kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷
جلسه هیئت‌وزیران به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد

روحانی: آماده روابط برادرانه با کشورهای همسایه هستیم

رئیس‌جمهور تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره آماده برقراری روابط برادرانه و دوستانه با همه کشورهای اسلامی به‌ویژه همسایگان است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با تأکید بر اینکه برای امنیت و ثبات در خلیج‌فارس نیازی به نیروهای خارجی وجود ندارد، اظهار داشت: کشورهای منطقه با وحدت، انسجام و گفت‌وگو می‌توانند امنیت خود را حفظ کنند و بدون تردید ادعاها و اقدامات آمریکا هیچ سودی برای آنها ندارد. کشورهای منطقه در طول تاریخ همسایه و برادر بوده و خواهند بود و تفرقه و جدایی به نفع دشمنان است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره آماده برقراری روابط برادرانه و دوستانه با همه کشورهای اسلامی به‌ویژه همسایگان است، اظهار داشت: هدف اقدامات قدرت‌های بزرگ به‌ویژه آمریکا در این منطقه، چیزی جز ایجاد تفرقه و خالی کردن خزانه کشورهای اسلامی و منطقه نیست و کشورهای ساحلی خلیج‌فارس در کنار هم می‌توانند امنیت و ثبات منطقه را حفظ کنند.
اسرائیلی‌ها اگر می‌توانند امنیت خود را حفظ کنند!
حجت‌الاسلام روحانی طرح ادعاهایی که رژیم صهیونیستی می‌خواهد در امنیت منطقه حضور داشته باشد را سخنان پوچ توصیف کرد و گفت:‌ پاسخ به این ادعاها روشن است، اسرائیلی‌ها اگر می‌توانند همان‌جایی که هستند امنیت خود را حفظ کنند! گرچه آنها هر جا که حضور داشتند، نا امنی، کشتار و ترور ایجاد کردند و عامل اصلی تروریزم، جنگ و کشتار در این منطقه صهیونیست‌ها و رژیم غاصب اسرائیل است.
نباید از تعامل و مذاکره فرار کنیم
وی به موضوع برجام و کاهش تعهدات کشورمان در این زمینه ‌اشاره کرد و گفت: برای اینکه تعهدات متوازن باشد، کاهش تعهدات خود را آغاز کردیم، ضمن اینکه در کنار آن مذاکرات را هم ادامه می‌دهیم. همواره معتقد بوده و هستیم که هیچ‌وقت نباید از تعامل و مذاکره فرار کنیم. البته باید محیط آن مساعد باشد و طرف مقابل به مذاکره و حل‌وفصل مسائل معتقد باشد. در این صورت اگر همه شرایط مناسب بود، همیشه دنبال تعامل با دنیا و مذاکره با طرف مقابل برای اهداف خود هستیم.
اگر به نتیجه نرسیم
 مرحله سوم را آغاز خواهیم کرد
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی فعال است، گفت: با کشورهای همسایه و سایر کشورهای جهان در راستای تقویت بیش‌ازپیش روابط در حال گفت‌وگو و مذاکره هستیم و در جریان روند کاهش تعهدات نیز مذاکرات را ادامه می‌دهیم ولی اگر در پایان 60 روز دوم به نتیجه نرسیدیم، حتماً مرحله سوم را آغاز خواهیم کرد و بعدازآن بازهم 60 روز فرصت خواهیم داد تا به راه‌حل منطقی، درست و متوازن برسیم و به تعهد در برابر تعهد پایبند هستیم.
قیمت‌ها ثبات نسبی پیدا کرده!
حجت‌الاسلام روحانی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: امروز شاهد شرایط مناسبی در تورم ماهیانه، رشد اقتصادی، افزایش صادرات غیرنفتی و تولیدات صنعتی و کشاورزی هستیم و قیمت‌ها ثبات نسبی پیدا کرده و قیمت دلار نیز شرایط متعادل‌تری یافته است و روند امور به سمت شاخص‌های مثبت در حال حرکت است.
دستور روحانی برای پس گرفتن شکایت
 از دو نماینده مجلس
همچنین حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رئیس‌جمهوری به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور داده‌اند که از دو شخصی که شکایت شده بود انصراف بدهند و شکایت‌هایشان را پس بگیرند.
به گزارش فارس، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری بیان کرد: بنابراین از نظر شورای عالی امنیت ملی از هیچ نماینده‌ای شکایت نشده و این دستور و تأکید صریح آقای روحانی رئیس‌جمهوری است.
اعتراض ایران به سازمان ملل در مورد تحریم ظریف
محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور نیز در پاسخ به فارس مبنی بر اینکه آیا مذاکراتی با سازمان ملل برای رفع تحریم ظریف و حضور وی با هیئت ایرانی در سازمان ملل شده است، گفت: آقای تخت‌روانچی یک نامه اعتراضی جدی به دبیرکل سازمان ملل نوشته و از ایشان خواستند که موضوع را پیگیری کند.
زنگنه: ادعای آمریکا درباره نفت خاورمیانه
مضحک است
به گزارش مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت هم در حاشیه جلسه هیئت دولت با مضحک خواندن ادعای آمریکا مبنی بر اینکه به نفت خاورمیانه احتیاجی ندارد، اظهار داشت: آمریکایی‌ها راست می‌گویند، نفت خاورمیانه به آمریکا نیاز دارد!
وزیر کشور خبر داد؛ لغو روادید اربعین
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ایام اربعین روادید را لغو خواهیم کرد البته این به معنای عدم نظارت و عدم سهمیه‌بندی نیست و قطعاً سقفی برای آن خواهیم داشت. گفتنی است، هیئت‌وزیران در جلسه دیروز خود به ریاست حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور، آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را تصویب کردند.