kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۰۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مشکلات کشور به دولت ارتباطی ندارد!




سرویس سیاسی-
عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «چالش‌هایی که در دوسال اخیر در کشور وجود داشته به عملکرد دولت ارتباط نداشته است. اگر شاخص‌های مدیریت جامعه را از سال 92 تا 95 مورد بررسی قرار دهیم دولت آقای روحانی عملکرد موفقی از خود برجای گذاشته است. پس از برجام بود که مخالفان دولت قد علم کردند و مانع از ادامه این موفقیت‌ها شدند. پس از مخالفت‌های داخلی نیز دولت آقای روحانی با شخصیت غیرقابل ‌پیش‌بینی‌ای مانند ترامپ مواجه شد. در نتیجه اگر به‌صورت کلی کارنامه دولت آقای روحانی را ناموفق بدانیم در این زمینه بی‌انصافی کرده‌ایم. مشکلات دولت از زمانی آغاز شد که مخالفان برجام در داخل کشور هم‌قسم شدند که برجام را ریشه‌کن کنند. در چنین شرایطی سیاست‌های خصمانه ترامپ علیه ایران نیز فشارها را نسبت به دولت تشدید کرد.»
چندی پیش «محمود علوی» وزیر اطلاعات گفته بود: «در این شرایط اقتصادی باید برای مردم توضیح داد که گرانی‌ها کار دولت نیست بلکه این دشمنان هستند که با فشار تحریم‌ها می‌خواهند ملت ایران را تسلیم کنند اما موفق نمی‌شوند.»
پیش از آن نیز «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود: «درخصوص فشار اقتصادی باید بگوییم دولت در این خصوص قصوری نداشته و جهان با یک پدیده نادر به نام ترامپ مواجه شده است.»
این اظهارات در حالی است که روحانی-  خرداد ۹۲- و در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود: «ریشه همه مشکلات به مدیریت و کارآمدی دولت بازمی‌گردد».
دولت چه باکی از راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا دارد؟
روزنامه ایران در شماره روز دوشنبه با یک فرافکنی مثال‌زدنی، خودداری دولت از اجرای قانون و عدم راه‌اندازی سامانه حقوق و مزایای مدیران را گردن نهادهای دیگر انداخت.
ارگان دولت نوشت: «مطابق ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه دولت باید در سال 1396 سامانه حقوق و دستمزد و دریافتی‌های کارکنان خود را راه‌اندازی می‌کرد تا همه اطلاعات آن به‌صورت شفاف در اختیار افکار عمومی و مردم و نهادهای نظارتی قرار گیرد. گرچه این اقدام بسیار مهمی ‌بود ولی در عمل اکنون که در سال 1398 هستیم، این کار به‌طور کامل اجرایی نشده است. چرا؟ متأسفانه قانونگذار بجز نهادهای تحت امر دولت، سایر قوا را به‌گونه‌ای مشمول این قانون کرده که دولت نمی‌تواند آنان را در اجرای این قانون ملزم نماید و در عمل نیز کسی از آنان پرسش نمی‌کند که چرا به وظایف خود عمل نکرده‌اند... در نهایت مقاومت سایر دستگاه‌های غیر‌دولتی در اجرای این قانون منجر به ورود هیئت دولت شده است و رئیس سازمان اداری و استخدامی‌ کشور، گفت که هیئت دولت به سازمان اداری و استخدامی‌مأموریت داده است تا پیگیری و هماهنگی‌های لازم را با قوه قضائیه، صدا و سیما و سایر سازمان‌ها نیز به عمل بیاورد تا این بخش‌ها هم اطلاعات مربوطه را در سامانه بارگذاری کنند.
روزنامه ایران ادامه داد: «وی اضافه کرد که پیش از این سازمان‌های عمومی غیردولتی همچون شرکت‌های زیرمجموعه شستا یا صندوق‌های بازنشستگی ملزم به درج و بارگذاری حقوق و مزایای مدیران خود نبودند، اما به‌دنبال دستور رئیس‌جمهوری، این بخش‌ها نیز موظف شده‌اند اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری کنند. وی اعلام کرد که به‌جز بخش کثیری از قوه مجریه و قوه مقننه، دیگر بخش‌ها شامل قوه قضائیه، صداوسیما و سایر سازمان‌ها و نهادهای این‌چنینی این اطلاعات را در سامانه وارد نکرده‌اند. واقعیت این است که نمی‌دانیم چرا اصرار می‌کنند که این اطلاعات شفاف نشود. شفافیتی که به نفع همه افراد سالم و خدمتگزار مردم است. هرچقدر حقوق می‌گیرند حتماً حق آنان است پس چه باکی از انتشار آن دارند؟ فقط افراد ناسالم و خطاکار هستند که علاقه‌ای به این شفافیت ندارند.»
