kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۳۵۳
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
گزارش خبری تحلیلی کیهان از واکنش دولتمردان به بسته فرانسوی

آقای ظریف! بسته فرانسه توهین‌آمیز است

وزیر امور خارجه در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفته است که پیشنهادات رئیس‌جمهور فرانسه درباره کاهش تنش‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران در مسیر صحیحی به پیش می‌رود. این در حالی است که ماکرون در روزهای اخیر مذاکره درباره توان موشکی و منطقه‌ای ایران و دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی و توقف کاهش تعهدات برجامی را به‌عنوان بسته پیشنهادی خود مطرح کرده بود.



سرویس سیاسی-

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در مصاحبه با خبرگزاری فرانس‌پرس گفت: اگر ایران به این باور برسد که اروپا می‌تواند اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای را آغاز کند، تهران نیز کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف می‌کند.
ظریف تصریح کرد: زمانی که اروپایی‌ها تعهدات خود را آغاز کنند، ایران نیز آماده است تا تمام گام‌هایی را که اتخاذ کرده بازگرداند. وی افزود: پیشنهادات «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درباره کاهش تنش‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران در مسیر صحیحی به پیش می‌رود اما کار بیشتری باید انجام شود.
هدف مشترک
 فرانسه و آمریکا
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، روز شنبه پس از دیدار با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود در حاشیه نشست گروه 7، در اظهارنظری گستاخانه گفت که وی و رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص هدفی مشترک در قبال ایران مبنی بر دست نیافتن تهران به سلاح اتمی ‌توافق دارند.
ماکرون همچنین گفت که دیگر هدف مشترک آمریکا و فرانسه در قبال ایران حفظ ثبات در منطقه است.
بسته توهین آمیز فرانسوی!
آقای ظریف در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفته است که پیشنهادات رئیس‌جمهور فرانسه درباره کاهش تنش‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران در مسیر صحیحی به پیش می‌رود.
این در حالی است که پایگاه خبری المانیتور در گزارشی به تشریح بسته پیشنهادی فرانسه پرداخته است.
به گزارش فارس، المانیتور در همین رابطه مدعی شد: ماکرون در جریان گفت‌وگو با روحانی، پیشنهاد راه‌اندازی یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری به‌عنوان روشی برای جبران کاهش فروش نفت ایران را مطرح کرده است.
در ادامه گزارش آمده است: ماکرون گفت در ازای این اقدامات انتظار می‌رود ایران کاملاًً به توافق هسته‌ای پایبند باشد و وارد مذاکرات جدیدی شود که برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور را شامل می‌شود.
گفتنی است در روزهای گذشته، روزنامه ایران- ارگان دولت- در گزارشی با عنوان «بسته پیشنهادی فرانسه» نوشته بود:«بعد از ناکام ماندن طرح «فریز در برابر فریز» که در خلال گفت‌وگوهای اخیر مقام‌های ایرانی و فرانسوی مطرح شد، این‌بار پاریس گزینه دیگری را (مذاکره با ایران) روی میز گذاشته است؛ ایده کمک مالی فرانسه به تهران مشروط به فراهم شدن مقدمات گفت‌وگو پیرامون سه موضوع چالش‌برانگیز نخستین درخواست پاریس از ایران گفت‌وگو پیرامون بندی از برجام موسوم به «بند غروب» است که محدوده زمانی 10 ساله توافق هسته‌ای را مورد‌ اشاره قرار می‌دهد.افزون بر این، پاریس از تهران می‌خواهد در ازای کمک اقتصادی، به درخواست گفت‌وگو درباره فعالیت‌های موشکی‌اش و مسائل مورد بحث در منطقه خاورمیانه پاسخ مثبت دهد.  پاریس همچنین خواستار آن شده که تهران در صورت پذیرفتن این پیشنهاد در زمینه اجرای برجام خویشتنداری کرده و شرایط تعهدات برجامی‌اش را به نقطه آغاز بازگرداند».
با این وضعیت باید گفت بسته فرانسه توهین‌آمیز و دل بستن به آن، به دور از درایت است.
