kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۸۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
یک فعال اقتصادی:

سازمان برنامه و بودجه «برنامه‌ریزی» ندارد!

رئیس‌سابق سازمان نظام مهندسی با انتقاد از اینکه تسهیلات مناسب برای توسعه معادن در نظر گرفته نمی‌شود، معتقد است سازمان برنامه فعلی، فقط سازمان تقسیم بودجه است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مهرداد کوهی با حضور در یک برنامه رادیویی در واکنش به انتقاد دولت از خامفروشی معدنکاران، اظهار کرد: «دولت با شعار خام فروشی در حق معدن ظلم می‌کند؛ خام فروشی و تحمیل آن به بخش معدن از نظر بنده آدرس غلط دادن است.»
وی افزود: «ما معدن کاران وظیفه خود را تا اینجا انجام داده‌ایم؛ ولی اگر می‌خواهند تا انتهای زنجیره ارزش پیش رویم، باید کمپانی‌های بزرگی ایجاد شود که همه این زنجیره را در دل
خود داشته باشد.»
عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: «تعریف خام فروشی چیز دیگری است. هر تغییری در حوزه سنگ معدنی ایجاد شود، دیگر خام نیست. بنابراین وقتی دولت می‌گوید سنگ آهن صادر نکنید، می‌گوییم چشم ولی چرا خود دولت سنگ آهن ما را نمی‌خرد؟!»
کوهی ادامه داد: «ما همه تجهیزات و دانش فراوری را در دست داریم که اتفاقا روی مواد معدنی اعمال می‌شود. ولی آیا آقایان سعی دارند معدن کاری که وسط بیابان مشغول است را مجبور کنند تا انتهای زنجیره ارزش روی این مواد فراوری انجام دهد؟!»
وی افزود: «ما با کار معدنی توسعه را به مناطق توسعه نیافته می‌بریم. از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری و ثروت را در میان روستاییان و مردم محروم تقسیم می‌کنیم. دولت باید این‌ها را هم در نظر بگیرد؛ دولت واقعا ما را تحت فشار قرار می‌دهد و به ما زور می‌گوید.»
رئیس‌سابق سازمان نظام مهندسی معدن تصریح کرد: «سازمان برنامه را منحل کردند که به خوبی برای کارها برنامه‌ریزی می‌کرد ولی این نهادی که امروز جایگزین سازمان برنامه شده، فقط سازمان تقسیم بودجه است. در حالیکه اگر برنامه‌ریزی صورت گیرد به بانک هم دستور می‌دهند به معدنکاران تسهیلات و وام بدهد.»
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سرب و روی هم گفت: «وقتی عیار یک ماده معدنی بالا می‌رود، یعنی دیگر به صورت ماده خام نیست. در جلسات بارها این استدلال را آورده ایم ولی باز هم شورای اقتصاد سنگ آهن دانه بندی شده را جزو مواد خام محاسبه کرد. بنده اعتراض کردم که شاید کنسانتره را نیز جزو ماده خام حساب کنید! ما میلیاردها تومان صرف این مواد می‌کنیم تا به کنسانتره تبدیل شود در حالی که امروز کنسانتره سرب و روی جزو مواد خام
محسوب می‌شود.»
حسن حسینقلی اظهار کرد: «در قانون معدن تصریح شده اگر کسی مزاحم کار شود، قوه قضا باید با آن برخورد کند. ولی هیچ‌کس از معدنکاران حمایت نمی‌کند. دولت دقیقا دنبال عوارض گرفتن از معدن است. این عوارض باید در زیرساخت و توسعه صادرات خرج شود ولی صرف خزانه شده و برای مقاصد دیگر
هزینه می‌کنند.»