kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۵۸۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

چرخش هنگ‌کنگ به سوی جدایی‌طلبی ترامپ: من بی‌تقصیرم!

با ادامه شورش‌های هنگ‌کنگ و تشدید خشونت‌ها در این منطقه، گزارش‌هایی درباره افزایش زمزمه‌های جدایی طلبی به گوش می‌رسد. همزمان رئیس‌جمهور آمریکا، کشوری که متهم ردیف اول راه اندازی این شورش هاست گفته، نقشی در به وجود آمدن این شرایط ندارد!

اغتشاشات در هنگ‌کنگ از سه ماه پیش و در پی تصویب لایحه‌ای در پارلمان این منطقه خودمختار مبنی بر استرداد مجرمان تحت تعقیب به چین، شروع شد. علیرغم لغو این قانون اما اغتشاشات همچنان ادامه پیدا کرد و رفته‌رفته چهره‌ای خشن به خود گرفته و وارد فضای درگیری معترضان با نیروهای امنیتی و پلیس شد. در این بین خبر می‌رسد جدایی طلبان مورد حمایت آمریکا و انگلیس نیز عریان‌تر از همیشه به میدان آمده‌اند. روز دوشنبه معترضان هنگ‌کنگی فرودگاه شهر را اشغال کرده‌ و یک خبرنگار چینی را گروگان گرفته و به شدت مورد ضرب و شتم قرار‌دادند. روز سه شنبه هم رسانه‌های چینی فیلم ویدئویی را منتشر کردند که از حضور گسترده‌ تانک‌ها و خودروهای نظامی ارتش چین در نزدیکی هنگ‌کنگ خبر می‌داد. این نیروها در شهر «شِنژِن» که حدود 90 دقیقه با هنگ‌کنگ فاصله دارد مستقر شدند!
روز سه‌شنبه اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد ارتش چین در حال انتقال نیرو به مرز هنگ‌کنگ است. بلافاصله پکن به این صحبت‌ها واکنش نشان داد و از واشنگتن خواست دست از مداخله در امور داخلی این کشور بر دارد. در پی این واکنش چین دونالد ترامپ مجددا در توئیتی نوشت: «بسیاری من و آمریکا را از بابت مشکلات جاری در هنگ‌کنگ مقصر می‌دانند. من نمی‌توانم درک کنم چرا اینطور فکر می‌کنند؟»
اما برخلاف اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا، وزارت خارجه چین هفته گذشته تصاویری را منتشر کرد که یک دیپلمات آمریکایی را در حال گفت‌و‌گو با سران معترضان جدایی طلب نشان می‌داد. پکن می‌گوید این دیدار نشانه دیگری است مبنی بر اینکه «دستان سیاه» واشنگتن در پشت پرده اعتراضات قرار دارد و آمریکا در تلاش است تا از این ناآرامی‌ها به عنوان اهرمی برای فشار به چین استفاده کند. برخی جریان‌های سیاسی آمریکا نیز علنا اعلام کرده اند، ترامپ باید خیلی جدی و علنی وارد عمل شده و از این اعتراض‌ها حمایت کند!
معترضان هنگ‌کنگی نیز معمولا با حمل پرچم‌های آمریکا و انگلیس راهپیمایی می‌کنند.
نقش تلگرام در ناآرامی‌ها
شبکه انگلیسی «بی. بی. سی» نیز از کانال ارتباطی اغتشاشاگران پرده برداشته است. این شبکه گزارش داده در لپ تاپ و تلفن‌های همراه معترضان هنگ‌کنگی اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام دیده شده که داخل آن چندین گروه و کانال تلگرامی و انجمن‌های آنلاین دعوت‌کننده به آشوب وجود دارد. بی.بی.سی در این‌باره نوشته: «بسیاری از فراخوان‌ها برای اعتراضات به صورت ناشناس روی کانال‌ها و گروه‌های داخل پیام رسان‌های رمزنگاری‌شده منتشر می‌شوند. برخی از این گروه‌های تلگرامی بیش از 70 هزار عضو دارند که یک درصد جمعیت هفت میلیون نفری هنگ‌کنگ را تشکیل می‌دهد. برخی از این کانال‌ها روایت‌های دست اول از گزارش‌های مربوط به اعتراضات را پوشش می‌دهند. دیگر کانال‌ها هم هستند که هشدارهای پلیس را پوشش می‌دهند و به معترضان درباره فعالیت‌هایشان هشدار می‌دهند».
سی ان ان: اینها اوباش هستند نه معترض
وبگاه شبکه «سی. ان. ان» نیز در گزارشی با اذعان به اینکه تظاهرات از اعتراض به یک قانونِ تعلیق‌شده،‌ به درخواست برای تغییرات ساختاری و اصلاحات سیاسی تبدیل شده، نوشته: «گروه‌های غیرقابل کنترل اوباش مشغول کتک‌زدن پلیس هستند. جدایی‌طلبان دیوانه بمب‌های آتش‌زا به سمت ساختمان‌های دولتی پرتاب می‌کنند. به نشانه‌های این کشور توهین می‌کنند. مقامات محلی منکوب شده و به کمک نیاز دارند».