kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۷۵۰۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
مجری سابق برنامه پایش:

مسئولان دولتی برای اقتصاد تصمیماتی گرفتند که قبلا منتقد آن بودند

مجری سابق برنامه پایش گفت: تمامی مدیران اقتصادی که الان در راس هستند، در سال‌های 90 و 91 منتقد وضع موجود بودند. اما وقتی خودشان به مدیریت رسیدند، همان تصمیمات را گرفتند.




به گزارش خبرگزاری فارس، مرتضی حیدری با بیان اینکه بازار خورو در سال 91 هم با افزایش شدید قیمت مواجه شد، خاطرنشان کرد: در آن سال‌ها بازار خودرو همانند امروز، پرسودترین بازار بود. خیلی از تصمیماتی که در حال حاضر گرفته می‌شود، در سال‌ها و در دولت‌های قبل به خصوص در سال‌های 90 و 91 نیز وجود داشته است.
وی درباره دلایل این شباهت‌ها گفت: یک دلیل آن بحث‌های ساختاری و فرایندی است. در ساختار حکمرانی ما مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. به عنوان مثال تمامی مدیران اقتصادی که الان در راس هستند، در آن سال‌های 90 و 91 که بیرون دولت بودند، منتقد وضع موجود بودند. اما وقتی خودشان به مدیریت رسیدند، همان تصمیمات سال‌های 90 و 91 را گرفتند.
مجری سابق برنامه پایش ادامه اداد: گرفتن تصمیمات مشابه دو معنی دارد. یکی آنکه تصمیمات در جاهایی دیگر گرفته می‌شود و وزرا و مقامات بانک مرکزی همه هیچ کاره هستند یا این معنی را می‌دهد که این حرف‌های سابق منتقدین در شرایط کارشناسی زده شده و وقتی منتقدان مدیر می‌شوند به علت وجود شرایطی از تصمیمات کارشناسی استفاده نمی‌کنند.
حیدری درباره تجربه‌ای دیگر اضافه کرد: در سال 93 ما با مراجعه به سایت بانک مرکزی لیست موسسات مالی و اعتباری مجاز را درآوردیم و اعلام کردیم. همچنین اسم چند موسسه نیز آورده شد و گفتیم به علت اینکه اینها در لیست مجازها نیستند پس غیرمجاز می‌باشند. اما با کمال تعجب از سوی مسئولان وقت بانکی مرکزی با برنامه تماس گرفتند که چرا نام برخی موسسات را غیرمجاز اعلام کردید؟ بعد از آن بود که بحران موسسات مالی و اعتباری در کشور پیش آمد.
همچنین کیاداوود اسفندیاری، دیگر مجری برنامه پایش، با‌اشاره به تلاطم نرخ ارز در سال‌های 91 و 92 خاطرنشان کرد: در آن سال بازار ارز آشفته شده بود و ما در برنامه تحت فشار بودیم. به ما گفته بودند تحت هیچ شرایطی نباید اسم کلمه دلار و ارز را آورد. به همین دلیل در تحلیل‌ها ما از اصطلاح «اسمشو نبر» استفاده می‌کردیم. در آن سال‌ها تجربه این موضوع وجود نداشت، ولی در آشفته بازار اخیر با وجود تجربه گذشته، بازهم ناکارآمد عمل شد.
وی با‌اشاره به تصمیمات مشابهی که در طی 70 سال اخیر اتخاذ و اجرا شده، افزود: ما از شش سال پیش تمام پیش‌بینی هایمان درباره شرایط اقتصادی محقق شده است. به عنوان مثال درباره سود بالای بانکی در سال 93 پیش‌بینی کردیم که باعث تورم بالای اقتصادی می‌شود. یا درباره روند افزایش قیمت خودرو، همین روند در سال‌های آینده نیز می‌تواند پیش بیاید.