kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۱۰۶
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷
ریاض از حالت تهاجمی خارج شد

عربستان 90 هزار نظامی را از یمن عقب کشید

عربستان پس از 52 ماه تجاوز به یمن مجبور به عقب‌نشینی شد و 90 هزار مزدور را از یمن به مرزهای جنوبی خود در جهت مقابله با حملات انصارالله اعزام کرد.




سرویس خارجی-

آل سعود در حملات 5 ساله خود نه تنها موفق به بازگرداندن منصورهادی رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت نشده بلکه اکنون به دلیل پیشرفت های موشکی و پهپادی انصارالله یمن مجبور به انتقال مزدوران تحت امر خود از جبهه های داخلی جنگ در یمن به مرزهای جنوبی خود شده تا از مرزهای خود دفاع کند. «محمد عبدالسلام» رئیس هیئت یمنی در مذاکرات صلح می گوید ریاض از تلاش برای تصرف یمن عقب‌نشینی کرده و اکنون نگران از دست رفتن مرزهایش است. وی در توییتر نوشته: «این ائتلاف ۹۰ هزار نیرو از جمله ۳۰ هزار سودانی و هزاران مزدور ملیت‌های مختلف را از جبهه‌های داخلی یمن بیرون کشیده و به جبهه‌های مرزی با عربستان منتقل کرده است».
به گفته عبدالسلام، «ادامه جنگ کشورهای ائتلاف علیه یمن هیچ امنیتی برای آنها به ارمغان نمی‌آورد و رژیم‌های شکننده آنها را در معرض تهدیدهای بسیار جدی قرار می‌دهد. رژیم سعودی فاقد قدرت و عقل سیاسی است و به دنبال حمایت خارجی می‌گردد». وی سپس خطاب به سعودی ها اعلام کرد: «واشنگتن به بهانه حمایت از مشروعیت دولت منصور هادی شما را به تجاوز علیه یمن واداشت، اما حالا به دنبال حفاظت از مرزها و آسمان خود هستید و این بهانه کنار گذاشته شد. واشنگتن هم پشت شما را خالی کرده است».
اما در ادامه تحولات جنوب و پس از بیرون راندن نیروهای تحت امر عربستان از شهر عدن توسط شورای انتقالی جنوب، هیئتی از «شورای انتقالی جنوب یمن» که مورد حمایت امارات است، برای مذاکره با مقامات عربستان وارد شهر جده این کشور شدند. رسانه‌های سعودی گزارش دادند که این هیئت به ریاست «عیدروس الزبیدی»، رئیس شورای انتقالی جنوب یمن بوده و قرار است در مورد تحولات و حوادث اخیر جنوب یمن به ویژه شهر عدن با طرف‌ سعودی گفت‌وگو کند. هیئت شورای انتقالی جنوب یمن علاوه بر سعودی‌ها، گفت‌وگوهایی با مقامات دولت منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن نیز
خواهد داشت.
شهر عدن (جنوب یمن) 19 مرداد ماه بعد از چهار روز درگیری بین نیروهای دولت منصور هادی و نیروهای «کمربند امنیتی» وابسته به «شورای انتقالی جنوب» که از حمایت امارات برخوردار است، به دست این شورا افتاد. این شورا اعلام کرده هرگز از این شهر عقب‌نشینی نخواهد کرد. دولت منصور هادی حوادث شهر عدن را «کودتای از پیش‌ طراحی شده امارات» علیه خود می‌داند.  برخی کارشناسان درگیری‌های عدن را نقشه امارات و عربستان با هدف تجزیه یمن می‌دانند.