kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۳۴۰
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
وزیر بهداشت در مراسم روز پزشک وعده داد

رفع مشکل پزشک در مناطق محروم تا 4 سال آینده

وزیر بهداشت در مراسم روز پزشک با بیان اینکه سالانه هفت هزار دانشجوی پزشکی فارغ‌التحصیل می‌شوند، گفت: به‌عنوان وزیر بهداشت تأکید می‌کنم کمبود پزشک نداریم.




به گزارش ایسنا، سعید نمکی در مراسم بزرگداشت روز پزشک که در برج میلاد تهران برگزار شد، با‌ اشاره به برگزاری بسیج ملی کنترل فشار خون، از پزشکانی که پیشتاز این پویش بودند تشکر کرد و گفت: از هر ۳۸۰ هزار مرگ سالیانه، ۳۱۳ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر بوده و ۱۰۰ هزار مرگ نیز به دلیل فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن است. ما در نظر داشتیم در این پویش، فشار خون ۲۰ میلیون نفر ایرانی را اندازه‌گیری کنیم که خوشبختانه با همکاری شایسته‌ای که شما پزشکان داشتید توانستیم در این زمینه حماسه‌آفرینی کنیم و فشار خون ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را غربال کنیم که از این تعداد دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مورد جدید ثبت شده و ۱۰ میلیون نفر نیز موارد ‌تراهایپرتنشن (فشار خون بالا) بودند.
نمکی با‌ اشاره به آغاز طرح «هر خانه، پایگاه سلامت»، گفت: این طرح از شهریورماه آغاز می‌شود و پزشکان می‌توانند معلمان این طرح باشند تا مادران را نسبت به برخی از حداقل‌های پزشکی آموزش دهند.
وی با‌ اشاره به اجرای پرونده الکترونیک سلامت، افزود: گام بعدی وزارت بهداشت، ورود پزشکی خانواده و نظام ارجاع است. ما قصد داریم ۱۴ هزار پزشک عمومی را برای این طرح آموزش دهیم و روانه اجرای طرح نظام ارجاع کنیم. امروز دیگر نمی‌توان بدون نظام ارجاع و گایدلاین‌های نظام سلامت در این حوزه مقتدر عمل کرد.
وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه دیگر اجازه نخواهم داد داروهای خارجی که مشابه داخلی آن تولید شده‌اند وارد کشور شود، گفت: با حمایت از داروسازان و افزایش استاندارد داروهای داخلی، باید از ورود داروهای خارجی جلوگیری کرد. در حال حاضر 1/2 درصد سهم دارو از GDP (تولید ناخالص داخلی) است و در این زمینه تنها تولید داخل است که به ما کمک می‌کند.
نمکی با‌ اشاره به اینکه اکنون ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی در کشور داریم، اظهار داشت: سالانه هفت هزار دانشجوی پزشکی فارغ‌التحصیل می‌شوند و ما برای ۳۰ درصد مناطق محروم ظرفیت ویژه در نظر گرفته‌ایم.
وی افزود: من به‌عنوان وزیر بهداشت تأکید می‌کنم ما کمبود پزشک نداریم، البته ممکن است در برخی نقاط کشور مشکلات خدمت‌رسانی وجود داشته باشد که آن هم به دلیل توزیع نامناسب پزشکان است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه تا حدود چهار سال آینده مشکل پزشک در مناطق محروم برطرف خواهد شد، گفت: به دوستانم در مجلس اخطار می‌دهم که این افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی، به جز بیشتر شدن پزشکان بیکار، حاصل دیگری نخواهد داشت.
نمکی افزود: ۴۴ درصد بیکاران فعلی جامعه، لیسانس به بالا هستند و باید توجه کرد که اوضاع پزشک بیکار به مراتب بدتر از دیپلم بیکار خواهد بود. نباید بدون کار کارشناسی سرمایه‌های ملی را دور بریزیم. جایگاه فعلی نظام ارائه خدمات این تحول افزایش ظرفیت پزشکی را پذیرا نیست.
جزئیات طرح «ماندگاری پزشک
در مناطق محروم» به زودی اعلام می‌شود
وزیر بهداشت در حاشیه این مراسم درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم اظهار داشت: در این زمینه طرحی آماده شده و آخرین مراحل تدوین آن در حال انجام است و به دنبال ایجاد انگیزه برای ماندگاری پزشکان در نقاط محروم هستیم. جزئیات این طرح دو هفته آینده اعلام می‌شود.
نمکی درباره برنامه وزارت بهداشت برای تخت‌های بیمارستانی نیز گفت: ضریب ‌اشغال مناسبی را به‌صورت تضمینی خریداری می‌کنیم و حداقل بین دو تا سه سال پزشک و پرستار با هزینه دولت برای بخش خصوصی تأمین می‌کنیم. وی همچنین با‌ اشاره به راه دشوار پیش رو برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر گفت: همان‌طور که در پویش ملی کنترل فشار خون از پزشکان کمک گرفتیم، در کنترل دیابت و طرح ملی هر «خانه، پایگاه سلامت»، کنترل برخی از بیماری‌های واگیر مثل سالک و بیماری‌های مشترک انسان و دام از کمک‌های کادر پزشکی و پیراپزشکی استفاده خواهیم کرد.