kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳

جهانگیری: دولتی بهتر از ما در ارتباط با بخش خصوصی پیدا نمی‌کنید!

در شرایطی که مقامات بخش خصوصی کشور منتقد جدی عملکرد دولت هستند، معاون اول رئیس‌جمهور گفته است: بعید می‌دانم دولتی بهتر از این دولت در ارتباط با بخش خصوصی پیدا کنید!

اسحاق جهانگیری اظهار داشت: بخشنامه اخیری که در راستای قانون بهبود فضای کسب و کار ابلاغ کردیم، تأکید دارد که هر تصمیم دولتی باید با استفاده از نظرات نخبگان و بخش خصوصی اتخاذ شود، لذا اگر مدیران دولتی از این بخشنامه تخلف کنند بخش خصوصی می‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و آن آئین‌نامه یا مصوبه را لغو کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی در همایش ملی تشکل‌های اقتصادی افزود: طبق دستورالعمل صادرشده همه کمیسیون‌های دولت باید پیش از ارائه پیشنهادات‌شان از اتاق بازرگانی نظرات بخش خصوصی را استعلام کنند و در آن دستورالعمل، اتاق بازرگانی مثل یک وزارتخانه دیده شده که تنها در جلسه هیئت دولت حضور ندارد. معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: اما کنار همه این مشکلات فساد گسترده در کشور آن چیزی است که مردم را بیش از هرچیز دیگر رنج می‌دهد؛ فسادی که نمی‌شود تنها مقصر آن را دولت و یا اینکه مقصر آن را بخش خصوصی دانست، بلکه باید با یک نگاه واقع‌بینانه عزم جدی برای ریشه‌کن کردن این فساد شکل گیرد. جهانگیری با اعلام اینکه من با کوپنی شدن مخالفم گفت: امروز کشور ما آمادگی شرایط اقتصاد کوپنی را ندارد و ما مراکز تهیه و توزیع کالا به‌صورت کوپنی را نداریم؛ برخی‌ها عنوان می‌کنند که به‌جای کوپن کاغذی کوپن الکترونیک بدهیم، غافل از آنکه سیستم توزیع کوپنی نیازمند یک شبکه توزیع گسترده است که تا دورترین نقاط روستاهای ایران برسد. وی در ادامه با ایراد سخن عجیبی بیان کرد: من بعید می‌دانم دولتی بهتر از این دولت در ارتباط با بخش خصوصی پیدا کنید!
گفتنی است، سخنان معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه دولتی بهتر از این دولت در زمینه ارتباط با بخش خصوصی پیدا نمی‌شود در شرایطی ایراد شده که مسئولان اتاق بازرگانی (به عنوان پارلمان بخش خصوصی) انتقادات شدیدی نسبت به عملکرد دولت دارند. تنها در نمونه‌ای اخیر، غلامحسین شافعی رئیس‌اتاق بازرگانی ایران گفته بود: «ما در مقابل دشمن بزرگ قرار گرفته‌ایم که هدفش اقتصاد بوده و تیرهای زهرآلودی به سمت ما پرتاب می‌کند و این تقاضای بی‌جایی نیست که بخواهیم به دلیل عدم حمایت بخش دولتی از پشت خنجر نخوریم.»
ضمن اینکه سخنان جهانگیری، با وجود رکورد زنی
در قیمت ارز، سکه، مسکن و... و خسارت‌های بعضا جبران نشدنی برجام و... انسان‌ها را به خنده وادار می‌کند و بعد آقای رئیس‌جمهور در حالی که از خیابان عبور می‌کند، از پشت شیشه‌های دودی خنده‌های مردم را می‌بیند و فکر می‌کند همه شادند!
فارغ از انتقادات مقامات ارشد بخش خصوصی به دولت حسن روحانی، تعطیلی صنایع، اصناف و... در طول چند سال گذشته نیز مثال خوبی از وضعیت بغرنج بخش خصوصی در کشور می‌باشد که انگار معاون اول رئیس‌جمهور به این موارد توجهی نداشته است.
بدنه اجتماعی با دولت همراه نیست
در همین همایش، مسعود خوانساری، رئیس‌اتاق بازرگانی تهران با‌اشاره به رنج تاریخی اقتصاد ایران به‌دنبال فاصله‌گذاری بین دانش تجربی و سیاستگذاری اظهار کرد: نهاد دولت همیشه ترجیح داده پیش از آنکه بازیگران واقعی اقتصاد کشور را به‌کار گیرد،‌ متکی به گفته‌های مدیران بالادستی و اداری باشد.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی افرادی در دولت آمدند که اعتقادی به بخش خصوصی نداشتند و به‌دنبال دریافت رانت بودند و خروجی آن فسادی شد که دامن‌گیر کشور شده است. متأسفانه طی یک سال گذشته شواهد زیادی تأیید می‌کند که رفتار دولت این‌گونه تنظیم شده که مستقل از نگاه و نظر تشکل‌ها رفتار کند. رئیس‌اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: به‌عنوان مثال ادامه توزیع ارز 4200 تومانی، ادامه پرداخت ناعادلانه یارانه نقدی، عدم توجه به پیشنهادات تشکل‌ها برای اصلاح ساختار بودجه و عدم توجه به پیشنهادات مطرح‌شده برای بازگشت ارز صادرات، نمونه‌ای از این موارد است. به گفته خوانساری، متأسفانه امروز دولت با عارضه بی‌تصمیمی مواجه است، چرا که متوجه شده بدنه اجتماعی او را همراهی نمی‌کند، شاهد مثال هم همین تصمیم در مورد حذف یارانه بنزین است. تصمیم به این اندازه مهم به‌سرعت خنثی شد چرا که نه مردم نسبت به ثمرات اجرای آن آگاه شدند و نه مدیران از طریق تشکل‌ها به مردم اطمینان خاطر دادند.
وی تشکل‌ها را بازوی حرفه‌ای و مشاور منطقی دولت‌ها در اقتصاد‌های توسعه‌یافته دانست و خاطرنشان کرد: تشکل‌گرایی یعنی دولت بدون مشورت افراد صاحب‌نظر تصمیم نگیرد، ولی امروز چند درصد تصمیمات دولت با مشورت بخش خصوصی انجام می‌‌شود؟!