ارگان دولت دیگر نهادها را زیر تیغ شفافیتی برده که خود دولت عامل به آن نیست، زیرا در وهله نخست این دولت است که حدود سه سال از اجرای قانون خودداری کرده است. دولت طبق ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه مکلف بوده است که طی سال نخست اجرای این قانون، سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران را راه‌اندازی کند اما در شرایطی که حدود سه سال از عدم اجرای این قانون از سوی دولت می‌گذرد، روزنامه ایران تقلا کرده تا تخطی دولت را با پیش کشیدن وضعیت نهادهای دیگر بپوشاند، فریاد شفافیت سر دهد و به سیاق رئیس جمهور در برچسب زنی به منتقدان، تلویحاً آنها را ناسالم و خطاکار بنامد! فرافکنی روزنامه ایران اتفاقاً خود دولت را مورد سؤال قرار می‌دهد زیرا اگر آن‌طور که اعلام می‌کند، اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای مدیرانش در سامانه بارگذاری شده، چرا سامانه را بارگذاری نمی‌کند و نهادهای دیگر را بهانه می‌کند؟ به قول همین روزنامه «چه باکی» از راه‌اندازی سامانه دارد؟ آیا هنوز پای حقوق‌های نجومی‌در میان است؟
مدعیان اصلاحات و شعارهای پوپولیستی برای انتخابات
پرداخت یارانه‌ها برگ برنده‌ای برای دولت است!
روزنامه سازندگی در شماره اخیر خود در یادداشتی با عنوان «طرح یک پیشنهاد» نوشت: «از نظر نگارنده [یکی از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی] که طرح واقعی‌کردن قیمت‌ها را در مجلس ششم پیشنهاد نمودم و در ماده 4 برنامه پنج ساله چهارم و همچنین در شرح وظایف وزارت جدید التاسیس رفاه و تأمین اجتماعی نیز درج شده، راهکار، پرداخت نقدی یارانه است که دولت آقای احمدی‌نژاد ضمن تأخیر در آغاز، آن را به شکل معیوبی اجرا نمود. اگرچه مبلغ یارانه در این زمان ناچیز است اما اقشار آسیب‌پذیر دستاوردی را که از ایشان نام می‌برند همین دریافت یارانه نقدی است. با ادامه پرداخت درست و صحیح نقدی یارانه‌ها، اقشار آسیب‌پذیر با شرایط جدید تطبیق خواهند یافت و مشکل معیشتی چندانی نخواهند داشت و همچنین برگ برنده‌ای به کارنامه نظام و دولت دوازدهم افزوده خواهد شد.
در ادامه این مطلب آمده است: «از دیگر آثار مثبت پرداخت نقدی یارانه، اجرای عدالت، جمع‌آوری خودروهای فرسوده و نتیجه آن کاهش‌ترافیک، آلودگی هوا، تصادفات و همچنین جلوه‌گری خودروهای جدید و زیبا در خیابان‌ها، کاستن از بوروکراسی و هزینه‌های جنبی دولت، تأمین هزینه‌های واقعی ملت، جلوگیری از اسراف و تبذیر و کاهش زمینه ویژه خواری است.»
شایان ذکر است مدعیان اصلاحات که در طول سال‌های قبل از انتخابات ریاست جمهوری و حتی در دولت یازدهم و دوازدهم از ضرورت حذف یارانه نقدی سخن می‌گفتند و شب پرداخت یارانه‌ها را عزای دولت می‌دانستند، حالا از ضرورت پرداخت نقدی یارانه حرف می‌زنند و حتی آثار آن را تا کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از تصادفات و... می‌دانند و این در حالی است که قرار بود در دولت روحانی، معیشت و رفاه مردم آن‌قدر بالا رود که نیازی به یارانه نقدی نداشته باشند!
