kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۵۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
سخنگوی قوه قضائیه خبر داد

5 تا 35 سال زندان برای 13 اخلالگر بازار ارز

هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضائیه برگزار شد.




به گزارش میزان، غلامحسین اسماعیلی در این نشست با‌ اشاره به راه‌اندازی مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در دادگستری استان تهران با ابلاغ دستورالعمل توسط رئیس قوه قضائیه، گفت: یکی از نکات مثبتی که در این دستورالعمل دیده شده است، تشویق گزارش‌دهندگانی است که اطلاعات مربوط به حوزه مفاسد اقتصادی را اعلام می‌کنند. علاوه بر این فعال شدن سامانه اطلاع‌رسانی مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است که یکایک آرا صادره از ناحیه این شعب و متن آرا در این سامانه در اختیار افکار عمومی‌جامعه قرار می‌گیرد تا هم اصحاب رسانه و هم شهروندان بتوانند با مراجعه به سامانه مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی از آخرین اقدامات دادگستری استان تهران و قوه قضائیه مطلع
شوند.
 اعلام برخی از احکام صادره
 شعب ویژه مفاسد اقتصادی
اسماعیلی با‌ اشاره به صدور برخی احکام قضایی در رابطه با احکام پرونده‌ تعدادی از متهمان ارزی از سوی دادگاه ویژه اقتصادی گفت: در این پرونده «حمیدرضا رنود» به 35 سال حبس، «علی بصیری» به 20 سال حبس، «حمیدرضا انصاریان» به 11 سال حبس،‌ «شهرام فرجی» به 17 سال حبس، «علیرضا بهرامیان» به 10 سال حبس، «مسعود نوری» به 20 سال حبس، «محمودرضا سلیمان‌زاده» به 11 سال حبس، «محمد قدسی» به 10 سال حبس، «فریبرز عزت‌آبادی» به 5 سال حبس، «داوود توسلی» به 5 سال حبس، «امیر سعیدیان» به 10 سال حبس، «آرش شیرآقایی» به 13 سال حبس و «فرشاد بارکزایی» به 12 سال حبس محکوم شده‌اند.
(گفتنی است متهمان این پرونده که در استان سیستان و بلوچستان تشکیل و در شعبه اول دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی تهران رسیدگی شد، با پیش فاکتور‌های جعلی در سامانه جامع تجارت ثبت کالا می‌کردند و متعاقب آن از بانک‌ها میلیون‌ها دلار و یورو می‌گرفتند.)
وی درباره حکم پرونده‌ «شرکت بین‌المللی نگین اعظم» گفت: در این پرونده «سید محمد نعمتی»، مدیر این شرکت که ۱۲۸۳ شکایت داشت و کلاهبرداری بسیار گسترده‌ای انجام داده بود به تحمل ۸ سال حبس و جزای نقدی و رد مال محکوم شده است.
محکومیت مدیران پرشین خودرو
 به حبس‌های طویل‌المدت
سخنگوی قوه قضائیه با‌ اشاره به آراء غیرقطعی نیز گفت: در پرونده «شرکت پرشین خودرو»، مدیران شرکت به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند و به لحاظ اینکه این پرونده جزو پرونده‌های شعب ویژه اخلال در نظام اقتصادی نبوده است و هنوز دادنامه قطعی نشده این دادنامه را اعلام نمی‌کنم و با قطعیت آن جزئیات دادنامه اطلاع‌رسانی خواهد شد. اسماعیلی ادامه داد: پرونده کلاهبرداری بزرگ در استان بوشهر با سه هزار و ۲۱۷ شاکی مورد رسیدگی قرار گرفت و در این پرونده حکم بدوی با حبس‌های طویل‌المدت صادر شده و منتظر هستیم که فرآیند فرجام خواهی آن انجام شود و بعد از قطعیت دادنامه نتیجه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 دادگاه «علیرضا زیبا حالت منفرد»
منتظر پاسخ استعلام از وزارت نفت است
وی درباره وضعیت پرونده «علیرضا زیبا منفرد» (معروف به جعبه سیاه بابک زنجانی) گفت: دادگاه رسیدگی به این پرونده به اتمام رسیده اما برای تصمیم نهایی نیازمند این بودیم که استعلامی‌از وزارتخانه مربوطه انجام شود که این استعلام از وزارت مربوطه انجام شده و در کنار اخذ آخرین دفاع منتظر پاسخ وزارتخانه مربوطه هستیم و به محض اینکه پاسخ وزارتخانه حاصل شود دادگاه نسبت به انشای رأی اقدام خواهد کرد.
