداشت و پاسداشت این شخصیت بزرگ جهان شیعه، سالگرد ارتحال این عالم در تقویم ثبت شود.



قم- خبرنگار کیهان

آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور در حاشیه رونمایی از دو کتاب تازه انتشار یافته بنیاد نهج‌البلاغه افزود: علامه شریف رضی از جمله شخصیت‌های برجسته و معروف جهان عرب و اسلام می‌باشد که متأسفانه در زمان ما نسبت به مقام و خدمت این عالم بزرگ بهای لازم داده نشده است.
وی علامه شریف رضی را محدث، مفسر و فقیهی ممتاز دانست و ادامه داد: در اولین کنگره شریف رضی که 30 سال پیش برگزار شد، مبانی فقهی این عالم بزرگ در 52 باب فقهی جمع‌آوری شد و در کتابی به چاپ رسید.
وی با بیان اینکه علامه شریف رضی حق بزرگی  بر گردن شیعه دارد، افزود: نهج‌البلاغه در طول هزار سال جاودانه شد و به‌عنوان کتاب دوم اسلام و تشیع مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس بنیاد نهج‌البلاغه با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته برای معرفی نهج‌البلاغه در کشور اظهار داشت: در طول چهل سال گذشته، کنگره‌های مختلفی برای معرفی نهج‌البلاغه برگزار شده است و با اقدام‌های صورت گرفته، نهج‌البلاغه از غربت خارج شده است ولی تا رسیدن به حد مطلوب فاصله بسیار زیادی وجود دارد.
وی ادامه داد: نهج‌البلاغه تاکنون به زبان‌های ژاپنی، مالایی، فرانسوی، انگلیسی، اردو و هندی توسط این بنیاد ترجمه و منتشر و برنامه‌ریزی شده تا سالانه 2 ترجمه جدید از این کتاب به سایر زبان‌ها به چاپ
برسد.
محمدبن حسین‌بن موسی معروف به سید رضی از علمای شیعه، گردآورنده نهج‌البلاغه و برادر سید مرتضی است. سید رضی آثاری در کلام و تفسیر همچون خصائص‌الائمه و تلخیص‌البیان دارد اما مهم‌ترین اثر او گردآوری نهج‌البلاغه است. او همچنین دارالعلمی تأسیس کرد که به باور برخی نخستین مدرسه علوم دینی بوده
است.
سید رضی در سال 359 هجری قمری در بغداد زاده شد و در 47 سالگی در 6 محرم 406 هجری قمری در شهر بغداد درگذشت. پیکر این عالم بزرگ شیعه در کاظمین و در کنار مرقد مطهر امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) دفن
شد.