kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

کردهای سوریه: آمریکا باز هم ما را فروخت

پس از آن‌که آمریکا پشت شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» را مقابل ترکیه خالی کرد، سران کُرد عازم دمشق، مسکو و قاهره شدند، تا بتوانند در برابر توافق واشنگتن- آنکارا بر سر «منطقه امن» در شمال سوریه، چاره‌ای پیدا کنند.

همان طور که انتظار می‌رفت، توافق اولیه ترکیه و آمریکا در مورد ایجاد منطقه امن در مناطق شمال سوریه، کردهای این کشور را به شدت نگران کرده است، به طوری که سه هیئت از جانب شبه نظامیان کرد راهی دمشق، مسکو و قاهره شدند تا در برابر این توطئه ضد سوری و ضد کردی، راه کاری پیدا کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، آمریکا پیش از این به کردها وعده خود مختاری داده بود، اما اکنون واشنگتن این وعده را به راحتی نادیده گرفت و با آنکارا بر سر منطقه امن توافق کرد. کُردها تا اینجا و تحت فشار آمریکا، امتیازات زیادی به ترکیه داده و حتی با منطقه امن به عمق پنج کیلومتر نیز موافقت کرده‌اند. ولی آنکارا به این امتیازات قانع نبوده و خواستار ایجاد منطقه امن به عمق
30 کیلومتر در داخل خاک سوریه است.
در این میان، دولت دمشق با طرح خودمختاری و منطقه امن به شدت مخالف بوده و این آنها را تجزیه‌طلبانه می‌داند. ترکیه و آمریکا برای جبران شکست‌های خود در سوریه، در پی اجرای این طرح هستند.
آمریکا پیش از این‌، دیگر تروریست‌های تکفیری و غیر تکفیری فعال در سوریه را نیز مقابل ارتش این کشور تنها گذاشته بود.
اعتراف دیر‌هنگام کُردها
برخی منابع کُردی به نقل از سران خود، اعلام کردند که علت همدستی آمریکا با شریک خود –ترکیه- علیه گروه‌های کُرد، این بوده که کُردهای شرق فرات «به حضور غیر قانونی آمریکا در سوریه، مشروعیت بخشیده اند».
این منابع تصریح کردند، آمریکا بالاخره علیه «آنان(کردها) دست به کودتا زده و در چارچوب طرح‌های مشترک با ترکیه، در مناطق شرق فرات عمل می‌کند».
به گفته این منابع، «ثامر السبهان» وزیر سعودی، به همراه مسئولان بلندپایه آمریکایی اواسط ماه ژوئیه(اواخر تیر) گذشته وارد حسکه و «رقه»شده و با برخی از عشایر وابسته به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، دیدار کرده‌اند. آمریکا نیز در این نشست‌ها، عشایر را جایگزین مناسبی برای کُردها دانسته بود؛ زیرا (به زعم آمریکا) عشایر می‌توانند در راستای اهداف واشنگتن فعالیت کنند و اقدامات آنان، با منافع ترکیه نیز تعارضی ندارد.
منابع کُرد با اشاره به تلاش آمریکا برای احیای داعش در شرق فرات و انتقال هزاران داعشی از منطقه «الباغوز» به استان‌های رقه، «دیرالزور» و حسکه اعلام کرده اند، آمریکایی‌ها لشکر
«اویس القرنی» - مهم‌ترین همپیمان داعش- را به رقه منتقل کرده‌اند. ارتش آمریکا همچنین، در مناطق اطراف پایگاه «التنف» هزاران داعشی را آموزش داده و آنان را در گروه‌های مختلفی مانند «مغاویر الثورهًْ»، «أسود الشرقیهًْ» و «جیش سوریا الجدید» سازماندهی کرده است.
آزادسازی شهرک «کفرعین»
وزارت دفاع سوریه دیروز اعلام کرد، ارتش این کشور بر شهرک «کفر عین » و چند روستا در حومه جنوبی استان ادلب (آخرین محل استقرار گروه‌های تروریستی) مسلط شده است و قصد دارد شهرک‌‌های «خان شیخون» «التمانعه» و «مورک» در استان‌های ادلب و حماة را نیز آزاد کند.
به گزارش ایسنا، در همین چارچوب، جنگنده‌های سوریه و روسیه مواضع و خطوط امداد رسانی عناصر مسلح را در خان‌شیخون بمباران کردند.
طی روز‌های گذشته نیز ارتش سوریه منطقه «تل‌سکیک»، و دو شهرک «سکیک» و «الهبیط» را به‌طور کامل تحت کنترل خود درآورده است.