kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۹۱۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶

جبل الطارق درخواست آمریکا برای توقیف نفتکش ایران را رسماً رد کرد

مقامات جبل‌الطارق درخواست آمریکا برای توقیف نفتکش ایران را رسما رد کرده‌اند.



خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری اعلام کرد مقامات منطقه جبل الطارق درخواست آمریکا برای توقیف نفتکش ایرانی‌گریس 1 (آدریان دریا) را رسما رد کرده‌اند.
دولت محلی جبل‌الطارق در بیانیه‌ای درباره رد درخواست آمریکا برای توقیف نفتکش ایرانی اعلام کرد: با توجه به اینکه قوانین مربوط به تحریم‌های آمریکا با قوانین تحریمی‌ اتحادیه اروپا متفاوت است، امکان اجرای درخواست آمریکا وجود ندارد و جبل الطارق نیز از سیاست‌های تحریمی ‌اتحادیه اروپا علیه ایران در این منطقه پیروی می‌کند.از سوی دیگر سفیر ایران در لندن با تشریح علت تغییر نام نفت‌کش‌گریس ۱ عنوان کرد این کشتی تحت هیچ‌گونه تحریمی ‌قرار ندارد و نفت آن نیز بر اساس بارنامه رسمی، متعلق به شرکت ملی نفت ایران است.
حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در صفحه توئیترش نوشت: «تغییرنام نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق این برداشت نادرست را برای برخی ایجاد کرد که این اقدام برای دور زدن تحریم‌ها صورت گرفته است. در حالی که ضرورت این اقدام از مخالفت پاناما با ادامه مسیر این نفتکش تحت پرچم آن کشور آغاز شد. بر اساس قوانین دریایی، پرچم کشتی تابع محل ثبت آن است.»
وی در توئیتی دیگر می‌افزاید: «با تصمیم به قرارگرفتن نفتکش تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران، لازم بود که ثبت نفتکش نیز در ایران انجام شود. طبعا با ثبت کشتی در ایران، نام جدید ایرانی برای آن انتخاب شد. تأکید می‌شود که این کشتی تحت هیچ‌گونه تحریمی‌قرار ندارد و نفت آن نیز بر اساس بارنامه رسمی، متعلق به شرکت ملی نفت ایران است.»
همچنین تارنمای خبری روزنامه لبنانی «دیلی استار» در گزارشی نوشت که پرچم ایران روی نفتکش ایرانی «گریس ۱» بالا آمده و نام جدید «آدریان دریا» روی بدنه آن نقش بسته است.بر اساس این گزارش، عکس‌ها و تصویری ویدئویی، این نفتکش را با پرچم سه رنگ ایران به نمایش گذاشته و نام «آدریان دریا» روی بدنه نوشته شده است.