kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۹۱۳
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
معاون قوه قضائیه:

نباید در مقابل مجرمان و مفسدان اقتصادی سکوت کرد

معاون اول قوه قضائیه گفت: باید با کسانی که نظم عمومی را مخدوش می‌کنند با قاطعیت برخورد کرد و در برابر افراد یاغی نگاه رحمانه نداشت.




به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم معارفه رئیس‌ کل دادگستری گیلان با تأکید بر برخورد قاطعانه با هنجارشکنان اظهار کرد: عده‌ای تلاش می‌کنند تا مردم را به بی‌غیرتی و بی‌مبالاتی بکشانند درحالی‌که باید قاطعانه عمل کرد و جلوی نفوذ کسانی که با خلأهای قانونی و سایر موارد ثروت نامشروع جمع کرده و با آن در حکومت نفوذ می‌کنند، گرفته شود.
وی با ‌اشاره به هزینه هنگفت توسط برخی نامزدهای انتخاباتی مجلس گفت: عده‌ای تلاش می‌کنند تا با پول بی‌حساب و نامشروع در انتخابات هزینه کنند و برای خود پایگاه درست کنند و باید با این افراد با قاطعیت برخورد کرد.
معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: برخی‌ها با اموال نامشروع خود و چندین برابر حقوق دریافتی طول خدمت خود، ثروت‌اندوزی کرده‌ و در بین کارگزاران نفوذ کردند درحالی‌که باید جلوی این نوع درآمدها را گرفت و سپس با آنها قاطعانه برخورد کرد.
محسنی اژه‌ای با تأکید بر اینکه نمی‌توان در مقابل مجرمان و مفسدان ساکت نشست، گفت: امنیت و آرامش ملت تنها توسط داعش برهم نمی‌خورد بلکه امروزه سودجویان آرامش مردم را برهم زده‌ و باید با آنها برخورد کنیم.
معاون اول قوه قضائیه افزود: سرقت، توهین، ضرب و شتم عمدی و غیر عمدی و تهدید از عمده پرونده‌های در کشور هستند و باید روند پرونده‌های قضایی به معنای واقعی به سمت صلح و سازش برده شود.
وی با تأکید بر برخورد با بانک‌های متخلف گفت: باید قبل از اینکه دستگاه قضا به دنبال مشتری بانک که تخلف کرده است بروند سراغ بانکی که تسهیلاتی را پرداخت کرده و علیرغم ضمانت کافی نگرفتن دنبال معوقات نیز نرفته است، باشند.
معاون اول قوه قضائیه با ‌اشاره به ارائه تسهیلات غیرمنطقی به مشتریان توسط بانک‌ها گفت: نباید تسهیلات بانک با نیت ‌اشتغال صرف خرید سکه آن‌هم به‌اندازه 38 هزار عدد باشد و در کشور نابسامانی ایجاد کند.
معاون اول قوه قضائیه گفت: قاضی باید بی‌طرف و بدون تبعیض، و ملاحظه‌کاری حکم دهد.
معاون اول قوه قضائیه همچنین گفت: برخورد با گران‌فروشان و دست‌اندازان به بیت‌المال باید بازدارنده باشد.
حجت‌الاسلام اژه‌ای افزود: دشمن فشار اصلی را بر معیشت مردم و اقتصاد کشور وارد آورده و اگر کسانی خواسته یا ناخواسته، با احتکار، گران‌فروشی، دست‌اندازی به بیت‌المال و یا دور زدن قانون در زمین دشمن بازی کرده و فشار را بر مردم زیاد کنند؛ باید با اینان به شدت برخورد کرد به نحوی که بازدارنده باشد.
وی خاطرنشان کرد: قوه قضائیه به جد مصمم است با همه مفسدان اقتصادی و غیر اقتصادی برخورد کند. حجت‌الاسلام اژه‌ای ادامه داد: از برخی افراد متناسب با جرمشان وثیقه‌ای گرفته می‌شود و تا زمان رسیدگی به اتهامشان وقتی از زندان  آزاد می‌شوند، ممکن است از کشور خارج شوند که الزاما نمی‌توان نام آن را فرار گذاشت و البته امکان دارد برخی‌ها فرار نیز کرده باشند.
وی اضافه کرد: برخی از این متهمان ممکن است از زندان به  خارج از کشور بروند که چه به صورت قانونی و یا غیرقانونی اگر بر نگردند، به ضرر خودشان است چرا که  صرفنظر از اینکه امکان دارد وثیقه‌شان ضبط و حکمی برای آنان صادر شود، چون در دادگاه برای دفاع از خودشان حضور ندارند، ضرر می‌کنند از این رو به نفعشان است که برگردند و از خودشان دفاع کنند.