kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۱۰۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷

غذا و دارو در کشمیر کمیاب شد اوضاع این ایالت همچنان بحرانی است


سرویس خارجی-
علی‌رغم وعده‌های دولت هند برای بهبود اوضاع ایالت «جامو و کشمیر» و لغو محدودیت‌ها در این منطقه، برخی گزارش‌ها حاکی است اوضاع همچنان در این ایالت بحرانی است و مردم حالا با کمبود غذا و دارو روبرو شده‌اند.
امروز هشت روز از اعلام حکومت نظامی در ایالت مسلمان‌نشین«جامو و کشمیر» هند گذشت. حکومت نظامی‌ که با لغو خود‌مختاری این ایالت توسط دولت هند و دستگیری گسترده رهبران آن آغاز شد. اما حالا مردم این منطقه، علیرغم اینکه دولت هند در اول این هفته وعده بهبود اوضاع را داده بود، با مشکل کمبود مواد غذایی و تهیه دارو روبرو شده‌اند. گزارش‌هایی که از این ایالت به بیرون درز کرده نشان می‌دهد مغازه‌های خوار و بار فروشی و داروخانه‌های برخی از شهرهای منطقه کشمیر همچنان بسته است و مردم برای تهیه ساده‌ترین وسایل روزانه خود باید کیلومترها دورتر به مرکز این ایالت یعنی شهر «سرینگر» مراجعه کنند.
طبق گزارش پلیس کشمیر و آمارهای به دست آمده از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس، از آغاز حکومت نظامی تاکنون دست‌کم ۲۳۰۰ تن در کشمیر دستگیر شده‌اند که به گفته مقامات پلیس، معترضان مخالف حاکمیت هند بر کشمیر و رهبران کشمیری حامی هند نیز از جمله آنها هستند. ایسنا گزارش داده این مقامات آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، اظهار کرده‌اند، کشمیری‌ها از آغاز سرکوب امنیتی در این منطقه حدود ۳۰۰ تظاهرات علیه تدابیر سختگیرانه امنیتی و کنترل کشمیر از سوی هند برگزار کرده‌اند. شمار بازداشتی‌ها تا 4000 نفر هم اعلام شده است.
درگیری‌ها در این منطقه بالا گرفته و دیروز، چهارشنبه، نیروهای نظامی هند طی یک تیراندازی متقابل در منطقه «بارامولا» در شمال کشمیر یک فرد مظنون به فعالیت شبه‌نظامی را کشتند. در این درگیری یک نیروی پلیس نیز کشته شد.
در این میان آن طور که خبرگزاری فارس نوشته، «شاه‌محمودقریشی»، وزیر خارجه پاکستان، در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرده اسلام‌آباد مسئله کشمیر را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع و خواهان رسیدگی به آن شده است.