kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۵۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
در فردو و با حضور صالحی

عملیات احداث مرکز تحقیقات ملی‌، جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار آغاز شد

عملیات احداث مرکز تحقیقات ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در مجتمع شهید علی‌محمدی «فردو» قم آغاز شد.




علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در این مراسم گفت: ‌این پروژه، پروژه سنگینی است و ساختمان آن هم ساختمان ویژه‌ای است و تجهیزاتی هم نیاز دارد که باید از خارج خریداری شود. اگر همه چیز به خوبی پیش برود شاید تکمیل این مرکز 2-3 سال طول بکشد.
وی با بیان اینکه ایزوتوپ‌های پایدار از روش‌های متنوعی به دست می‌آیند که یکی از این روش‌ها استفاده از سانتریفیوژهاست، اظهار داشت: در این مرکز از روش‌هایی چون تبادل شیمیایی، تقطیر تبریدی، نفوذ حرارتی و تقطیر غشایی استفاده می‌شود.
به گزارش ایرنا، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ‌ما پیش از این در حد آزمایشگاهی اقداماتی را آغاز کرده بودیم اما الان سطح کار ارتقا یافته به‌طوری که 5 هزار متر مربع شامل 8 کارگاه و 8 آزمایشگاه برای این عملیات احداث می‌شود.
صالحی یادآور شد: چنین مجموعه‌ای در غرب آسیا بی‌نظیر خواهد بود و در این منطقه کشوری سراغ نداریم که به این میزان وارد عرصه جداسازی ایزوتوپ شود.
وی خاطرنشان کرد: فردو از با ارزش‌ترین مجموعه‌های سازمان انرژی اتمی است و حدود 16 هزار متر مربع تاسیسات در این مرکز احداث شده است که از جمله مراکز آن می‌توان به مرکز ملی مواد ‌که دو سال قبل تاسیس شد و همچنین مرکز ملی خلأ‌ اشاره کرد که 20 فروردین امسال رونمایی شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ‌اظهار داشت: فردو با لحاظ کردن بهترین استانداردها خدمات ارزشمندی را به مجموعه صنایع کشور ارائه می‌کند.