kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۹۱۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶
عراقچی:

تا زمانی که منافعمان تأمین شود در برجام می‌مانیم!

معاون سیاسی وزیر خارجه در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفت: تا زمانی که منافعمان تأمین شود در برجام می‌مانیم!




مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلان مجلس شورای اسلامی ‌در تشریح جزئیات نشست صبح یک‌شنبه این فراکسیون گفت: عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این نشست حضور داشت و به اعضا اعلام کرد که وزارت امور خارجه به دنبال خنثی کردن توطئه‌های آمریکا در منطقه است.
وی افزود: عراقچی در این نشست اعلام کرد که وزارت امور خارجه تدابیری اندیشیده تا مانع ایجاد اجماع حول محور آمریکا علیه ایران شود و تا امروز در تمام تدابیری که در این زمینه اندیشیده موفق بوده است.
به گزارش فارس، سخنگوی فراکسیون مستقلان مجلس تصریح کرد: راه‌های مبادلات اقتصادی و فروش نفت در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعلام شد تدابیری اندیشیده شده تا نفت ایران به فروش رسیده و کالا وارد
 شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه اعلام شد که فناوری هسته‌ای ایران دارای مشروعیت است و تا زمانی که منافع ما در برجام تأمین شود، در برجام می‌مانیم و با هر حرکت تهاجمی ‌دشمنان مقابله به مثل خواهیم کرد.
منافع ایران در برجام!
عراقچی در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفته است که تا زمانی که منافع ما در برجام تأمین شود، در برجام می‌مانیم! سؤال اینجاست که مگر تاکنون منافع ایران در برجام تأمین شده است؟!
اگر منافع ایران در برجام تأمین می‌شده، پس ضرب‌الاجل برجامی ‌برای چه بود؟!
مقامات ارشد دولت بارها به بی‌دستاوردی برجام اذعان کرده‌اند. تنها در یک نمونه، عراقچی -  اسفند 96-  گفته بود: «ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند چراکه ایران از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌ها برداشته نشده است. دلیل ساده است، آمریکا تقریبا هر روز تعهداتش در برجام را نقض می‌کند و آمریکا دلیل این مسئله است که برجام برای ایران موفق نبوده است. حتی متن و کلمات برجام نقض شده‌اند».
این قبیل اظهارنظرها هیچ سنخیتی با ضرب‌الاجل برجامی ‌‌ایران ندارد. فلسفه اصلی ضرب‌الاجل، هزینه‌دار کردن عهدشکنی طرف مقابل و وادارکردن او به عقب‌نشینی و در نهایت امتیازگیری از طرف مقابل است.
اما متأسفانه موضع‌گیری‌هایی نظیر اظهارات اخیر عراقچی که پیش از این بارها توسط دیگر دولتمردان نیز مطرح شده بود، بیش از آنکه به ضرب‌الاجل ضریب بدهد، از تأثیرگذاری آن کاسته و به طرف مقابل این پالس را می‌دهد که دولت همچنان در پی حفظ برجام به هر قیمت است و قرار نیست در ضرب‌الاجل برجامی ‌‌ایران اتفاق خاصی رخ دهد، خیالتان راحت به عهدشکنی خود ادامه دهید!