kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۸۱۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس: اروپا در برجام فقط نقش بازی می‌کند

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: اروپا بدعهدی‌های خود را از همان روزهای آغازین امضای برجام آغاز کرد به گونه‌ای که گاهی اوقات کشوری چون فرانسه نقش پلیس بد و دیگر کشورهای اروپایی عضو برجام نقش پلیس خوب را ایفا کردند و در کل اروپایی‌ها فقط نقش بازی می‌کردند تا سناریوی تعیین شده خود را پیش ببرند.

محمدابراهیم رضایی، نماینده مردم خمین و رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از ابتدا و پس از امضای توافق جامع هسته‌ای، به‌نظر می‌رسید که اروپا و آمریکا یک سناریوی مشترک مبنی بر محروم‌سازی ایران از داشتن صنعت هسته‌ای را مدیریت می‌کنند در حالی که این صنعت بومی ‌برای ما بسیار کلیدی و حیاتی است و یک مزیت فوق‌العاده محسوب می‌شود. بر این اساس اروپا بدعهدی‌های خود را از همان روزهای آغازین امضای برجام آغاز کرد به گونه‌ای که گاهی اوقات کشوری چون فرانسه نقش پلیس بد و دیگر کشورهای اروپایی عضو برجام نقش پلیس خوب را ایفا کردند و در کل اروپایی‌ها فقط نقش بازی می‌کردند تا سناریوی تعیین شده خود را پیش ببرند.
رضایی افزود: علی‌رغم اظهارات ضد و نقیض اروپا برای حفظ برجام و بهره‌مندی ایران از این توافق هسته‌ای، امروز ما مطمئن هستیم که اروپا از ابتدا کاملاًً با آمریکا هماهنگ بوده است و یک سناریوی مشترک را علیه ایران پیش بردند. در واقع تصور آنان این بود که اگر به ظاهر اعلام کنند که پشتیبان و حامی‌ ایران برای برخورداری از برجام هستند، می‌توانند به آمریکا در اعمال سیاست‌هایش برای فشار و تحریم بر ایران کمک کنند اما نه تنها آنان به نتیجه نرسیدند بلکه با هوشیاری مقام معظم رهبری، استراتژی جدیدی مبنی بر کاهش تعهدات کشورمان در برجام تعریف شد که بر اساس آن ایران متناسب با اقدامات طرف غربی، کاهش تعهدات خود در برجام را باید پیگیری کند و آن‌قدر پله پله به عقب و به زمان پیش از مذاکرات هسته‌ای بازمی‌گردیم تا با طرف مقابل در اجرای تعهدات برجامی‌ در یک کفه‌ ترازو قرار گیریم و به توازن برسیم چرا که نمی‌شود که ما به‌صورت صد‌ در‌صدی به برجام پایبند باشیم و طرف مقابل فقط بدعهدی کند.
وی در ادامه گفت: قطعا اروپا هیچ اقدامی ‌برای حفظ برجام نمی‌کند چرا که اراده لازم برای این کار را ندارد و نمی‌خواهد برای حفظ برجام، هزینه مقابله با آمریکا را بدهد.
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس خاطرنشان کرد: ما در گام سوم، ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم که بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته یکی از این موارد است. در واقع ما در حال حاضر، از سانتریفیوژهای قدیمی‌ و در سطح IR۱ استفاده می‌کنیم در حالی که سانترفیوژهای IR۶ و IR۸ آماده بهره‌برداری هستند و ظرفیت آنان از ۲۶ تا ۴۸ برابر سانترفیوژهای فعلی است. همچنین فعال‌سازی آب سنگین، تغییر در نگهداری و ذخایر آب سنگین و افزایش درصد غنی‌سازی از دیگر مواردی است که می‌توانیم در دستور کار خود قرار دهیم. غربی‌ها باید به این مسئله واقف باشند که ایران صرفا به دلیل تعهد به برجام، پیشرفت‌های هسته‌ای خود را کند و برخی از سانتریفیوژها را جمع‌آوری کرد اما همه این موارد قابل بازگشت است و این مسئله را گام به گام عملیاتی می‌کنیم.
به گزارش مهر، رضایی اظهار داشت: بسیاری از کشورها چون چین، روسیه و هند به‌صورت آشکار با ایران همکاری‌های اقتصادی دارند و از کشورمان نفت خریداری می‌کنند.
وی در ادامه گفت: تاکنون عملکرد معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه برای تقویت روابط تجاری کشور چشمگیر نبوده است و آنان باید نواقص خود در این راستا را مرتفع کنند.