 «سالار آقاخان»
در جلسه دادگاه حاضر نشده است
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت«سالار آقاخان» متهم پرونده ارزی مربوط به بانک مرکزی و اینکه گفته شده این فرد فراری است، گفت: متهم برای جلسه رسیدگی به دادگاه احضار شده، ولی در جلسه دادگاه حضور پیدا نکرده است. وثیقه لازم، زمان آزادی اخذ شده و اینکه الان کجاست، ما فقط این خبر را داریم که روز دادگاه که احضار شده بود نیامده و هم از طریق قانونی و هم از طریق وثیقه‌گذار پیگیر هستیم که در ادامه جلسات دادگاه حتما در دادگاه حضور پیدا کند و از خودش دفاع نماید در غیراینصورت دادگاه تصمیم قانونی خود را در مو‌رد وی اتخاذ خواهد کرد.
اسماعیلی درخصوص آخرین وضعیت پرونده شهردار سابق کرج در دادسراى نظامى تهران اظهار داشت: این شخص دو پرونده دارد. یک پرونده در استان البرز که رسیدگى شده و حکم بدوى صادر و به دادگاه تجدیدنظر ارجاع شده و هنوز دادگاه تجدیدنظر استان البرز راى خود را صادر نکرده است. پرونده دیگرى در دادسراى نظامى و سازمان قضایى نیروهاى مسلح دارد که آن پرونده هنوز در دادسراست و تحقیقات آن تکمیل نشده است.
 هیچ‌کس در قوه قضائیه به‌ویژه
 در دور جدید خط قرمز به‌حساب نمی‌آید
وی در پاسخ به سؤالی درباره تخلفات یکی از افراد مسئول در دوره سابق قوه قضائیه، گفت: بار‌ها اعلام کرده‌ایم متهم مدنظر، معاون قوه قضائیه نبوده است. کسی که معاون نیست مدام می‌گوییم معاون قوه قضائیه و به همین گونه در افکار خودمان سؤالات متعدد مطرح می‌کنیم و ‌اشخاصی را در سمت‌های مختلف قبل از بررسی دادگاه بعضاً اسم می‌بریم و از آنها به‌عنوان متهم یاد می‌کنیم. این فرد معاون قوه قضائیه نبوده، بلکه معاون یکی از بخش‌های قوه قضائیه بوده است و اولویت دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد درون دستگاهی به‌طور قاطعانه، سختگیرانه، بدون اغماض و بدون ملاحظه این و آن است. مطمئن باشید هیچ‌کس در قوه قضائیه به‌ویژه در دور جدید خط قرمز به‌حساب نمی‌آید و ما خط قرمزی قائل نیستیم و رسیدگی به این پرونده با جدیت و با تمام توان و با به‌کارگیری نیرو‌های زبده در حوزه ضابطین و قضایی در حال انجام است و هر شخصی که در این پرونده مورد اتهام قرار گرفت و دلایلی برای توجه اتهام به او به دست آمد، مطمئن باشید قوه قضائیه نسبت به این موضوع رسیدگی خواهد کرد و ملاحظه این و آن را نخواهد داشت و اراده ما مبارزه با فساد بدون ملاحظه این و آن است.
