kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳
بلوف تاریخی مرد احمق کاخ سفید

ترامپ: نیازی به نفت و گاز خاورمیانه نداریم!

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه وابستگی واشنگتن به انرژی غرب آسیا پایان یافته، گفت: ایالات متحده اکنون به دنبال تسلط بر بازار انرژی جهان است.


به گزارش خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» سه‌شنبه شب در گردهمایی «رشد انرژی و تولید» در شهر «موناکا» پنسیلوانیا، در مورد روابط آمریکا با غرب آسیا در حوزه انرژی، ادعا کرد: «احتمالا دیده‌اید که در تنگه‌ها چه خبر است. قایق‌های آمریکایی زیادی آنجا نیست... من از آن توافق خارج شدم و کار خوبی هم کردم. [ایران] الان کشور کاملا متفاوتی است. اما آنها دارند قایق‌های کشورهای دیگر را می‌گیرند. قایق‌های ما را نمی‌گیرند. یکی از موضوعاتی که به درستی و دقیق در رسانه‌ها مطرح شد، این است که دیگر قایق‌های زیادی از ما به آنجا نمی‌رود، چون ما نفت و گاز خودمان را داریم.» رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه یک بلوف تاریخی زد و مدعی شد: «ما دیگر به [نفت و گاز] خاورمیانه نیازی نداریم(!) به همین خاطر هم هست که ما نه فقط استقلال انرژی  می‌خواهیم... [بلکه] ما دنبال تسلط آمریکا بر [بازار] انرژی هستیم؛ تسلط. به جای آنکه به کشورهای خارجی وابسته باشیم، الان به تولیدکنندگان آمریکایی اتکا می‌کنیم. ما بر کارگران آمریکایی اتکا می‌کنیم تا آینده خودمان را درست همین جا، در خاک آمریکا، بسازیم.»
ترامپ پیش از این هم بارها از اینکه این کشور به رتبه نخست تولیدکنندگان نفت در جهان رسیده با افتخار یاد کرده و آن را یکی از دستاوردهای خود معرفی کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا در ماه‌های گذشته از، کشورش را از چند توافقنامه محیط زیستی، مانند توافق آب و هوایی پاریس، به بهانه کمک به صنعت نفت و گاز آمریکا، خارج کرده است.
گفتنی است، جورج دبلیو بوش که بین سال‌های 2000 تا 2008 رئیس‌جمهور آمریکا بود، در ابتدای کارش ادعا کرد که با طرح‌های او آمریکا به درآمد 13 هزار میلیارد دلاری دست خواهد یافت اما نتیجه آن طرحها 17 هزار میلیارد دلار بدهی بود، یعنی 30 هزار میلیارد دلار انحراف.
در سال 2014 آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که آمریکا تا 10 سال نباید در جنگی شرکت کند و باید همه منابع کشور برای سروسامان دادن به وضعیت داخلی آمریکا هزینه شود. دو سال بعد ترامپ؛ با شعار «اول آمریکا» روی کار آمد و تلاش کرد، با فریز کردن اقتصاد جهان و رونق دادن به اقتصاد آمریکا، وضعیت را بهبود ببخشد اما آمارها ناامیدکننده‌تر از آن است که دروغ‌های مرد احمق کاخ سفید، بتواند پنهانش کند و انحراف بزرگتری نسبت به دوران بوش پسر، به بار آورد تا جایی که ممکن است آمریکا را به سرنوشت شوروی دچار کند. همه اینها به دلیل زیر سؤال رفتن ایدئولوژی سرمایه‌داری در نزد ملت‌های جهان، بویژه آمریکاست. آمریکا به دلیل سلسله شکست هایش در خاورمیانه، می‌خواهد آبرومندانه از این منطقه فرار کند. بنابراین حرف‌های ترامپ درباره نفت و گاز خاورمیانه با هدف زمینه‌سازی برای عملیاتی کردن افتضاح عقب‌نشینی از خاورمیانه است.
نمونه‌هایی از شکست‌های ترامپ
یک نمونه این ناکامی‌ها، خبر نیویورک تایمز است که نوشت: به رغم وعده‌های تبلیغاتی ترامپ، ایجاد شغل در آمریکا به خوبی پیش نرفت. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از نیویورک تایمز، برنامه‌هایی از کاهش مالیات گرفته تا مقررات تعرفه‌ای که هرکدام به نوعی از ابداعات ترامپ بود تا به گفته وی موج سرمایه‌گذاری و‌اشتغال ایجاد کند به درستی پیش نرفت. ترامپ در کمپین‌های تبلیغاتی خود همواره مطرح می‌کرد که‌اشتغال این کشور توسط کشورهای دیگر دزدیده می‌شود،‌اشاره وی به کارخانه‌هایی بود که شرکتهای آمریکایی در کشورهای دیگر دایر می‌کردند.
ترامپ اخیرا در کاخ سفید اعلام کرد:« ما شرکت‌های بزرگ در جای‌جای دنیا داریم و همه آنها برمی‌گردند و آنها دوباره در ایالات متحده خواهند بود.»
