kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۳۳۹
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱
تحقق استاندارد سرانه پرستار تا سال 1404

۹ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند

معاون پرستاری وزارت بهداشت از جذب ۹ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: ۷۵ درصد جذب نیرو مربوط به گروه‌های پرستاری است.




به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت، مریم حضرتی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: تعداد ۹ هزار نیروی جدید جذب وزارت بهداشت می‌شوند که ۷۵ درصد این میزان مربوط به جذب گروه‌های پرستاری است. به دنبال جذب ۹ هزار نیروی دیگر هستیم؛ ضمن اینکه آزمون جذب نیرو تا مهرماه برگزار خواهد شد.
حضرتی افزود: پوشش بیمه‌ای مراقبت در منزل به صورت آزمایشی در شورای عالی برای پنج بیماری مصوب شده و به زودی ابلاغ خواهد شد. این موضوع مربوط به بیماران نارسایی مزمن قلبی، سکته‌های مغزی و بیماران بستری در آی‌سی‌یو است که بتوانند تحت پوشش بیمه‌ای خدمات مراقبت در منزل قرار گیرند و به زودی ابلاغ می‌شود.
وی با بیان اینکه با کمبود پرستار روبرو هستیم، گفت: اکنون ۴۰هزار دانشجوی پرستاری در حال تحصیل هستند و سالی ۱۱ هزار نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ ضمن اینکه ۲۰۰ دانشکده پرستاری با دو هزار نیروی پرستاری در حال فعالیت هستند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار داشت:‌ طبق برنامه ششم مکلف به پیشرفت و توسعه پرستاری در جامعه و مراقبت در منزل هستیم. ضمن اینکه به دلیل تغییر در وضعیت جمعیت سالمندی کشور با سرعت به سمت سالمندی پیش می‌رود و در سال 2050 برای نخستین بار در ایران جمعیت سالمندی بیشتر از کودکان زیر 5 سال خواهد بود.
حضرتی از برنامه‌ریزی برای ایجاد پانسیون‌های پرستاری با کمک خیرین در مناطق محروم خبر داد و گفت: تاکنون 40 پانسیون برای پرستاران و ماماها ایجاد شده است.
وی با اشاره به کمبود شدید پرستار در کشور بیان داشت: کمبود پرستار در همه کشورهای جهان وجود دارد و میانگین پرستار به تخت در کشور 0/9 است در حالی که ایده‌آل مورد نظر ما 1/8 است و انتظار داریم تا سال 1404 به این استاندارد دست پیدا کنیم.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه اگر سالی 9 تا 10 هزار پرستار جذب کنیم تا سال 1404 به ایده‌آل مورد نظرمان دست پیدا خواهیم کرد، گفت: اکنون پرداخت کارانه به پرستاران بسته به عملکرد نیست بلکه به درآمد بیمارستان‌ها بستگی دارد. یعنی بیمارستان‌هایی که درآمد بالایی دارند کارانه بیشتری اختصاص می‌یابد در حالی که معتقدیم این نظام پرداخت باید تغییر کند و دستور وزیر بهداشت این است که این نظام هر چه زودتر اصلاح شود.