سال 94 بود که علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «دولت ماهانه بیش از 3 هزار میلیارد تومان یارانه می‌پردازد و شب‌هایی که قرار است یارانه بپردازیم، شب مصیبت عظمای دولت است.»! حالا مدعیان اصلاحات و حامیان دولت از آثار و فواید یارانه نقدی سخن می‌گویند. گفتنی است که پریشان‌گویی مدعیان اصلاحات و بهره‌برداری از شعارهای پوپولیستی برای انتخابات فرارو، مسئله‌ای طبیعی بوده و جای تعجب ندارد!
اصلاح‌طلبان: در برابر نارضایتی مردم هیچ پاسخی نداریم!
روزنامه سازندگی در مطلبی نوشت: «امروز دولت فعلی با حمایت مطلق و تمام قد اصلاح‌طلبان بر سر کار آمده است و بسیاری از نیروهای سرآمد اصلاحات دارای پست‌های بزرگ و کوچک شده و از طرفی مجلس و شوراهای شهر نیز در اکثر موارد به جریان اصلاحات نزدیک است با این حال صراحتاً با نارضایتی مردم مواجه هستیم.»
در ادامه این مطلب آمده است: «سؤال مردم شفاف است؛ «ای اصلاح‌طلبان! شما وعده‌های بسیاری دادید که اگر دولت و مجلس دست ما باشد آنها را انجام خواهیم داد. خب الان که بخش‌هایی از دولت و مجلس دست شماست. چرا انجام نمی‌دهید؟» اما جوابی که اصلاح‌طلبان می‌دهند چیست؟ هیچ!»
شایان ذکر است سعید حجاریان دو هفته پیش در مصاحبه با سازندگی گفته بود: «امروز برخی از مردم می‌گویند شما گفتید به روحانی رأی بدهید تا شرایط بسامان شود اما این‌طور نشد فلذا دیگر با طناب شما به چاه نمی‌رویم».
ذکر این نکته ضروری است که اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی، به جای پاسخگویی به افکار عمومی به دلیل حمایتشان از روحانی و شعارها و وعده‌های توخالی دولت، لب به اعتراف گشوده و به دنبال آن هستند که چگونه در انتخابات پیش‌رو ظاهر شوند چه آنکه در همین مطلب هم نویسنده تأکید می‌کند: «تا دیرتر نشده»، «نسبت به اصلاح اصلاحات و بازتعریف جریان اصلاحی اقدامات اساسی صورت گیرد.»
پریشان‌گویی مدعیان اصلاحات علیه قانون اساسی
روزنامه همدلی در یادداشت صفحه 1 خود نوشته است: «جریان سوم شهروندی بر این باور است که سیاست خارجی از عوامل داخلی متأثر است، بنابراین جهت گیری قدرت مدنی درسیاست خارجی را منوط به اصلاح ساختار رسمی‌تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در حوزه سیاست خارجی با بازنگری همه‌جانبه قانون اساسی و قوانین عادی بر مبنای حقوق بشر و شهروندی و تحدید اختیار تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری سیاست خارجی با ریاست جمهوری با مشارکت مجلس شورای اسلامی، حذف سیاست خارجی ایدئولوژیکی مذکور دراصول قانون اساسی، تائید مصوبات شورای عالی امنیت ملی با رئیس‌جمهور، برگزاری انتخابات شفاف_ آزاد و عادلانه، فرماندهی نیروهای مسلح با رئیس‌جمهور، قرار گرفتن سازمان صدا و سیما ذیل مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین ارتقای جایگاه احزاب و مطبوعات به‌عنوان ساختارهای غیررسمی‌تأثیرگذار بر سیاست خارجی والنهایه تحقق دولت حقوقی دانسته که به موجب آن قدرت مدنی وسیله‌ای برای تحقق اهداف و منافع ملی که باعث تحسین روابط بین‌المللی، از بین رفتن درگیری‌ها و تنش‌ها، روابط مسالمت‌آمیز با کشورها، ارتقای منزلت و جایگاه ایران و شهروندان ایرانی، کاهش هزینه‌های نظامی، تحقق امنیت اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی، ایجاد ‌اشتغال گسترده، حداکثر رساندن رفاه مادی شهروندان ایرانی و رشد و توسعه اقتصادی ایران می‌داند.»