مسیرصحیح!
آقای ظریف در اظهارنظری عجیب گفته است که پیشنهادات رئیس‌جمهور فرانسه درباره کاهش تنش‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران در مسیر صحیحی به پیش می‌رود.
حال سؤال اینجاست که مطرح کردن موضوع توان موشکی و منطقه‌ای ایران از سوی فرانسه، مسیر صحیح است؟!
به گزارش مشرق، پاریس در پیشنهادی توهین‌آمیز و فریبکارانه مدعی شده است که فرانسه ۵ میلیارد دلار و باقی اعضای برجام ۱۰ میلیارد دلار نقدینگی اینستکس را تأمین خواهند کرد و ایران باید در ازای این وعده نسیه، برنامه موشکی و قدرت منطقه‌ای خود را متوقف کرده و محدودیت‌های صنعت هسته‌ای خود را نیز دائمی ‌کند!
این پیشنهاد از آن جهت توهین‌آمیز و فریبکارانه است که طرف اروپایی در برجام متعهد شده بود که ضمن خرید نفت از ایران و پرداخت پول آن، تبادلات بانکی را نیز برقرار کرده و همچنین کالاهای تحریمی ‌را با ایران مبادله کند؛ اما اعضای اروپایی برجام طبق سازوکار اینستکس، به هیچ عنوان از ایران نفت نمی‌خرند و تبادلات بانکی را نیز برقرار نمی‌کنند؛ بلکه صرفاً از طریق این کانال، در ازای خرید نفت ایران توسط کشورهای غیراروپایی، به جای پرداخت پول، در اقدامی توهین آمیز صرفاً غذا و دارو(اقلام غیرتحریمی آمریکا) را در اختیار ایران قرار می‌دهند!
این پیشنهاد جدید یعنی مبلغ 15 میلیارد دلار در حسابی با مدیریت و اختیار طرف اروپایی گرو می‌ماند و ایران باید در ازای این حرکت نمایشی، صنعت موشکی و قدرت منطقه‌ای خود را متوقف کند!
مذاکره جدید با چه توجیهی؟!
ظریف در روزهای گذشته گفته بود که ما برجام را غیرقابل مذاکره مجدد می‌دانیم. متأسفانه این اظهارنظر در حالی مطرح شده بود که مقامات ارشد دولت در عمل، سرگرم مذاکره دوباره بر سر برجام و واگذاری تعهدات جدید در ازای وعده تعلیق تحریم‌ها هستند.
متأسفانه دولتمردان در ماه‌های اخیر پیشنهاد تأمل‌برانگیز دائمی‌کردن بند موسوم به غروب و دائمی‌کردن برخی نظارت‌ها و محدودیت‌های هسته‌ای ایران را مطرح کرده‌اند.
این در حالی است که مذاکره دوباره، امضا و به‌رسمیت شناختن ابطال برجام از سوی طرف ایرانی است.
دولت و وزارت خارجه، یک‌بار باید تکلیف خود را با برجام معلوم کنند. اگر باطل شده می‌دانند، بگویند و اجرای تعهدات ایران را هم متوقف کنند. اگر هم معتبر می‌دانند،حق ندارند دوباره درباره افزایش تعهدات ایران و کاهش تعهدات غرب مذاکره کنند. نمی‌شود برجام را برای داخل، تبدیل به متن مقدس کرد اما در خارج، زیر پای دشمن گذاشت و لگد مال شدنش را محترم شمرد!
بازی در پازل وقت‌کشی
 اروپا- آمریکا
اکنون فرانسه به همراه انگلیس، آلمان و آمریکا در جایگاه بدهکارهای برجام قرار دارند.
در حال حاضر بیش از 4 سال از امضای برجام و همچنین حدود 15 ماه از خروج رسمی‌آمریکا و خروج عملی اروپا از برجام سپری شده است.
ایران به استناد 15 گزارش آژانس انرژی اتمی، تمامی تعهدات خود را انجام داده است. اما در سوی مقابل آمریکا و اروپا به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. چندی پیش ظریف اعلام کرد که طرف اروپایی فقط حدود 1 درصد تعهدات خود را انجام داده است. این یعنی 99 درصد تعهدات اروپا بر زمین مانده است.
اکنون کمتر از دو هفته به گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران باقی‌ مانده است. طرف اروپایی همصدا با آمریکا در پی آن است تا روند کاهش تعهدات برجامی ایران را متوقف کند.
همان‌طور که مقامات اروپایی صراحتا اعلام کرده‌اند، هدف اصلی، توقف کاهش تعهدات برجامی ایران در کنار دائمی‌کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و هموارکردن مسیر برجام‌های موشکی و منطقه‌ای است.
در این میان، لغو تحریم‌ها و گشایش اقتصادی برای مردم ایران هیچ جایگاهی برای طرف غربی ندارد. لذا دولتمردان باید ضمن پرهیز از بازی در پازل وقت‌کشی اروپا- آمریکا، مسیر خسارت بار «حفظ برجام به هر قیمت» را متوقف کرده و با تکیه بر توان عظیم داخلی و اهتمام به اجرای اقتصاد مقاومتی، نقشه‌های شوم دشمن را ناکام بگذارند.