سیاست کاهش مالیات ترامپ بدون شک اقتصاد آمریکا را تا حدی در سال 2018 تکان داد و به رشد اقتصادی آمریکا کمک کرد و آن را به 2.5 درصد رساند و تا حدودی‌اشتغال را در کارخانه‌ها افزایش داد، اما آمارهای دولتی و سایر منابع حاکی از این است که ادعای ترامپ درباره تأثیرگذاری این سیاست‌ها در جذب سرمایه‌گذاری و‌اشتغال به خوبی پیش نرفته است. براساس این آمارها میزان جذب سرمایه خارجی در ایالات متحده آمریکا در دو سال نخست ریاست جمهوری ترامپ با آهنگ کندی پیش رفت و این رقم در مقایسه با دوره ریاست جمهوری باراک اوباما کاهش داشت.
براساس آمارهای وزارت بازرگانی که در ماه جولای منتشر شد، رشد سرمایه‌گذاری اقتصادی از همه منابع، بخش خارجی و داخلی پس از اینکه ترامپ بسته کاهش مالیات را به ارزش 1.5 تریلیون دلار در اواخر 2017 امضا کرد، افزایش یافت، اما دوباره این آهنگ رشد اقتصادی آهسته‌تر شد.  رشد سرمایه‌گذاری حتی در بهار منفی شد و خروجی اقتصاد این کشور را کند کرد. براساس آمارها و مدل‌هایی که گروه‌های غیرانتفاعی مانند «ریشورینگ اینی‌تی‌ای‌تیو»، در دو سال اول ریاست‌جمهوری ترامپ، شرکت‌ها طرحی را اعلام کردند که 145 هزار شغل جدید در کارخانه‌ها ایجاد می‌کرد، اما این روند تنها یک ماه بیشتر دوام نداشت. 
روز سه‌شنبه ترامپ در پنسیلوانیا اعلام کرد که سیاست تعرفه‌ای وی به نفع صنعت فولاد داخل تمام شده و به همین دلیل، فعالیت‌های اقتصادی در این زمینه در داخل کشور رونق یافته است، اما با این وجود کارخانه‌های تولید فلزات نظیر فولاد و آلومینیوم از زمانی که ترامپ سر کار آمده تنها 15 هزار شغل ایجاد کرده‌اند که این رقم نصف رقم قبل از اعمال تعرفه روی فلزات وارداتی در سال گذشته است.
در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی به دلیل کاهش رشد اقتصادی و‌اشتباه جنگ تجاری که ترامپ روز  به روز آتش آن را با اعمال تعرفه‌های بیشتر روی کالاهای چینی شعله‌ور می‌کند و چین را متهم به دستکاری ارزش ارز می‌کند با چالش جدی مواجهند.
در چنین وضعیتی و در حالی که ذخایر نفتی آمریکا اعم از استراتژیک و طبیعی تا سال 2025 یا زودتر تمام می‌شود، اظهار بی‌نیازی به نفت و گاز خاورمیانه از سوی ترامپ یک بلوف پوزخندآور و دروغ شاخداری است که بیش از پیش مدعی ابرقدرتی جهان را مضحکه عام و خاص می‌کند.
آن‌هم در حالی که پس از اینکه چین واردات محصولات کشاورزی آمریکا را قطع کرده، ترامپ این بار دست به دامن ژاپنی‌ها شده تا محصولات کشاورزان آمریکایی را خریداری کنند. خبرگزاری کیودو ژاپن به استناد منابع آگاه دولتی ژاپن و آمریکا که آگاه به موضوع بوده‌اند، نوشته است؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به طور مستقیم از شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن درخواست کرده تا حجم گسترده‌ای از محصولات کشاورزی آنها را خریداری کنند. درخواست ویژه ترامپ بیشتر روی سویا و گندم بوده است. هفته گذشته بر اساس اعلام وزیر بازرگانی چین، شرکت‌های چینی خرید هر گونه محصول کشاورزی تولیدشده در آمریکا را منع کردند.
پکن همچنین روی همه محصولات کشاورزی آمریکا پس از سوم آگوست تعرفه اعمال کرده است. سال گذشته آمریکا روی 50 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین تعرفه اعمال کرد. چین نیز اقدام متقابل را روی کالاهای آمریکا انجام داد. در ماه می‌آمریکا تعرفه 25 درصد روی 200 میلیارد دلار کالاهای دیگری از محصولات چینی اعمال کرد و در مقابل چین هم روی 60 میلیارد دلار کالای وارداتی از آمریکا تعرفه متقابل اعمال کرد. اکنون اما ترامپ تعرفه‌های جدید روی باقی‌مانده کالاهای چینی را که قرار بود از اول سپتامبر اجرایی شود را به تأخیر انداخته است که موجب تقویت ارزش سهام بازارهای بورس آسیا شد. نمایندگی تجاری آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد: در حالی که قرار بود در روز یک سپتامبر بر 300 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه اعمال شود به دلیل برخی مفاد قانونی این اقدام به تأخیر افتاده است.