لازم به ذکر است که مدعیان اصلاحات بارها نشان داده‌اند که بدون هیچ مطالعه و تحقیق درخصوص مبانی نظری قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی سخن گفته و به عبارتی به‌صورت جمهوری اسلامی و اساس و بنای مردمی‌و دینی آن ناخن کشیده‌اند. آخر این چه ادبیات و چه حرف‌هایی است که آزادانه و بدون هیچ نظارتی در روزنامه‌ای که از بیت‌المال ارتزاق می‌کند! منتشر می‌شود؟ آیا می‌شود به بهانه آزادی بیان بدون هیچ مبنای تحقیقی و نظری به مخدوش‌سازی قانون اساسی جمهوری اسلامی پرداخت و از ضرورت «حذف سیاست خارجی ایدئولوژیکی مذکور دراصول قانون اساسی»، «تائید مصوبات شورای عالی امنیت ملی با رئیس‌جمهور»، «فرماندهی نیروهای مسلح با رئیس‌جمهور»! و «قرار گرفتن صدا و سیما ذیل مجموعه وزارت ارشاد» ! سخن گفت؟
قدرت‌طلب شده‌ایم و ادای روشنفکری درمی‌آوریم
روزنامه آفتاب یزد در مصاحبه‌ای با محمدعلی وکیلی، یکی از اعضای فراکسیون امید به نقل از وی آورده است: «فراکسیون امید مجلس حاصل لیست امیدی بود که امضای اصلاح‌طلبان پای آن بود. اکنون و هفت ماه مانده به انتخابات مجلس، ارزیابی از عملکرد فراکسیون اصلاح‌طلب امید در مجلس و کارنامه فعالیت آن در کانون توجه محافل سیاسی قرار دارد»
سپس این روزنامه افزوده است که «برخی معتقدند فراکسیون امید نتوانسته تأثیر و کارایی چندانی در مجلس داشته باشد اما اصلاح‌طلبان عضو فراکسیون امید مجلس معتقدند این فراکسیون حتی فراتر از حد انتظار... عمل کرده است»
وکیلی گفته است: «در گذشته که اصلاح‌طلبان در ارکان مختلف حکومت حضور داشتند قدرت این قدر مطلوب نبود. در آن زمان منزلت یک روشنفکر بیشتر و مهم‌تر بود و حتی برخی اصلاح‌طلبان حاضر در قدرت سعی می‌کردند ادای روشنفکری در بیاورند. دلیلش هم این بود که روشنفکری منزلت فاخرتری از حضور در قدرت داشت، سیاست ورزی در بیرون قدرت، وزن و تأثیر بیشتری داشت اما در شرایط حاضر نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده که قدرت از مطلوبیت بیشتری برخوردار شده که ممکن است یک دلیل این اتفاق تنگنای معیشت باشد، باز هم ما نمی‌دانیم دلیل اصلی این موضوع را»
اما در بخش دیگری از این گفت‌وگو این نماینده اصلاح‌طلبی به شیوه‌ای توهین آمیز به جریان رقیب خود یعنی اصولگرایان‌ اشاره می‌کند و در حالیکه خود به صراحت می‌گوید که رسانه‌های اصلاح‌طلب سخنانش را تحریف کرده‌اند این کار را شیوه اصولگرایان می‌خواند. همه اینها در حالی است که بارها در همین ستون دیروزنامه‌ها به تحریف‌ها و تقطیع‌های روزنامه‌های اصلاح‌طلب پرداخته‌ایم.
وکیلی گفته است: «من چندی قبل یک مصاحبه با یک رسانه اصلاح‌طلب داشتم که جملات من تقطیع شده بود و امانت در گفتار رعایت نشده بود که ما هم در مجموعه رسانه‌های اصلاح‌طلب کمتر سراغی از آن داشتیم اما من واقعاًً می‌بینم برخی از ما اصلاح‌طلب‌ها گرفتار شیوه اصولگرایانه در رفتار می‌شویم. من در آن مصاحبه گفتم که مأموریت فراکسیون امید رفع حصر به شیوه مجلس ششم نبود اما رسانه‌های اصلاح‌طلب نوشتند مأموریت فراکسیون امید رفع حصر نیست. من گفته بودم رفع حصر به شیوه مجلس ششم انجام نمی‌دهیم.»
این سخنان وکیلی به خوبی گویای آن است که چرا این طیف هم خود عملکرد موفقی نداشته و هم سبب شد در مجموع عملکرد مجلس دهم نیز خیلی موفق نباشد. چنانکه خواندید تمام هم وغم فراکسیون امید نه معیشت مردم و رفع مشکلات اقتصادی آنها بلکه رفع حصر از چند فتنه‌گر بوده است!