kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۴۲۵
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
مدیرعامل شرکت راه‌آهن:

نیاز‌های ریلی کشور را با تکیه بر توان داخلی تأمین می‌کنیم

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تأکید کرد: باوجود فشار بسیار زیاد تحریم‌کنندگان، توانسته‌ایم با تکیه بر تولید داخل بخش بزرگی از نیاز‌های حوزه حمل ونقل ریلی را برطرف کنیم.


محمد رسولی دیروز در یک نشست خبری به مناسبت هفته دولت، با بیان اینکه امسال ۲۱۳ دستگاه واگن را به خطوط ریلی اضافه کرده‌ایم گفت: با ورود این میزان واگن علاوه‌بر ظرفیت‌های جابجایی بار، افزایش تعداد واگن‌ها هم نسبت به سال گذشته رشد ۶۰ درصدی داشته است.
وی اظهار کرد: تمامی ساخت و بازسازی این واگن‌ها توسط تولید‌کنندگان داخلی صورت گرفته و باتوجه به نامگذاری سال تولید ملی سعی کرده‌ایم استفاده از تولیدکنندگان داخلی را نسبت به سال‌های گذشته افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با‌اشاره به اینکه از اردیبهشت ماه امسال کارگروه مشترکی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار داده‌ایم افزود: این کارگروه به صورت هفتگی و مستمر برگزار می‌شود و ما در این کارگروه سعی خواهیم کرد از تمامی ظرفیت‌های تولید داخلی جهت تأمین تجهیزات ریلی استفاده کنیم.
رسولی با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان ساخت محصولات و تجهیزات ریلی را آغاز کرده اند، ادامه داد: در صورتی که تست این محصولات با موفقیت انجام شود شرکت راه‌آهن برای تولید تجاری تمامی محصولات از آنها حمایت خواهد کرد.
وی با‌اشاره به اینکه استفاده از تولیدکنندگان داخلی زمینه‌ساز کاهش وابستگی ما به تولیدکنندگان خارجی می‌شود، گفت: استفاده از محصولات و تولیدکنندگان داخلی را شرکت راه‌آهن در اولویت قرار داده است و سفارش تمامی ساخت لوکوموتیو، واگن و قطعات مهم قطار را از این تولیدکنندگان دریافت خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن تأکید کرد: با توجه به آنکه تحریم‌کنندگان به دنبال ایجاد فشار بسیار زیادی برای تأمین تجهیزات شرکت‌های ریلی هستند، توانسته‌ایم با تکیه بر تولید داخل بخش بزرگی از نیاز‌های حوزه حمل ونقل ریلی را برطرف کنیم به طوری که اخیرا در هفتمین نمایشگاه حمل ونقل ریلی از واگن باری مپنا رونمایی شد و علاوه‌بر آن بسیاری از تجهیزات مورد نیاز در حوزه لوکوموتیو
هم رونمایی شد.
رسولی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۷۵ دستگاه لوکوموتیو در کارخانجات تولید داخل بازسازی شده و تحویل شرکت راه‌آهن داده شده است همچنین ما توانسته‌ایم لوکوموتیو مانوری که زمینه‌ساز افزایش استفاده از ظرفیت‌های باری و مسافری می‌شود را در کارخانجات داخلی تأمین کنیم.
وی همچنین در مورد آخرین وضعیت حمل مسافران در ایام اربعین گفت: امسال به طور قطع همانند سال‌های گذشته شاهد حمل زائران اربعین هستیم و جابجایی زائران توسط شبکه ریلی انجام خواهد شد، اما هنوز اقدامات لازم در این زمینه تکمیل نشده است.
این مسئول با‌اشاره به سفر چند روز پیش خود به خوزستان تأکید کرد: بر اساس مصوب هیئت وزیران تأمین منابع مالی آن از سوی بنیاد مستضعفان انجام می‌شود و بنیاد مستضعفان هم طبق جلسه‌ای که با هیئت عراقی داشته‌ایم باید یک پیمانکار خوب برای این پروژه را معرفی کند، همچنین باید تضامین مورد نیاز را برای این پروژه
ارائه دهد.
رسولی یادآور شد: طول این پروژه ۳۳ کیلومتر است که باید در این پروژه یک پل ۷۰۰ متری هم ساخته شود و چندی پیش یک هیئت فنی و اقتصادی به همراه طرف عراقی از مسیر این پروژه بازدید کرده و دلیل آنکه ساخت این راه‌آهن، کریدور جدیدی را برای ایران فراهم می‌کند تمامی مراحل آن در حال پیگیری است.