kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۴۵۹
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
با تیراندازی به سمت تظاهرکنندگان فلسطینی

اسرائیل هفتاد و سومین راهپیمایی بازگشت را به خاک و خون کشید

نظامیان صهیونیست هفتاد و سومین جمعه تظاهرات بزرگ بازگشت در مرزهای غزه را نیز به خاک و خون کشیدند و با گلوله‌های جنگی به مردم تیراندازی کردند. در این دور از سرکوب‌ها، 2 فلسطینی به شهادت رسید و 76 نفر هم زخمی شدند.

مردم غزه بار دیگر در تظاهرات جمعه بازگشت شرکت کردند و رژیم صهیونیستی نیز همانند 17 ماه گذشته با گلوله به تظاهرات مردم فلسطین واکنش نشان داد. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرده در تیراندازی نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به سمت شرکت کنندگان در هفتاد و سومین جمعه تظاهرات مسالمت‌آمیز بازگشت در مرزهای غزه
دو نوجوان فلسطینی به نام‌های «علی سامی علی اشقر» (۱۷ ساله) و «خالد ابوبکر محمد ربعی»
(۱۴ ساله) به شهادت رسیده و ۷۶ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. به گزارش فارس، هیئت عالی ملی برگزاری تظاهرات بازگشت و شکستن محاصره طی بیانیه‌ای ضمن دعوت از فلسطینیان برای ادامه تظاهرات، تاکید کرده تظاهرات بازگشت تا تحقق تمامی اهدافش از جمله شکستن محاصره و به شکست کشاندن معامله قرن ادامه خواهد داشت. تظاهرات مسالمت‌آمیز بازگشت از فروردین 97 آغاز شده و تاکنون طی آن ۳۲۷ فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از ۳۲ هزار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند که حال بیش از ۵۰۰ نفر از آنان وخیم گزارش شده است.
طبق گزارش شبکه تلویزیونی المنار، حضور گسترده فلسطینیان در راهپیمایی این هفته در مرز‌های شرقی نوار غزه با سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ میلادی به مثابه همه پرسی و رأی آنان به حمایت از مقاومت بود و راهپیمایان، استعفای «جیسون‌گرینبلات» از طراحان توطئه جدید آمریکا و صهیونیسم علیه آرمان فلسطین موسوم به معامله قرن را نیز گامی دیگر به سوی شکست کامل این توطئه دانستند.
خبرنگار المنار در گزارشی از محل برگزاری راهپیمایی گفته، فلسطینیان، پرچمشان را در مرز‌ها برافراشتند و ارتش اشغالگر اسرائیل را در جمعه «حمایت از جبهه داخلی» به چالش کشیدند. با وجود اصابت گلوله‌ها به بدن فلسطینیان و زخمی شدن ده‌ها نفر از آنان، اما بر وحدتشان در برابر تلاش‌های فتنه افکنانه اسرائیل تأکید کردند. اسماعیل رضوان از رهبران جنبش حماس هم گفته: «یکی از ستون‌های اصلی معامله قرن با استعفای‌گرینبلات فروریخت. این نشانه شکست معامله قرن در برابر پایداری و مقاومت و نتیجه ادامه راهپیمایی‌ها و مقاومت است که معامله قرن را به شکست کشانده است. به آمریکایی‌ها می‌گوییم تلاش‌های بیهوده‌تان دیگر بس است».
عملیات استشهادی در کرانه باختری
از سوی دیگر، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند یک جوان فلسطینی با چاقو سه نظامی صهیونیست را در ورودی شهرک «عزون» در شرق شهر «قلقیلیه» واقع در شمال کرانه باختری زخمی کرد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کردند که در جریان این عملیات با سلاح سرد یکی از شهرک‌نشینان دچار جراحت شدیدی شده است. عامل عملیات به اسارت نیروهای صهیونیستی درآمده است.
حمله به غزه
خبر دیگر اینکه، توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی یکی از پایگاه‌های مقاومت فلسطین در جنوب شهر غزه را هدف قرار ‌داد. این در حالی است که مقاومت فلسطین نیز در پاسخ به جنایات دشمن صهیونیستی علیه تظاهرات بازگشت و شهادت دو کودک فلسطینی، پنج موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک کرد. همچنین منابع خبری از هدف قرار گرفتن یک پایگاه دیگر مقاومت در شرق شهر غزه خبر می‌دهند. به گفته این منابع، پهپادها و توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی در مجموع سه مرتبه پایگاه‌ها و برج‌های دیده‌بانی مقاومت در غزه را مورد حمله قرار‌دادند. همچنین پهپاد‌های رژیم صهیونیستی مواضع حماس در شهرک بیت حانون در شمال نوار غزه، مقر عسقلان در بیت لاهیا در شمال نوار غزه و یکی دیگر از مواضع مقاومت را در شرق شهر غزه در پنج نوبت هدف قرار‌ دادند. در مقابل منابع خبری در رژیم صهیونیستی از حمله یک پهپاد که از غزه برخاسته است، خبر دادند که در نتیجه آن یک خودرو نظامی هدف قرار گرفته است.
از سوی دیگر، دادگاه بدوی اروپا در لوکزامبورگ احکام صادره در زمینه تروریست خواندن جنبش حماس و گردان‌های قسام شاخه نظامی آن را لغو کرد. خالد شولی وکیل فلسطینی اظهار داشت که این دادگاه اروپایی حکم مهمی در مورد حماس صادر کرده است. شولی در این باره گفته که دادگاه بدوی لوکزامبورگ در جلسه علنی احکام صادره در زمینه تروریست خواندن حماس و شاخه نظامی آن را لغو کرد. البته با وجود اینکه حکم جدید دو حکم صادره در سال 2018 را لغو می‌کند، اما این حکم، احکام صادره در سال 2019 را که هنوز اعتراضی به آن صورت نگرفته، شامل نمی‌شود. جنبش مقاومت اسلامی حماس از حکم دادگاه بدوی اروپایی در لوکزامبورگ در زمینه لغو حکم تروریست خواندن این جنبش و گردان‌های قسام شاخه نظامی آن تقدیر کرد.