kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۴۵۵
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴
هند روز عاشورا را عقب انداخت!

کشمیری‌ها امسال اجازه عزاداری در خیابان را ندارند

دولت ‌هند در ادامه سیاست‌های سخت‌گیرانه‌اش علیه مسلمانان‌ «جامو و کشمیر»، حالا با ممنوع کردن عزاداری‌ عمومی و دست بردن در تقویم شرعی، عرصه را خصوصاً بر شیعیان هند تنگ‌تر کرده است. دهلی نو گفته، هلال ماه را رویت نکرده بنابر‌این 11 محرم، روز عاشوراست!

سرویس خارجی-

بیش از یک ماه است که از محاصره کشمیر و لغو خودمختاری این منطقه توسط دولت مرکزی هند می‌گذرد. با گذشت زمان اوضاع بهتر نشده است. در میانۀ این اوضاع، دولت هند در اقدامی عجیب روز عاشورا را از ۱۰ سپتامبر به ۱۱ سپتامبر(یازدهم محرم) تغییر داد و یک روز عقب انداخت! مقامات «تامیل نادو» براساس یک حکم دولتی اعلام کرده‌اند که هلال ماه را در موعد مقرر ندیده‌اند! بنابراین تاریخ روز عاشورا در
۱۱ سپتامبر است نه۱۰ سپتامبر!
همچنین مقامات دولتی در ایالت «جامو و کشمیر»، آن‌طور که ایسنا گزارش داده، اعلام کرد‌ه‌اند: «مطابق روال سال‌های قبل هیچ‌گونه عزاداری به مناسبت محرم در اماکن عمومی مجاز نخواهد بود و همه عزاداری‌ها به این مناسبت فقط باید در حسینیه‌ها یا اماکن مذهبی به اجرا در بیایند».
گفتنی است از سال ۱۹۹۰ تاکنون مقام‌های هند برگزاری هرگونه عزاداری به مناسبت محرم را در اماکن عمومی در منطقه کشمیر ممنوع اعلام کرده‌اند، اما مردم هند معمولاً بی‌توجه به این قانون سال‌هاست که عزاداری‌های خود را در گوشه و کنار ادامه داده‌اند.