kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۵۶۲
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱
رئیس ‌پلیس راهور ناجا:

هر ساعت 2 نفر در جاده‌های کشور کشته می‌شوند

رئیس ‌پلیس راهور ناجا گفت: از ابتدای سال تا 22 مرداد ماه، ۶ هزار و ۵۳۴ نفر در اثر حوادث ترافیکی و جاده‌ای جان باخته‌اند.

 به گزارش کیهان، سردار سید کمال هادیانفر روز گذشته در نشست خبری اظهار داشت: از ابتدای سال تا 22 مرداد ماه، ۶ هزار و ۵۳۴ نفر در اثر حوادث ترافیکی و جاده‌ای جان باخته‌اند. این در حالی است که طبق مطالعات، اگر از پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور، تنها ۲۵۱ نقطه اولویت‌دار مرتفع شود، بیش از ۲۶ درصد تصادفات کاهش می‌یابد.
هادیانفر ادامه داد: در بحث تصادفات رانندگی وضعیت ما طی دو سال گذشته خوب نبود و روند کاهشی آمار فوتی‌های تصادفات متوقف شد؛ حتی در سال ۹۶ این آمار 1/2 درصد و در سال ۹۷ نیز 1/7 درصد رشد داشت.‌
انتقاد از بیمه‌ها
وی با انتقاد از عملکرد بیمه مرکزی گفت: بیمه‌ها حاضرند برای بیش از 6 هزار کشته، دیه متوسط ۲۲۰ میلیونی را بپردازند و خسارت وارده به مجروحان و خودروها را نیز متقبل شوند، اما حاضر نیستند یک بیستم این پول‌ها را در اختیار دستگاه‌های اجرایی مثل پلیس اورژانس هلال احمر و غیره قرار دهند تا با اجرای برنامه‌هایشان کاهش کشته‌ها را داشته باشیم.
پافشاری پلیس بر توقف تولید «پراید» از سال 99
رئیس ‌پلیس راهور ناجا از توقف خط تولید پراید از سال 99 خبر داد و تأکید کرد: این موضوع را ابلاغ کردیم و بر روی این طرح ایستاده‌ایم تا خط تولید پراید از سال 99 قطع شود. خودروسازان باید قیمت خودروهای ایمن خود را پایین آورده تا مردم بتوانند خریداری کنند و یا خودروی با قیمت پایین و ایمن‌تر جایگزین خودروی پراید کنند.
پلیس راهور سهمی از جریمه‎ها ندارد
سردار هادیانفر با ‌اشاره به موضوع جریمه‌های راهنمایی و رانندگی افزود: سال گذشته پیش‌بینی دولت برای کسب درآمد از محل جرائم چهار هزار میلیارد بود اما سه هزار میلیارد محقق شد. از این مقدار باید ۲۰ درصد برای فرهنگ‌سازی به پلیس راهور اختصاص می‌یافت اما متاسفانه در سال ۹۷ هیچ پولی به پلیس راهور داده نشد و امسال هم چیزی داده نشده است.
انتقاد گسترده پلیس راهور از شهرداری تهران
وی با اشاره به اینکه موضوع اخذ عوارض غیرقانونی در محدوده زوج و فرد در سال ۹۷ در دیوان در حال رسیدگی است، درباره برآورد پلیس راهور از اجرای طرح «کاهش آلودگی هوا» گفت: تهران یک ظرفیتی برای تردد خودروها دارد، هم اکنون چهار میلیون خودرو در تهران تردد می‌کنند؛ در سال گذشته در طرح زوج و فرد در هفته دو روز رانندگان اجازه تردد داشتند اما در طرح فعلی یک و نیم روز استفاده می‌شود. برآورد ما از طرح فوق این است که این طرح کارساز نیست، خیلی از مردم را بدهکار می‌کند و اینکه ما معتقدیم که وقتی یک و نیم روز رایگان است مازادش را هر کسی که پول دارد می‌تواند بپردازد و تردد کند و این طرح بیشتر با هدف کسب درآمد توسط شهرداری است نه کاهش آلودگی و ترافیک.
وی در مورد وضعیت ترافیکی شهر تهران افزود: در این حوزه انتقاد به شهرداری تهران وجود دارد؛ شهرداران مناطق منازل مسکونی را به مراکز تجاری تبدیل کرده‌اند و این منازل بدون پارکینگ، مرکز تجاری شده‌اند. این همه خانه به مغازه، آموزشگاه، رستوران و... تبدیل شده و حتی یک پارکینگ هم ندارند، کار اساسی باید صورت بگیرد. چقدر ما می‌توانیم جریمه کنیم وقتی خودرویی دیگر جایگزین می‌شود و دوباره همان چرخه ادامه دارد.
49 درصد دوربین‌های جاده‌ای معیوب هستند
رئیس ‌پلیس راهور در مورد وضعیت دوربین‌های سطح تخلفات نیز گفت: دو هزار دوربین در سطح جاده داریم که ۴۹ درصد آن معیوب است که امیدواریم در مزایده وزارت راه، زودتر دو هزار دوربینی که قولش را به ما داده بودند تعویض شود.
هادیانفر با تأکید بر اینکه در حوزه ترافیکی نیازمند اقدامات ریشه‌ای هستیم، گفت: ساماندهی موتورسیکلت‌ها بحث مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. 11/5 میلیون دستگاه موتورسیکلت داریم که 6 میلیون دستگاه آن پلاک نداشته و چهار میلیون راکب نیز گواهینامه موتورسیکلت ندارند. باید برای این‌ها اقدامات ریشه‌ای شود.
قفل چرخ جایگزین جرثقیل می‌شود
وی در پاسخ به سؤال کیهان درباره مشکلات مردم در مراکز ترخیص خودرو پس از حمل با جرثقیل، گفت: وقتی خودرویی با جرثقیل جابجا می‌شود به راننده و مالک خودرو شوک زیادی وارد می‌شود. ما نمی‌خواهیم مردم اذیت شوند اما اگر تخلفی هم می‌کنند باید با تخلف‌شان برخورد شود چرا که آن تخلف باعث آزار مردم دیگر می‌شود بنابراین قفل چرخ جایگزین جرثقیل خواهد شد. در مورد ستادهای ترخیص نیز معتقدم که تعطیل شدن ستادهای ترخیص هم به سود پلیس است و هم به سود مردم. ما به دنبال این هستیم که این ستادها را تعطیل کنیم و به جای آن با استفاده از اینترنت و خدمات غیرحضوری امور مربوط به ترخیص انجام شود.