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به اینکه آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری چیست، افزود: مطالب منتشره در این‌باره، مورد تأیید ما نیست. فرآیند رسیدگی با قاطعیت در حال انجام است و نسبت به توجه اتهامی ‌او و دلایل به دست آمده حتما رسیدگی قضایی انجام خواهد شد.
  ماده ۱۰۰ را قانون کارآمد و موثر در پیشگیری و برخورد با تخلفات نمی‌دانیم
اسماعیلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ساخت و ساز‌های غیرمجاز و مشخص شدن خسارات وارده به شهروندان گفت: ما مکرر اعلام کرده‌ایم که ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها را قانون کارآمد و مؤثر در پیشگیری و برخورد با تخلفات نمی‌دانیم. ما به مجلس، وزارت کشور و شورای عالی استان‌ها اعلام کردیم، اما چون لایحه قضایی نیست، نمی‌توانیم اصلاحیه قانون را به مجلس تقدیم کنیم و نهاد متولی باید این کار را انجام دهد. ما نسبت به این موضوع رسیدگی می‌کنیم و امیدواریم که مجلس این قانون را اصلاح کند. علاوه بر آن هر کجا که اعضا کمیسیون ماده ۱۰۰ یا شهرداری‌ها در این فرایند مرتکب عمل مجرمانه شوند، با عمل مجرمانه آنها برخورد می‌کنیم.
 موضع ما نسبت به سند ۲۰۳۰
همان موضع مقام معظم رهبری است
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اخیرا دادستان کل کشور عنوان کرده است در برخی موارد شاهد اجرای سند ۲۰۳۰ هستیم، در رابطه با جزئیات برخورد قضایی با اجراکنندگان سند ۲۰۳۰ گفت: پرونده قضایی برای اجرای سند ۲۰۳۰ تشکیل نشده است؛ اما موضع ما نسبت به سند ۲۰۳۰ همان موضع مقام معظم رهبری است و این سند را برای بخش‌های مختلف جامعه به‌ویژه در حوزه آموزش و پرورش تایید نمی‌کنیم و اجرای آن را با معضلات و مشکلاتی پیش‌بینی می‌کنیم. موضع قوه قضائیه از ناحیه سخنگو به‌صورت رسمی ‌اعلام می‌شود و سایر اظهارنظر‌ها موضع قوه قضائیه نیست و اظهارنظر شخصی است. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر ممنوع‌الخروجی مدیرعامل یک شرکت تولید خودرو و مسدود شدن حساب‌های مدیرعامل شرکتی دیگر، گفت: نسبت به موضوعات پرونده خودروسازان هم از ناحیه بازرسی کل کشور درخصوص عملیات خودروسازان در قیمت‌گذاری، نحوه واگذاری و سایر موضوعات مأموریت داده شد. پرونده‌های دیگری هم در دستور کار قرار دارد و جزئیات پرونده‌ها بعد از بررسی نهایی اعلام خواهیم کرد.
 تأیید بازداشت عکاس هتاک به مقدسات
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «طی چند روز گذشته یکی از عکاسان بازداشت شده و عکس‌هایی از وی در رابطه با بازیگران و هنرمندان کشف شده است. جزئیات این پرونده را توضیح دهید»، گفت: اصل خبر را تایید می‌کنم. در این ارتباط فردی نه به جهت عکاس‌بودن و در جامعه خبری‌بودن، بلکه به لحاظ اهانتی که به مقدسات و حضرت سید‌الشهدا و عزاداری کرده بود و همچنین تبلیغی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در مطلب منتشره آمده بود تحت تعقیب قرار گرفت.
وی افزود: در بازرسی از اماکن و تجهیزات فنی مربوط به این شخص مستندات جدیدی به دست آمد که این واقعاً دون شأن ‌اشخاص و افراد و حرفه‌های شاغل در جامعه ماست. این موضوع در حال بررسی است و تا زمانی که بررسی‌های نهایی انجام نشده نمی‌شود جزئیات و افرادی که مرتبط با این موضوع بوده را اطلاع‌رسانی کرد.