kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۴۴۵
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۱

تحریم بنیاد آمریکایی- صهیونیستی از سوی ایران خشم کاخ سفید را برانگیخت

اقدام وزارت امورخارجه کشورمان در قرار دادن بنیاد آمریکایی - صهیونیستی دفاع از دموکراسی‌ها در لیست تحریم‌ها، صدای اعتراض وزارت خارجه آمریکا را درآورده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه شنبه، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (اف‌دی‌دی) و مدیر آن را با استناد به «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و ‌تروریستی آمریکا در منطقه» در فهرست تحریمی‌ جمهوری اسلامی ایران قرار داد.
در بخشی از بیانیه وزارت خارجه ایران در توضیح این اقدام آمده است: «با عنایت به اینکه موسسه آمریکایی با نام متقلبانه «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» - و به‌ویژه مارک دوبوویتس مدیر این بنیاد- آگاهانه و عامدانه از طریق اقداماتی از قبیل تولید و انتشار دروغ، تشویق، مشورت، لابی‌گری و کارزار تبلیغاتی منفی به نحوی موثر در طراحی، اعمال و تشدید اثرات‌ تروریسم اقتصادی علیه کشورمان مشارکت داشته و دارند؛ و به شکلی جدی و فعال در جهت آسیب وارد کردن به امنیت و منافع حیاتی مردم ایران تلاش کرده و می‌کنند».
اقدام وزارت خارجه ایران در قرار دادن این بنیاد آمریکایی نزدیک به رژیم صهیونیستی در لیست تحریم‌ها، صدای اعتراض و وزارت خارجه آمریکا را درآورد.
«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای درباره اعمال تحریم ایران علیه این بنیاد صهیونیستی لحنی سراسر ضدایرانی اتخاذ کرده و به تهران هشدار داده است.
این مقام آمریکایی در پیام توییتری نوشت: «رژیم قانون‌شکن در ایران بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها یک اندیشکده آمریکایی و مدیرش را تهدید کرده است. ایالات متحده این تهدیدات را جدی می‌گیرد. ما در نظر داریم که ایران را درباره به خطر افتادن مستقیم یا غیرمستقیم امنیت هر آمریکایی مسئول بدانیم». اف‌دی‌دی در واکنش به قرار گرفتن در لیست تحریم‌های ایران، ادعاهای بی‌اساس قبلی خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرده و همچنین مدعی شده که در «تحقیق و تحلیل موضوعات امنیت ملی، به گونه مستقل عمل می‌کند».
تلاش برای تحریم ایران؛
از صدا و سیما
تا اعضای هیئت‌مدیره سوئیفت
ادعای اف‌دی‌دی درباره «مستقل بودن» در حالی صورت گرفته که پیشتر از این رسانه‌های آمریکایی در گزارش‌های خود به خصومت شدید این بنیاد علیه ایران و نزدیکی آن به مواضع رژیم صهیونیستی اذعان کرده‌اند.
به گزارش فارس پیش از این، تحرکات این بنیاد آمریکائی - صهیونیستی برای تشدید فشارهای آمریکا علیه ایران و پیوستن برخی از اعضای اف‌دی‌دی به دولت ترامپ، سوژه گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی شده بود.
بنا بر گزارش «واشنگتن فری بیکن»، اعضای اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (FDD) که از زمان آغاز به کار دولت «دونالد ترامپ» نقش مهمی‌ در مواضع ضدایرانی آمریکا ایفا کرده، سال گذشته تلاش‌هایی در جهت تحریم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام داده بود.
همچنین ریچارد گلدبرگ از اعضای لابی ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی» (FDD) که پیشتر از سوی «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به‌عنوان «مدیر مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی ایران» منصوب شده بود، با انتشار مقاله‌هایی در رسانه‌های آمریکایی به دولت ترامپ پیشنهاد کرد بانک‌های مرکزی اروپا و اعضای هیئت ‌مدیره سوئیفت در صورت تسهیل تجارت با ایران تحت تحریم قرار گیرند.
وی همچنین پیشنهاد کرد در صورتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌کمک‌های فنی به ایران را ادامه دهد آمریکا بایستی کمک‌های مالی به این نهاد بین‌المللی را کاهش دهد. او، همان‌طور که از عضویتش در لابی FDD هم می‌توان استنباط کرد ارتباطات نزدیکی با اعضای حزب لیکود رژیم صهیونیستی دارد.
دروغ‌پردازی و گمراه‌سازی تخصص آنهاست
در این زمینه سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درخصوص واکنش دولت آمریکا در قبال تحریم بنیاد ضدایرانی موسوم به
«اف.دی.دی» گفت: جوسازی‌های وزارت امور خارجه آمریکا و بنیاد آقای دوبوویتس چیز تازه‌ای نیست. دروغ‌پردازی و گمراه‌سازی تخصص آنهاست. تبعات قانونی درج نام ‌اشخاص حقیقی و حقوقی در فهرست تحریمی‌ موضوع قانون سال ۱۳۹۶ کاملاً روشن و دقیق در متن قانون ذکر شده است. البته از دولت آمریکا یا حقوق‌بگیران «تیم بی» مثل بنگاه اف.دی.دی انتظاری جز این نمی‌رود که روی به شانتاژ و مظلوم‌نمایی بیاورند. اما دولت جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت از منافع اساسی شهروندان ایرانی از هر ابزار مشروع و منطبق با حقوق بین‌الملل استفاده خواهد کرد.
موسوی افزود: وزارت امور خارجه وفق قانون مذکور مکلف به انجام وظایفی است و همان‌گونه که در بیانیه وزارت امور خارجه آمد، سایر دستگاه‌های اجرایی و قضایی بر اساس وظایف قانونی خویش عمل کرده و می‌کنند و این اقدام وزارت امور خارجه، جایگزین اقدامات قانونی آنها نیست.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد آثار عملی این تحریم گفت: «درج نام این‌ اشخاص در فهرست تحریمی‌ یک اقدام اصولی است؛ فارغ از اینکه نتیجه مستقیم عینی و عملی داشته باشد یا خیر؛ البته ما معتقد هستیم که این تحریم مسلما نتایج عملی هم به دنبال دارد، اما در کنار آن، دولت جمهوری اسلامی ایران با این اقدام علاوه بر عمل به تکلیف قانونی خود، این پیام را می‌دهد که مصمم به حمایت از شهروندان خود در برابر ایران‌ستیزان است و این ‌اشخاص و کسانی که با آنان همکاری کنند باید بدانند که دشمنی آنان با مردم و ایران و ایرانیان، فراموش نشده و بدون هزینه نخواهد بود.