kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۵۸۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

وعده‌ هند برای کاستن از تدابیر امنیتی در کشمیر

با گذشت بیش از یک هفته از لغو خود مختاری ایالت «جامو و کشمیر» و برقراری حکومت نظامی در این منطقه، حالا دولت هند زیر سایه فشارهای بین‌المللی وعده کاستن از تدابیر امنیتی را داده است.

 
سرویس خارجی-

دوشنبه پیش دولت هند با لغو خودمختاری ایالت «جامو و کشمیر»، دستگیری رهبران و مسئولان این منطقه، قطع راه‌های ارتباطی مردم با بیرون از جمله قطع تلفن و اینترنت، هزاران سرباز هندو را وارد این منطقه کرد و آنها و خانواده‌هایشان را در آنجا اسکان داد و یک حکومت نظامی تمام عیار برقرار کرد.‌ این اقدامات با اعتراض‌های بین‌المللی مواجه شد.
اما حالا پس از گذشت بیش از یک هفته، فرماندار این ایالت گفته پس از روز استقلال هند (پنجشنبه)، تدابیر و محدودیت‌های امنیتی در کشمیر هند کاهش پیدا خواهد کرد؛ با این حال، خطوط تلفن و اینترنت هم‌چنان از دسترس خارج خواهند ماند! ایسنا در این باره به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشته، «ساتیا پال مالیک»، فرماندار ایالت «جامو و کشمیر» به روزنامه «ونزدی تایمز» هند همچنین گفته: «ما نمی‌خواهیم تا زمان آرام شدن اوضاع، آن ابزار را در اختیار دشمن بگذاریم؛ طی یک هفته یا ده روز، همه چیز به وضعیت عادی باز خواهد گشت و ما تدریجا خطوط ارتباطی را باز خواهیم کرد».
این وعده‌های مسئولان هندی پس از افزایش فشارهای بین‌المللی داده می‌شوند. آخرین فشارهای خارجی تهدیدهای رقیب دیرینه هند یعنی پاکستان بود که از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرد تا درباره تصمیم هند مبنی بر لغو وضعیت ویژه کشمیر تشکیل جلسه دهد. همچنین «شهباز شریف» رهبر جریان اپوزیسیون در پارلمان پاکستان در سخنانی اقدامات هند در بخش تحت تسلط خود در کشمیر را «دستورالعملی برای فاجعه» خواند و افزود: «گام بعدی هند در این منطقه مورد مناقشه اجرای الگوهای اسرائیلی با تبدیل اکثریت (مسلمان) به اقلیت است.» با کشیده شدن پای چین به ماجرا نیز هند به نوعی غافلگیر شد. به نظر می‌رسد باید منتظر ماند و دید این وعده‌ هند چقدر عملی خواهد شد و چقدر در راضی کردن افکار عمومی مردم جهان، به ویژه مسلمانان هند و دیگر نقاط موفق خواهد بود. هند از سوی برخی کارشناسان متهم شده، به دنبال تغییر بافت مذهبی این ایالت است.